Od 2007. Google je tvrdio da kupuje dovoljno čiste energije koja odgovara većini emisija koje stvara kroz svoje podatkovne centre i zgrade. Međutim, u najnovijem izvješću se navodi kako od 2023. godine Google više nije ‘održavao svoju operativnu ugljičnu neutralnost‘.
To je zato što su Googleove emisije stakleničkih plinova porasle za gotovo 50 posto od 2019. godine, priopćila je tvrtka. Za skok su okrivili ‘povećanje potražnje za energijom zbog većeg intenziteta AI računanja‘, s emisijama povezanim sa širim ulaganjem u infrastrukturu koje AI zahtjeva.
A stvar neće krenuti na bolje jer Google kroz nekoliko narednih godina ima namjeru uložiti oko 100 milijardi dolara u umjetnu inteligenciju, rekao je Demis Hassabis, izvršni direktor Google DeepMinda, laboratorija za razvoj umjetne inteligencije te tvrtke. Do sada su najvidljiviji rezultati tog ulaganja u AI takozvani AI pregled u tražilici i Googleovo chatbot Gemini, veliki jezični model koji se može koristiti za pokretanje raznih AI alata a dizajniran je da se natječe s OpenAI-jevim ChatGPT-om.
To ulaganje, međutim, dolazi s troškovima, koji najviše snose okoliš, rekao je za Fortune Nathan Truitt, izvršni potpredsjednik za financiranje klimatskih promjena u neprofitnoj zakladi American Forest Foundation.
- Na individualnoj razini, umjetna inteligencija će definitivno stvoriti brzi porast emisija za tvrtke koje u nju ulažu velika sredstva - rekao je Truitt i dodao kako će tvrtke, uključujući i Google morati ‘kalibrirati‘ svoje ciljeve.
Neto-nula naspram ugljično neutralnog
Ova objava ne znači da je Google potpuno odustao od smanjenja svojih emisija. Umjesto toga, tvrtka je u izvješću postavila svoje vizije na drugi cilj: postizanje nulte neto emisije do 2030. godine. Postoji ključna razlika između ugljično neutralnog cilja i cilja nulte neto emisije. Ugljično neutralna odnosi se na kompenzaciju ili neutralizaciju emisija kroz aktivnosti uklanjanja ugljika kao što su sadnja drveća ili kupnja ugljičnih kredita, bez nužnog smanjenja emisija na izvoru.
- U teoriji, to bi bilo u redu, ali u praksi je vrlo malo vjerojatno da će uspjeti - rekao je Truitt.
Neto nula, s druge strane, uključuje prvo smanjenje emisija što je više moguće na izvoru a zatim nadoknadu svih preostalih emisija kroz aktivnosti uklanjanja ugljika.
Usredotočujući se na kompenzaciju emisija ugljika i smanjenje stakleničkih plinova, Google se nada da će imati ‘izvjesniji i skalabilniji‘ utjecaj na okoliš, navodi se u izvješću.
Cilj neto nulte emisije također bi mogao pomoći Googleu da izbjegne kritike koje su neki stručnjaci uputili zbog tvrdnji o neutralnosti ugljika. Kritičari su se pitali mogu li jeftina ulaganja – poput plaćanja selima da zaštite svoje šume ili sadnje nekoliko tisuća stabala – doista ‘nadoknaditi‘ emisije ugljika.
Unatoč kritikama, Truitt ne želi da organizacije ili skupine za zagovaranje budu prestroge prema korporacijama koje tvrde da su ugljično neutralne.
- Teže je i riskantnije pokušati učiniti nešto po pitanju okoliša nego ne učiniti ništa; ne bismo trebali kažnjavati tvrtke koje pokušavaju nešto učiniti - ustvrdio je naivno Truitt
Međutim, dodao je kako se nada da će korporacije prestati promatrati klimatsku politiku kao transakciju i preuzeti više vodeće uloge.