Razvoj tvrtke ne ovisi samo o njezinu vodstvu (menadžmentu, vlasnicima) nego i o onima koji svakodnevno stvaraju njene vrijednosti, zaposlenicima – uvjerava Inga Lalić, konzultantica, trenerica i poslovna savjetnica u vlastitoj tvrtki Re-forma.
Ono što izdvaja uspješne od neuspješnih poduzeća upravo su zaposlenici, njihov stav, odnos prema poslu i način na koji izvršavaju svakodnevne obveze i zadatke.
– Uspješna poduzeća imaju motivirane djelatnike koji prepoznaju viziju i misiju tvrtke, točno znaju koji su njihovi ciljevi i svakodnevni zadaci. Svoj posao rade puni elana, entuzijazma, s pozitivnim stavom traže rješenja, a ne probleme, usmjereni su na to kako se nešto može, a ne kako se ne može. Poduzeća koja su zapela u ‘statusu quo’, kojima se ne događa rast, koja se ne razvijaju nego samo životare imaju i takve djelatnike koji samo odrađuju posao bez motivacije i entuzijazma. No riba uvijek smrdi od glave. Onoga trenutka kada vlasnik tvrtke ili vodstvo više vremena počnu usmjeravati na rezanje troškova i preživljavanje počinje kraj. Upravo tu treba napraviti promjenu fokusa i vratiti se na početak, u vrijeme kada je poduzeće počelo raditi; koja im je bila ideja, koji ciljevi, što ih je pokrenulo i zašto. Fokus je na idejama, ciljevima, novim klijentima, novim tržištima. Tada sve to treba prenijeti na djelatnike kako bi dobili nadu te motivacijom i edukacijom pokrenuti ih prema ostvarivanju tih novih ciljeva. Bez promjene načina razmišljanja i djelovanja nema novog razvoja – poručuje Lalić dodajući kako bi se te promjene, koje bi svako poduzeće zapelo u stagnaciji trebalo provesti, mogle svesti na osam koraka:
1. Stvoriti osjećaj važnosti i hitnosti 2. Odabrati po jednog člana iz svakog odjela koji bi činili krizni menadžment 3. Razviti viziju i strategiju provođenja u praksi po koracima 4. Prenijeti viziju zaposlenicima 5. Svakodnevno raditi na motivaciji djelatnika 6. Ostvarivati kratkoročne uspjehe 7. Konsolidirati postignuto i ostvarivati nove kratkoročne ciljeve 8. Prihvatiti nove pristupe i integrirati ih u poduzeće
Zašto poduzeće stagnira?
• prestali su se truditi, ne prate trendove u svijetu, postali su previše komotni, ne ulažu u edukacije koje potiču kreativno razmišljanje i propitivanje, ne usude se preuzeti rizik iskoraka u nešto novo
• poslovali su s klijentom koji im je ostao dužan, zbog toga su zapali u teškoće, pa se ponašaju prema načelu ‘oprezno i polako’
• dopustili su da ih pregazi vrijeme, boje se pokrenuti bilo kakvu promjenu
• zaboravili su na važnost klijenta, uljuljali se u zadovoljstvo što proizvode proizvod ili pružaju uslugu koja je jednom bila inovativna, nova, dovoljna, a sada je daleko iza konkurenata
• o rastu, prilagodbama i promjenama treba razmišljati još u fazi rasta, dok tvrtki još ide dobro; tada treba razmišljati o uvođenju novih proizvoda i usluga, modificiranju i obogaćivanju postojećih, traženju novih klijenata, otvaranju novih tržišta
• u fazi uzleta tvrtka ima dovoljno kapitala, čak i profita da može pokriti troškove traženja novih tržišta i stvaranja novih proizvoda
• posegnuti za alatima koji su izdigli današnja start-up poduzeća kod kojih sve vrvi nepoznanicama: upotrebljavaju alate za promišljanje poslovnih modela, iskorištavaju nove izvore financiranja (primjerice, ‘crowdfunding’) te prilike za dopunjavanje svoje ponude dodavanjem novih sadržaja
• u knjizi ‘Strategija plavog oceana’ još je prije deset godina ponuđen alat (matrica) koji poduzećima nudi mogućnost propitivanja poboljšanja iskustva i koristi za kupca, koja daje čak 36 mogućnosti intervencije u postojeći uspavani proizvod koji više ne donosi rezultate
(preporuke Gordane Ćorić, nositeljice kolegija Dinamičko poduzetništvo na Vern’u)