Ukratko
StoryEditor

75 godina Jadrolinije: Duga tradicija povezivanja

25. Ožujak 2022.
Razvoj, praćenje trendova i otpornost vode Jadroliniju već više od tri četvrti stoljeća – od parobroda do vizije plovila na električni pogon. Kroz svaku povijesnu mijenu Jadrolinija je plovila, povezivala i bivala žilom kucavicom hrvatskog Jadrana

U siječnju ove godine Jadrolinija je proslavila veliku, 75. obljetnicu. Velik je to i simboličan broj koji u vremenima neizvjesnosti i dinamičnih promjena dolazi kao podsjetnik na neprestan napredak i bogatstvo tradicije nacionalnog brodara. U nešto manje od stoljeća plovidbe Jadrolinija je doživjela brojne povijesne, političke, industrijske i kulturne promjene, rasla i mijenjala se te s njima i postajala ono što danas jest. Otpornost i mogućnost prilagodbe, kao i koračanje ukorak vremenom nužnost je bez koje ove obljetnice ne bi bilo. Tadašnja Jadranska plovidba nastala je udruživanjem više manjih brodara nakon propasti Austrougarskog Carstva, a ti su prethodni brodari nastali drugim udruživanjima i tako unazad sve do 1872. godine. Zbog toga povijest Jadrolinije možemo kao kontinuitet transformacije i razvoja pratiti čak unazad dva stoljeća.

Kroz dva svjetska rata, razvoj turizma, prvi trajekt na Jadranu, prelazak s parobroda na nove oblike pogona, kružna međunarodna putovanja prema Americi, sudjelovanje u Domovinskom ratu pa sve do novih izazova današnjice. Ono što je zajedničko svim tim povijesnim mijenama jest da je kroz svaku od njih Jadrolinija plovila, povezivala i bivala žilom kucavicom hrvatskog Jadrana. Razvoj, praćenje trendova i otpornost vode Jadroliniju već 75 godina – od parobroda do vizije plovila na električni pogon.

Flota kao ključ dugovječnosti

Primarna zadaća Jadrolinije je plovidba cijele godine i povezivanje otoka i kopna svakoga dana. No, osim svoje važne pozicije u životima lokalnog stanovništva, Jadrolinija posjetiteljima iz cijelog svijeta otvara put prema ljepotama jadranske obale te tako aktivno sudjeluje u kreiranju hrvatske turističke ponude. 'Odmor počinje na brodu' nije slučajan slogan te je za brojne posjetitelje koji su u potrazi za ljepotama Hrvatske Jadrolinija prvi korak do odmora iz snova. Kako bi odgovorila na potrebe koje pred nju stavlja prijevoz 12 milijuna putnika i 3,5 milijuna vozila na godinu, kao i raznoliki uvjeti plovidbe razvedenom hrvatskom obalom, Jadroliniji je potrebna velika flota. U povijesti brodara konstanta je ulaganje u flotu i nabavu sve većih brodova koji prate zahtjeve tržišta. I danas je flota prioritet kada govorimo o budućnosti Jadrolinije. Bijela flota trenutačno broji 54 brodova – 37 trajekata za lokalnu plovidbu, tri za međunarodnu, 10 katamarana i četiri klasična putnička broda. Posljednje četiri godine floti su pridružena četiri trajekta – 'Faros', 'Ugljan', 'Lošinj' i 'Otok Pašman' te moderni katamaran 'Jelena'.

Zelena tranzicija – nužnost, a ne trend

Nastavak razvoja flote za Jadroliniju je neodvojiv od teme zelene tranzicije i implementacije novih, ekološki prihvatljivih tehnologija. Jadrolinija ozbiljno shvaća odgovornost brige o jednom od najljepših i najčišćih mora – Jadranu. Pronalazak rješenja za ekološki prihvatljiva plovila postao je nužan za održavanje napretka i konkurentnosti u putničkom prijevozu. Ta potraga odvija se na dvije razine – ulaganjem u nove tehnologije koje moderniziraju postojeću flotu i smanjuju proizvodnju CO2 te obnovom flote s promišljanjem o obnovljivim izvorima energije. Razmatraju se projektna rješenja raznih tehnologija koja omogućuju povećanje energetske učinkovitosti i smanjenje emisije CO₂. Naravno, primjena raznih zelenih tehnologija umnogome ovisi i o razvoju lučke infrastrukture u smislu opskrbe brodova električnom energijom i gorivima koja su ekološki prihvatljiva.

Kako bi zelenoj tranziciji pristupila što spremnije, Jadrolinija je u 2021. potpisala Ugovor o suradnji s Lürssen Design Centrom Kvarner te s MCoE-om (Maritime Center of Excellence/Pomorski centar izvrsnosti) radi na konceptima moguće primjene zelenih i hibridnih tehnologija na nekim od brodova u postojećoj floti i na projektima novogradnji koji su u pripremi.

Koronakriza i nastavak plovidbe

Prilagodba se kao ključ opstanka i konkurentnosti tvrtke pokazala posebno važnom i protekle dvije godine. Najveći izazov koronakrize i čitave 2020. godine bio je smanjen promet i ograničenja koja su posebno utjecala na sektore turizma i prijevoza, djelatnosti koje su u srži Jadrolinijina poslovanja. Ipak, iskazano je zadovoljstvo rezultatima 2021. godine s obzirom na to da dosežu 85% rekordne 2019. godine, a premašuju pandemijsku 2020. godinu za 40%. Bez obzira na sva ograničenja vezana uz putovanja i sigurnost u pandemiji, održavanje ni jedne od linija nikada nije dovedeno u pitanje te je Jadrolinija nastavila biti pouzdana veza prema hrvatskim otocima.

Također, Jadrolinija od samih početaka epidemije koronavirusa poduzima sve mjere zaštite kako bi se očuvalo zdravlje putnika i posade. Uložena su znatna sredstva u nabavku zaštitne opreme te su na Jadrolinijinim brodovima i prodajnim mjestima implementirane sve odgovarajuće sigurnosne mjere, a to je prepoznato označavanjem brodara nacionalnom oznakom 'Stay Safe in Croatia'. Unatoč teškoćama koje je donijela pandemija, Jadrolinija je zadržala istu razinu prihoda radnika te se socijalna prava nisu smanjivala niti su radnici otpuštani. Štoviše, u 2021. godini materijalna prava radnika dodatno su poboljšana uvećanjem plaća pomorcima u iznosu od osam posto, što je drugo povećanje plaća u prethodne četiri godine.

Digitalna transformacija kao ulaganje u kvalitetu usluge

Definiranje i primjenjivanje novih trendova u poslovanju također je ključ dugovječnosti Jadrolinije. Ulaganje u digitalizaciju u fokusu je brodara proteklih nekoliko godina, a proces razvoja na tom području je kontinuiran. Digitalizacija u Jadroliniji obuhvaća dva područja – digitalizaciju unutarnjeg i vanjskog poslovanja. Svrha digitalizacije unutarnjih procesa jest omogućavanje centralnog upravljanja podacima, automatizacija poslovnih procesa te visoka razina kontrole i transparentnosti poslovanja. Visoka razina digitalizacije unutarnjih poslovnih procesa omogućila je i brzu prilagodbu uvjetima epidemije koronavirusa te prelazak djelatnika na rad od kuće.

Kada je riječ o digitalizaciji vanjskih procesa, prije svega se ulaže u digitalne kanale prodaje koji nisu samo alat za kupnju karte, već i prvi korak u komunikaciji s putnicima. To su primjerice nova verzija mobilne aplikacije mJadrolinija i priprema projekta nove, modernije web-stranice Jadrolinije. Također, s ciljem veće efikasnosti komunikacije s putnicima i otklanjanja dugih čekanja tijekom gužvi u ljetnim mjesecima, uveden je pozivni centar Jadrolinije koji radi 24 sata na dan. Jadrolinija se brine i o posebno osjetljivim skupinama putnika, odnosno osobama s posebnim potrebama, pa im je omogućen direktan ukrcaj na brodove, online ostvarivanje prava povlaštenog prijevoza te nabavka karata.

Osluškivanjem potreba putnika uveden je booking na trajektnim linijama, odnosno rezervacija mjesta na trajektu za točno određen polazak. Cilj je omogućiti rezervaciju mjesta na trajektu i polazak u željeno vrijeme na što više linija, a popis iz godine u godinu raste. Ta usluga podiže kvalitetu i ugodnost putovanja, posebno na linijama prema udaljenim otocima na kojima putovanja traju dugo, a polasci su manje učestali.

Slavljenička, 2022. godina Jadroliniji je dodatni poticaj za odlučnu plovidbu prema budućnosti. U nastavak uspješnog poslovanja i zadržavanje liderske pozicije na Jadranu ne sumnjamo, jer Jadrolinija na svojoj strani ima 75 godina iskustva i tradicije koji su kompas daljnjem smjeru razvoja i napretka.

22. studeni 2024 01:28