Zelena transformacija je proces promjene na ekološki prihvatljive poslovne prakse i proizvode. Ona nije samo ideja, to je pokret koji se događa desetljećima, a tek je zadnjih nekoliko godina postala najvažnija politička, društvena i gospodarska tema. Zadnjih desetljeća dekarbonizacija se događala sporadično i njoj se nije davala dovoljna pažnja, ali sada je krajnje vrijeme da svako poduzeće osmisli i započne svoju zelenu transformaciju.
Razlog tomu su regulatorne, porezne i druge mjere koje potiču održivo poslovanje i poduzeća koja aktivno pridonose smanjenju stakleničkih plinova, recikliraju i doprinose drugim aktivnostima zelene transformacije, pa stoga možemo zaključiti da je trenutno vjerojatno najprofitabilnija stvar koju činite za svoje poslovanje upravo zelena transformacija.
To također može postati najisplativija aktivnost koju provodite, kako za vašu bolju konkurentnosti, tako i za svijet i društvo u cjelini. Zelenom transformacijom privući ćete nove kupce koji danas u sve većem broju daju prednost poduzećima, dobavljačima i partnerima snažnih ekoloških vrijednosti i održivog poslovanja.
Svako poduzeće treba imati strategiju održivosti
Znamo da su zbog klimatskih promjena mnoga poduzeća bila i da će u budućnosti biti jako pogođena na mnogo različitih načina. Ipak, mnogi ne znaju što mogu učiniti kako bi pomogli u borbi protiv toga. Zbog niza razloga, ali prije svega zbog odražavanja i osnaživanja konkurentnosti poduzeća, važno je napraviti okvir koji na strateškoj razini definira smjer i mjere koje ćete poduzeti u zelenoj transformaciji vašeg poduzeća.
Tu dolazi na red izrada Strategije održivosti poduzeća. Priprema, a posebno provedba Strategije održivosti zahtjevan je zadatak za svako poduzeće. Održivost se ne odnosi samo na okoliš i ne samo na smanjenje ugljičnog otiska, već obuhvaća mnogo više. Riječ je o ljudima koji rade u vašoj organizaciji, zajednici kojoj služite i planetu koji svi dijelimo.
Aktivnosti postizanja poslovne održivosti trebale bi se provoditi na svakoj razini poduzeća i postoji mnogo različitih taktika koje možete izabrati. Najuspješnija strategija održivosti ovisit će o tome koju vrstu posla vodite, koje resurse imate na raspolaganju i koliko ste vremena i novca spremni uložiti da bi se promjene dogodile.
Jedan model koji smo smatrali posebno korisnim za pokretanje zelene tranzicije u tvrtki su ciljevi održivog razvoja Ujedinjenih naroda (SDG). Ovi ciljevi održivosti smatraju se idealnim za poduzeća koje žele postići ekološki prihvatljivije poslovanje.
Jednom kada ste odredili ciljeve održivosti koje želite postići, sljedeći korak je pronaći način njihove integracije u svakodnevne prakse vašeg poslovanja. Okvir koji se pokazao učinkovitim je proces od pet koraka koji uključuje dobro razumijevanje ciljeva održivosti na razini cijelog poduzeća; definiranje aktivnosti sukladno prioritetima; definiranje jasnih, jednostavnih i mjerljivih ciljeva i rokova zelene transformacije; integracija ciljeva u strategiju razvoja i poslovne planove poduzeća; te komuniciranje napretka, izazova i smjernica na putu ostvarenja zacrtanih ciljeva zelene transformacije.
Prvi koraci zelene transformacije poduzeća
Jednom kada je Strategija održivosti izrađena i integrirana u strategiju razvoja poduzeća, mnogi menadžeri i poduzetnici pitaju se koji su konkretni koraci, zadaci i aktivnosti zelene transformacije. U tom smislu predlažemo pet aktivnosti koje baš svako poduzeće može poduzeti i time ostvariti svoju ulogu u borbi protiv globalnog zatopljenja:
Službena vozila vašeg poduzeća, rasvjeta i (ne)recikliranje samo su neki izvori utjecaja vašeg poduzeća na okoliš. Stoga, prvi korak za svako poduzeće koje želi smanjiti svoj negativni utjecaj na okoliš jest mjerenje emisije stakleničkih plinova (GHG).
Na tržištu postoje mnoge certificirane mjeriteljske agencije koje vam mogu pomoći u mjerenju vaše emisije ugljičnog dioksida. Ipak, kao prvi korak preporučamo da ga sami izmjerite koristeći neki od dostupnih, lakih za korištenje i besplatnih kalkulatora ugljičnog otiska na Internetu. Nakon što saznate koliko stakleničkih plinova ispuštate u poslovanju, potrebno je identificirati najveće izvore zagađivanja te potom razmatrati rješenja za smanjenje vaših emisija ugljika i izraditi mjere za njihovo smanjenje.
U današnje vrijeme stalno rastućih cijena energenata, prelazak IT infrastrukture u oblak, gašenje svjetla u uredu navečer, lagano spuštanje grijanja i hlađenja za stupanj-dva, ili izvlačenje uređaja iz utičnice kada to nije potrebno, neke su korisne radnje za smanjenje potrošnje energije. Štoviše, obraćanjem više pažnje na druge svakodnevne rutinske radnje, poduzeća mogu znatno smanjiti potrošnju energije, a time i utjecaj na klimu.
Sljedeći korak koji možete učiniti u sklopu zelene transformacije poduzeća jest smanjenje količine generiranog otpada i njegovo razvrstavanje za reciklažu. Bilo da se radi o industrijskom otpadu velike kompanije ili papirnom otpadu malog i srednjeg poduzeće, sve tvrtke proizvode otpad.
Izbjegavanje jednokratnih šalica i kapsula za aparat za kavu, te umjesto toga korištenje kuhinjskog posuđa, prijelaz na poslovanje bez papira, elektroničko potpisivanje, odobravanje i razmjena ugovora i računa, pravilno sortiranje otpada za recikliranje – samo su jednostavni, ali učinkoviti primjeri iz svakodnevne prakse, a vaši zaposlenici sigurno će imati još prijedloga za održiv način razmišljanja.
Kao što znamo, promet je jedan od najvećih sektora emisije stakleničkih plinova. Potičući zaposlenike na korištenje javnog prijevoza, udruživanja za prijevoz autom (car-pooling) s drugim kolegama koji žive u blizini ili dajući im popuste na javni prijevoz, poduzeća mogu značajno smanjiti svoje neizravne emisije ugljičnog-dioksida, a time i njihov utjecaj na klimatske promjene.
Peti i zadnji korak tiče se odabira opreme i dobavljača. Naime, odabirom ekološki prihvatljive opreme te odabir dobavljača i partnera koji posluju prema održivim načelima pomažemo u stvaranju jačeg efekta zelene transformacije i širenju načela održivosti u našem gospodarstvu.
Danas je održivost regulatorna obveza za velika poduzeća, ali od 2026. godine će svako malo, srednje i veliko poduzeće biti obvezno objavljivati godišnje rezultate održivosti kroz izvještaj za koliko su smanjili svoj ugljični otisak. Vjerojatno je da će zbog toga mnoga poduzeća tražiti od svojih dobavljača usvajanje održivije poslovne prakse ili će čak morati prebaciti na održivije dobavljače ako se oni postojeći ne budu promijenili.