Studenac je trgovački lanac s najviše trgovina na tržištu: od 2018. njihov se broj utrostručio, sada ih je 1265 u cijeloj Hrvatskoj. Član Uprave Studenca Dragan Baškarad najavljuje povećanje tvrtkina tržišnog udjela i jačanje njezine pozicije kao najbrže rastućega trgovačkog lanca.
Član ste Uprave Studenca zadužen za kompanijske operacije, a odnedavno ste odgovorni i za cijeli opskrbni lanac više od 1250 prodavaonica diljem Hrvatske. S kojim se izazovima susrećete u oba područja i kako ih rješavate?
– Studenac je najbrže rastući trgovački lanac prema prihodima u proteklih pet godina i uspješno upravlja različitim strateškim i ope- rativnim izazovima koje proaktivno i učinkovito rješavamo. U operativnom smo poslovanju prije svega usmjereni na uspješno upravljanje velikim brojem malih trgovina u gotovo svakom kutku Hrvatske. Naša strategija uključuje standardizaciju i optimizaciju operativnih procesa kako bismo osigurali dosljednost i učinkovitost u svim trgovinama. Uvodimo i napredne tehnologije za praćenje i analizu operativne učinkovitosti, što omogućava brzo prilagođavanje i širenje na nova područja, teže dostupna onima koji posluju u obliku većih formata. Poslovanje temeljeno na dobro optimiranome opskrbnom lancu pruža znatnu konkurentsku prednost, posebno tijekom turističke sezone, čime se izdvajamo od drugih malopro- dajnih lanaca na tržištu. Zbog raznolikosti naših lokacija ključno je osigurati učinkovitu i pravodobnu distribuciju proizvoda. Kako bismo maksimirali uspjeh i minimizirali rizike, zavr šavamo fazu uvođenja sustava za upravljanje skladištem i dopunjavanje, što će povećati učinkovitost cijeloga logističkog sustava i dodatno poboljšati dostupnost proizvoda na policama.
Studenac ima jedinstvenu strategiju rasta u odnosu na ostale trgovačke lance. Koji su ključni stupovi na kojima se razvija vaša mreža prodavaonica?
– Naša strategija rasta temelji se na tri glavna stupa. Tijekom prote- klih šest godina, od 2018., uspješnim akvizicijama i integracijom ma- njih i većih lokalnih i regionalnih maloprodajnih lanaca obogatili smo prodajnu mrežu s više od 650 trgovina. Preuzimanje malih tr govačkih lanaca i njihova integracija u brend Studenac donosi mnoge prednosti. Lanci koje preuzimamo poznaju specifične potrebe lokalnih kupaca, pa nam to vrijedno iskustvo i znanje uvelike olakšavaju prilagodbu i optimizaciju ponude na pojedinim lokacijama. Drugi je stup rasta organsko širenje naše mreže trgovina diljem Lijepe Naše. Od 2018. do 2023. otvorili smo gotovo 400 novih trgovina. Tomu je znatno pridonio interni centar izvrsnosti Studenac Digital koji je razvio napredni alat za naš tim zadužen za pronalazak i razvoj budućih lokacija omogućujući ubrzavanje odlučivanja i usmjeravanje širenja prema optimalnom iskorištavanju potencijala za budući rast. Posljednji i jednako važan stup koji osigurava naš kontinuirani rast ulaganje je u postojeću mrežu: u novu opremu koja omogućava širenje prodaje relevantnih kategorija unutar našeg formata i tehnologiju koja osigurava još bolje korisničko iskustvo.
Koje su vaše komparativne prednosti u odnosu na velike formate?
– Naša je velika prednost to što smo u neposrednoj blizini kupcima. Koncept trgovine u susjedstvu jedinstven je format, a naš je strateški cilj nastaviti ga razvijati. Jedna od najvećih prednosti u odnosu na druge trgovačke lance široka je prisutnost naših trgovina, zbog čega je mreža Studenca najdostupnija kupcima. Brzina i praktičnost kupnje u kvartovskoj trgovini značajne su prednosti jer kupcima štede dragocjeno vrijeme. S druge strane, kad govorimo o poslovnim prednostima, otvaranje i upravljanje manjim trgovinama na više lokacija omogućava fleksibilnost, održivost i brže širenje poslovanja te mogućnost bolje prilagodbe asortimana specifičnim potrebama lokalnih zajednica, što povećava našu konkurentnost na tržištu. Zbog svega navedenog gradimo osobniji pristup s kupcima, što pridonosi lojalnosti i izgradnji povjerenja.
Kako turizam utječe na tvrtkino poslovanje, koji su izazovi i što očekujete od ove sezone?
– Trgovački smo lanac s najvećom koncentracijom duž obale i na otocima, od Konavala do Savudrije, na nekim otocima jedina smo trgovina. Za lokalne kupce i turiste na takvim lokacijama dostupni smo i tijekom turističke sezone, ali i cijelu godinu, tako donosimo dodatnu vrijednost lokalnoj zajednici. Uspješna turistička sezona iznimno je važna za naše poslovanje i ključno je pronaći dodatne zaposlenike u tom razdoblju. Stoga pripreme za sljedeću sezonu započinjemo odmah nakon završetka tekuće. Kontinuirano provodimo razne aktivnosti mnogim kanalima kojima privlačimo sezonske radnike, prije svega domaće. Integracija Hrvatske u prostor Europe koji smo lani zaokružili ulaskom u eurozonu i Schengen značajno je i pozitivno utjecala već na prethodnu sezonu. 2023. godinu tako smatram pionirskom za Hrvatsku u tom pogledu, odnosno godinom iz koje smo izvukli pouke koje će nam poslužiti za postizanje još većeg uspjeha u nadolazećim razdobljima.
Kako biste definirali današnju poziciju Studenca na hrvatskome maloprodajnom tržištu? Koliko se razlikuje u odnosu na postavljene planove i kako to izgleda u brojevima?
– Studenac se uspješno pozicionirao na hrvatskome malopro- dajnom tržištu kao najbrže rastući lanac prema prihodima u pro- teklih pet godina. Od 2018. do 2023. dosljedno smo ostvarivali sve ključne ciljeve učvršćujući tako tržišnu poziciju. Više smo nego utrostručili prihode jačajući svoj položaj među najvećim malo- prodajnim mrežama u Hrvatskoj. Nadalje, kontinuiranim ulaga- njima u plaće i povlastice pokazujemo i predanost tomu da bu- demo atraktivan poslodavac. Tijekom posljednjih pet godina pro- veli smo osam važnih akvizicija i znatno proširili organsku mrežu trgovina. Od 385 trgovina koje su 2018. bile na području Dalma- cije narasli smo na čak 1265 na nacionalnoj razini, tako da smo tr- govački lanac s najviše trgovina na tržištu.
U oglasu na tvrtkinu webu tražite radnike u Istarskoj županiji i četiri dalmatinske. Je li riječ samo o sezonskim poslovima i hoćete li uspjeti popuniti otvorena radna mjesta?
– Trenutačno smo usmjereni na zapošljavanje sezonskih djelat- nika, no posljednjih godina praksa nam je kvalitetne kadrove nakon sezone zapošljavati kao stalne. Tijekom tekuće sezone planiramo zaposliti ukupno dodatnih 1700 djelatnika. Naši timovi za ljudske potencijale kontinuirano rade na povećavanju naše konkurentnosti osiguravajući tako neometano poslovanje u ljetnoj sezoni.
Koliko tvrtka ima zaposlenih i koliki je udio stranih radnika? Na koji ih način integrirate i koje poslove obavljaju?
– Na kraju 2023. imali smo više od 6000 zaposlenika. Udio stranih radnika u Studencu trenutačno je 10-ak posto u prodavaonicama i logističkom skladištu. Oni se uz potporu mentora u našim centrima za obuku uvode u posao kako bi postali potpuno sposobni za samostalan rad. Za one koji nisu s našega govornog područja nedavno smo uveli i učenje hrvatskoga jezika, svjesni činjenice da je u našoj zemlji upravo znanje jezika ono što u velikoj mjeri ruši zidove između naših domaćih ljudi i stranaca koji u Hrvatskoj vide bolju budućnost.
Kakva je dugoročna vizija razvoja Studenca?
– Naša je dugoročna strategija dodatno povećavanje tržišnog udjela i jačanje pozicije najbrže rastućega trgovačkog lanca nastavkom širenja naše mreže i ulaganjem u postojeću te usmjerenost na kontinuirane inovacije. Nastavljamo biti usmjereni i na pružanje vrhunske usluge i povećavanje zadovoljstva kupaca, što smatramo ključnim za lojalnost i dugoročan uspjeh. Sve to vidimo kao jedinstven smjer kako kontinuirano osnaživati svoju jedinstvenu ulogu na tržištu i rasti prema poziciji omiljenoga maloprodajnog lanca za manje kupnje.
Sadržaj nastao u suradnji sa Studencem.