Piše: Anamarija Mujanović
Razvoj digitalnih platformi unaprijedio je pronalaženje kvalitetnih kadrova, no u Hrvatskoj i dalje mahom vladaju klasični oblici njihova regrutiranja. U marketinškim agencijama cijene se i preporuke, koje se dobivaju i s pomoću aplikacija.
Novi talenti svakodnevno dolaze na tržište rada, no lov na njih za neke bi mogao biti problem jer dok je nekoć postojala praksa 'šuti i radi', danas zaposlenici, pogotovo nove generacije, imaju drukčiji pogled na posao, ustrajniji su i znaju da će, imaju li potrebno znanje i budu li nezadovoljni poslodavcem, novo radno mjesto pronaći drugdje.
– Zaposlenici, pogotovo oni generacije Z, shvaćaju da su traženi i sve više u poziciji da postavljaju uvjete, pri čemu ih je teško privući, a još teže zadržati. Poslodavci se najprije moraju zapitati koliko su zaista atraktivni i zatim neprestano raditi na tome omogućavanjem ugodna radnog okružja, adekvatnih financijskih uvjeta i napredovanja, poštovanjem različitosti, osiguravanjem ravnoteže između privatnog i poslovnog života, izgradnjom korporacijske kulture i odgovornim djelovanjem – rekla je Maja Gradišar Perotić, starija savjetnica i voditeljica tima Val Grupe.
I dok se mnogi hvale novim generacijama i ciljanjem novih skupina klijenata, jer je generacija Z trenutačno najpoželjnija zbog toga što je odrasla s mobitelom u ruci i sa slobodnim pristupom računalu u svakom trenutku, činjenica je da na hrvatskoj marketinškoj sceni i dalje dominiraju seniori.
Preporuka zlata vrijedi
Svakodnevni razvoj novih tehnologija, brze promjene u potražnji i dinamično okružje koje je usko povezano s marketinškim sektorom znače i stalno učenje i prilagođavanje tržištu, što je novim generacijama prirodnije. Dok su se prije zaposlenici tražili isključivo na natječajima i oglasima, danas su sve popularnije aplikacije za zapošljavanje, digitalne platforme i društvene mreže za povezivanje s potencijalnim zaposlenicima. U SAD-u je vrlo popularna digitalna platforma Slack koja omogućuje povezivanje i internu komunikaciju nužnu zbog rada od kuće, a odlična je i za traženje novih talenata. U Hrvatskoj još nije dokraja zaživjela jer i uz popularni LinkedIn tvrtke zaposlenike najviše traže prema preporuci suradnika. Potvrdila je to i Maida Stupac, people & culture director agencije 404.
– Pri zapošljavanju golem naglasak stavljamo na timski fit budućih zaposlenika, a tko bolje poznaje našu internu kulturu od naših zaposlenika? I ovdje nam pomaže tehnologija: trenutačno upotrebljavamo jedan ATS (application tracking system, nap. a.) s pomoću kojega zaposlenici mogu preporučiti kandidata poštujući sve odredbe GDPR-a te za svako uspješno zapošljavanje takvih kandidata zaposlenik koji ga je preporučio dobije i nagradu za preporuku. Gotovo dvadeset posto od ukupnog broja razgovora koje obavimo jesu oni s kandidatima koji su nam došli upravo na preporuku zaposlenika – rekla je Stupac.
Specifičan način potrage talenata razvila je i agencija MAOIO u kojoj su otkrili da im je glavni način traženje kadra također oduvijek bila preporuka.
– Od osnutka agencije kontinuirano se i proaktivno bavimo lovom na talente, a razvili smo i način potrage koji nam je osigurao ne samo prepoznatljivu poziciju na domaćem tržištu već i dobru poziciju na tržištima Velike Britanije i SAD-a, na kojima smo u posljednje tri godine – rekao je direktor agencije Filip Zolota.
Vrbovanje od malih nogu
Osim što preporuke zaposlenika ili poslovnih partnera i dalje služe za osiguravanje kvalitetna ulova, nova se generacija, čini se, najbolje lovi u studentskim danima, pa tako mnoge marketinške tvrtke omogućuju studentsku praksu i mentorstvo te izdvajaju vrijeme i kapacitete za naobrazbu budućih generacija marketinških eksperata.
– Javlja nam se mnogo juniora kojima omogućujemo edukacije i mentorstvo te uspostavljamo s njima dugoročan poslovni odnos. Oni imaju vrijedno mjesto u našem klasteru stručnjaka, no nedostaje im znanja i iskustva, ali to nadomještaju kreativnošću, radinošću i odrješitošću koja je potrebna u našoj branši – rekao je Zolota.
U Val Grupi pak ističu da su na tržištu već gotovo dvadeset godina i veoma su ponosni na to što među njima ima zaposlenika koji su godinama u agenciji.
– To su ljudi koji su nakon studentske prakse ostali kod nas ili su zaposleni kao asistenti te su s vremenom napredovali do najviših upravljačkih pozicija, kao i kolege koji su bili kod nas na praksi kao studenti pa su nam se vratili nakon što su znanje i iskustvo stekli u drugim organizacijama – naglasila je Gradišar Perotić.
S različitim obrazovnim institucijama surađuje i agencija Bruketa&Žinić&Grey.
– Uvijek držimo oči širom otvorene ne bismo li na vrijeme primijetili dobre kandidate i kandidatkinje te mogli na vrijeme reagirati, a ulažemo i u dugoročne odnose s relevantnim organizacijama poput obrazovnih institucija, partnera i klijenata uz pomoć kojih lakše dolazimo do dobrih kandidata i kandidatkinja – rekla je Mojra Dautović, HR menadžerica agencije Bruketa&Žinić&Grey.
I u Millenium promociji opisuju kako su razvili sustav prakse u suradnji s partnerskim obrazovnim institucijama kao što je, primjerice, Edward Bernays University College. Mlade talente, objasnio je Filip Orlić, business development manager Millenium promocije, uključuju u rad u sklopu sustava prakse već za studija i najboljima nude priliku za rad na izazovnim projektima.
– U našoj industriji, koja zahtijeva specifična znanja i profil stručnjaka, biti na društvenim mrežama i stalno provoditi natječaje nije jamstvo uspjeha i nalaženja onih talenata koji su dodana vrijednost za naš sustav. Ključno je u odnosu prema vlastitim stručnjacima koji su dio sustava i kvalitetnim uslugama koje nudite na tržištu te izazovnim projektima na kojima radite pokazati koje su to povlastice za buduće zaposlenike. Upravo stoga stalno smo na tržištu i reklamiranjem svojih aktivnosti i projekata predstavljamo sve pogodnosti koje talentirani i ambiciozni stručnjaci mogu dobiti radeći u našoj agenciji – istaknuo Orlić.
'All of the above'
Premda dominiraju preporuke i mentorstvo, većina marketinških agencija u lovu na talente iskorištava sve moguće izvore koje ima, od oglasa i natječaja preko društvenih mreža do aplikacija i agencija za zapošljavanje.
– Većinu smo ljudi dosad zapošljavali ili iz vlastitog sustava studentske prakse ili na preporuku, no koristimo se i drugim dostupnim kanalima, ovisno o profilu zaposlenika koji tražimo. Konačan izbor uvijek se svodi na kandidate koji imaju najbolje kompetencije i koji se najbolje uklapaju u naše okružje, neovisno o tome kojim smo putovima došli do njih – rekla je Gradišar Perotić.
– Za privlačenje talenata nije dovoljno samo odabrati odgovarajuće selekcijske kanale, važno je staviti velik naglasak na ukupan candidate experience u postupku zapošljavanja. Međutim, presudno je ono što poslodavac nudi kandidatima nakon što počnu raditi kod njega: zanimljivi i izazovni projekti, mogućnost za učenje i razvoj te poticajna i ugodna radna atmosfera – rekla je Stupac i naglasila da se agencija 404 koristi svim kanalima, od različitih specijaliziranih portala, društvenih mreža, proaktivnog recruitmenta na LinkedInu do sustava internih preporuka.
Kombinacijom različitih kanala regrutacije, ovisno o poziciji koju treba popuniti, koriste se i u agenciji Bruketa&Žinić&Grey. Upotrebljavaju se i dalje aktualni oglasi, i to najviše za juniorske pozicije.
– U oglašavanju otvorenih radnih mjesta sve važnije postaje korištenje društvenih mreža jer nam omogućavaju da dođemo do šire populacije, što se pogotovo odnosi na generaciju Z. Također aktivno istražujemo razna digitalna rješenja koja nam mogu pomoći u regrutiranju kandidata i poboljšavanju korisničkog iskustva za sve sudionike našega selekcijskog procesa – rekla je Dautović.
Međugeneracijska suradnja
Generacija Z trenutačno je najsvježija na tržištu rada, što znači i da ima neke nove, dosad neiskušane ideje, bilo da je riječ o promidžbi s pomoću neke nove i popularne aplikacije ili izradi kampanje na nešto drukčiji način, no bez obzira na dobre nove ideje – nema potrebno iskustvo. Zato je važna suradnja sa starijim zaposlenicima, što za neke može biti problem jer često se starija generacija, koja možda nije toliko dobro upoznata s novim tehnologijama, diskriminira.
– Neizbježno je pratiti trendove. Tko se želi baviti komunikacijama, ne smije si dopustiti da ne bude upućen, no moramo isto tako shvatiti da je ljudima koji su se privatno i profesionalno formirali u sasvim drukčije doba, znatno sporije i statičnije nego danas, sigurno velik izazov ako se odjednom ponovno nađu na tržištu rada na kojem se bore s generacijom koja je odrasla s mobitelom u rukama i informacijama dostupnima na svakom koraku – naglasila je Gradišar Perotić.
Suradnja čak četiriju generacija u kreativnim timovima pokazala se kao velika prednost za Real grupu jer tako, tvrde u njoj, dobiju različite perspektive i najbolja rješenja.
– Iako je naizgled izazovno pomiriti zahtjeve i očekivanja toliko različitih generacija, trudimo se komunicirati i učiti jedni od drugih te tako lakše postići kompromise i naći zajedničko rješenje kad sâm cilj našeg rada definira netko tko nije dio naše organizacije, a to je klijent – rekla je Ana Spasojević, voditeljica HR-a Real grupe.