Outlet-centri brže rastu u usporedbi s tradicionalnim trgovačkim centrima te ih sve više prepoznaju brojni svjetski brendovi. Smatraju se otpornim sektorom, a upravo se europsko tržište outleta, naglasio je Thomas Reichenauer, suosnivač i izvršni direktor ROS Retail Outlet Shoppinga, postavlja kao jedan od najuspješnijih formata posljednjih godina. Napomenuo je da su se outleti posebno pokazali privlačnima u vremenima ekonomske nesigurnosti kada rastući troškovi života utječu na potrošnju.
Odgovarajuće su rješenje danas, rekao je, kada su potrošači svjesniji cijena te traže bolje ponude i promocije, odnosno bolju cijenu za željene proizvode. ROS Retail Outlet Shopping iz Beča zadužen je i za upravljanje Designer Outletom Croatia, centrom u zagrebačkoj trgovačkoj zoni Rugvica.
Kako outlet-centri privlače kupce?
– Outleti nude veliku koncentraciju mode i lifestylea na jednom mjestu s trajnim popustima. Zapravo, rekordan broj novih brendova ušao je u outlet-industriju 2023. godine. Drago nam je što su brendovi svjesniji potencijala outleta i smatraju ih profitabilnim prodajnim kanalom, što vidimo u rastućem interesu novih brendova i sve većem apetitu za širenje među već onim poznatijima.
Nova generacija outlet-sela nastoji biti atraktivna destinacija za kupnju, ispunjavajući veće zahtjeve kupaca ponudom aktivnosti za slobodno vrijeme, ponudom hrane i pića, uz razmatranje digitalizacije i održivosti. Isto tako, ključni su i arhitektura i iskustvo kupnje, kao i moderan miks kategorija i brendova.
Outleti su često pozicionirani kao savršene jednodnevne, prekogranične i vikend-destinacije te često imaju koristi od turizma kao sredstva za dodatno privlačenje prometa i povećanje prodaje.
Po čemu se razlikuju od tradicionalnih trgovačkih centara?
– Outleti teže postati privlačna odredišta za kupnju u kojima posjetitelji mogu uživati u jedinstvenom iskustvu kupnje, priuštiti si modne i lifestyle-brendove zahvaljujući popustu od najmanje 30 posto. Kao operater outleta, više smo usmjereni na potrošače nego redovni trgovački centri, što znači ulaganje u najmoderniji destinacijski marketing, klasični i digitalni, kao i održavanje trajnog partnerstva s brendovima kako bismo poboljšali performanse. Naš pristup zakupu također je aktivniji u smislu ponovnog iznajmljivanja, upravljanja imovinom i preuređenja centara za budućnost. Pratimo cjeloviti 360 pristup, što znači da je bitno razumjeti potrebe kupaca, partnera brendova, zajednica i investitora, pri čemu posljednji imaju koristi od našeg modela najamnine vezane uz promet.
Gdje u Europi ima najviše outlet-centara?
– Velika Britanija je jedno od najzasićenijih tržišta outleta u Europi, a Njemačka, Francuska, Španjolska i istočna Europa pokazuju najveći potencijal. Kako je istaknuto u Izvještaju o performansama outlet-centara za 2023. njemačke tvrtke za tržišna istraživanja Ecostra, Njemačka, Francuska i Španjolska glavna su tržišta gdje brendovi traže širenje.
Na kojim ste tržištima prisutni?
– ROS pokriva cijeli životni ciklus imovine dizajnerskih outleta kao neovisni operater. Usmjereni smo na povećavanje dugoročne vrijednosti za kupce, partnere brenda, investitore i zajednice te nastojimo redefinirati outlet-kupnju za budućnost. Od osnivanja ROS-a 2011. godine razvili smo i otvorili pet dizajnerskih outleta i preuzeli jedanaest. Trenutačno upravljamo s dvanaest premium outlet-destinacija za kupnju u sedam europskih zemalja: Njemačkoj, Poljskoj, Mađarskoj, Hrvatskoj, Portugalu, Španjolskoj i Belgiji.
Kako upravljate svojim outlet-centrima? U što ćete ulagati?
– ROS primjenjuje holistički pristup upravljanju s posvećenim lokalnim timovima koji surađuju i pružaju potpuno integrirani niz usluga zakupa, marketinga, maloprodajnih operacija, upravljanja objektima i financija. Naš poslovni model pokazao se posebno učinkovit u poboljšanju performansi i rasta za brendove, investitore i ostale sudionike u našim premium outlet-destinacijama. Važno je napomenuti da je ROS vrhunski neovisni pružatelj usluga za outlet-centre i da nas naši privatni i institucionalni investitori imenuju kao operatera. Veselimo se nadolazećim projektima, uključujući proširenje Designer Outleta Gdansk u posljednjem tromjesečju 2024., kao i proširenja centara Designer Outleta Algarve i Designer Outleta Croatia te novi razvoj Designer Outleta Kraków, čije je otvaranje planirano za 2025. godinu.
Što obuhvaća proširenje Designer Outleta Croatia do 2025. godine?
– Designer Outlet Croatia očekuje proširenje od 6000 četvornih metara s 30 novih atraktivnih trgovina te dodatnih 200 parkirnih mjesta. Osim proširenja outlet-centra, planirana je gradnja retail-parka INGKA s bruto površinom za iznajmljivanje od 12.000 četvornih metara i 10 novih trgovina. Na taj način svim svojim posjetiteljima ponudit ćemo izvanredno iskustvo kupnje i jedinstvenu destinaciju za kupnju, gdje mogu pronaći sve što im je potrebno na jednom mjestu.
Kako se kreću cijene u Hrvatskoj u odnosu na Europu?
– Cijene u Hrvatskoj općenito su usporedive s drugim srednjoeuropskim i istočnoeuropskim državama, nešto su niže nego u zapadnoj Europi. Standard života u Hrvatskoj porastao je posljednjih godina, posebno nakon ulaska zemlje u Europsku uniju 2013. godine. Međutim, inflacija je sada uzela danak, pa je sa stopom od 4,7 posto Hrvatska među europskim zemljama s najvišom inflacijom. Na to je utjecalo i uvođenje eura kao nove valute zemlje tek prošle godine. Unatoč tome, maloprodajne cijene u modnoj industriji nisu toliko pogođene inflacijom, za razliku od, primjerice, prijevoza i ugostiteljstva.
Što je uzrokovalo nedostatak osoblja?
– Širenje bolesti COVID-19 uzrokovalo je mnoge poremećaje u svakodnevnom životu, a zatvaranje je ozbiljno pogodilo tvrtke diljem svijeta, uključujući maloprodajnu industriju, ističući njezinu nestabilnost i povećanu nesigurnost. Nedostatak radne snage u maloprodaji pokazuje malo znakova usporavanja, također zbog rastuće inflacije. Zbog toga se mnoge tvrtke bore pronaći i zadržati potreban broj osoblja kako bi popunile radna mjesta i vodile svoje trgovine. Stoga je danas važnije nego ikad ulagati u ljude i employer branding kao sredstvo za podršku našim brendovskim partnerima. Employer branding ključan je za privlačenje potencijalnih zaposlenika i održavanje konkurentske prednosti. ROS podržava brendovske partnere u regrutaciji i zapošljavanju putem digitalnih rješenja poput Recruiteea u Designer Outletu Luksemburg i Designer Outletu Soltau te organiziranjem sajma poslova i kontinuiranom obukom.
Kako rješavate izazove s dopunom robe?
– Prije svega, moramo pojasniti da nismo odgovorni za nabavu i logistiku robe. Međutim, naši maloprodajni menadžeri redovito provjeravaju ponudu u trgovinama i, ako je potrebno, obavještavaju područnu upravu ili središnjicu o niskom stanju zaliha. Zbog toga nam je vrlo važno održavati dobro partnerstvo s brendovima.
Što su moguće prijetnje vašem poslovanju?
– Europsko tržište outleta nastavlja se širiti i osvajati tržišni udio jer sve više maloprodajnih brendova pokazuje interes. Važno je nastaviti održavati i štititi jedinstvenu prodajnu točku outleta sa zajamčenim minimalnim outlet-popustom i izvrsnim standardima maloprodaje, marketinga i objekata kako bismo ostali uspješni i konkurentni. Također se suočavamo s daljnjim izazovima, uključujući teške uvjete zakupa, ESG (environmental, social and governance – okolišno, društveno i upravljačko) ulaganja i rastuće troškove usluga te nedostatak maloprodajnog osoblja. Trenutačno postoji i trend korištenja outlet-koncepta kao alata za revitalizaciju zrelih trgovačkih centara. Iako je to potencijalna prilika, uspjeh ovisi o lokaciji, gravitacijskom području, ekonomskom okružju kao i arhitektonskim mogućnostima.
Kako upravljate ESG zahtjevima?
– Kao jedan od vodećih europskih operatera outleta u industriji oblikovanja prostora, ROS je posvećen širokom spektru ESG zahtjeva koji podižu poslovanje, stvaraju vrijednost za naše dioničare i investitore, podržavaju naše zaposlenike i kupce te pokazuju poštovanje prema lokalnim zajednicama u kojima radimo.
ROS razvija individualnu ESG strategiju sa svakim investitorom za različite projekte u portfelju na temelju 17 ciljeva održiva razvoja Ujedinjenih naroda. Glavni cilj je poboljšati okolišne performanse sagrađenih objekata održivim upravljanjem njima optimizacijom potrošnje resursa i općih okolišnih mjera. Na primjer, upotrebljavamo Predium u Designer Outletu Soltau i Measurabl u našim poljskim dizajnerskim outletima i Premier Outletu Budimpešta kako bismo unaprijedili ESG.