Nakon promjene kompanije, vjerujemo da počinje i bolja era za nas, profesionalno i osobno. No, je li to "preko noći" moguće?
Što ako počnemo prepoznavati neke pozitivne aspekte prethodne firme i ne snalazimo se od samog početka u novom okruženju? Znači li to da smo donijeli pogrešnu odluku ili je posrijedi nešto drugo?
Pitanje:
Nakon 10-tak godina rada u jednoj velikoj i etabliranoj kompaniji,odlučio sam se za promjenu radne okoline. Malo zbog želje za promjenom, malo zbog boljih financijskih uvjeta, a najviše zbog turbulencija koja su se počela događati u sada već bivšoj firmi (nove sistematizacije, otkazi...) U početku, dok je sve bilo novo, nisam to primjećivao,međutim sad već nakon nekoliko tjedana, ulovio sam se kako svaku stvar ili događaj uspoređujem sa bivšom firmom. Znam da je nakon tako puno godina rada teško promijeniti stečene navike, ali primjećujem da mi te stvari uzimaju dosta vremena i energije. Kako radim na rukovodećoj funkciji, od mene se očekuje samostalnost i proaktivnost, a novonastala situacija me u tome sputava. Ova uprava ima neka drugačija očekivanja i obrasce ponašanja od prošle pa se bojim da se u tim prilagodbama ne pogubim i ne ispunim dana obećanja.
Odgovor:
Prije svega, duboko udahnite. Duboko udahnite i pročitajte ovu rečenicu: „Nakon 10 godina rada u jednoj kompaniji, nekoliko tjedana se nalazim u novoj. Koja je drugačija“.
Nisam Vam otkrila toplu vodu, no čini mi se bitnim da s tom činjenicom zastanete. Zašto? Zato što ona nosi pregršt velikih i malih promjena za koje je potrebno vrijeme. Osim toga, nosi različite emocije kao što su zbunjenost, nesigurnost, neodlučnost, a rekla bih i, generalno, određen pad samopouzdanja. No to je samo faza koja će proći.
U prethodnoj firmi ste potpuno vladali svojim poslom, nije bilo nepoznanica za Vas. Vjerojatno je bilo događaja i odluka s kojima se niste slagali (te se zato i odlučili otići), no prethodna firma i Vi ste bili stari, provjereni, dobro uhodani par. Kako biste se uhodali sa sadašnjom kompanijom, trebat će vremena da stvorite suživot. Pad samopouzdanja koji sam spomenula je upravo to vrijeme unutar kojeg preispitujete, upoznajete, uhodavate se s različitim protokolima, tražite svoje „mjesto pod suncem“. Momentalno stvari ne idu rutinski, kao što ste navikli, stoga ne čudi da Vam treba više vremena i energije. To je normalno. Dapače, bilo bi čudno da je ikako drugačije! Koliko će ova faza trajati? Teško je predvidjeti jer ovisi o brojnim faktorima, no ne bi bilo neobično da potraje i 6 mjeseci. Ako Vam zvuču puno, samo se sjetite da je s druge strane „vage“ čak 10 godina.
Uspoređivanje koje spominjete je također sastavni dio Vaše osobne tranzicije. Unatoč nedostacima koji su se počeli dešavati u Vašoj prethodnoj firmi, vjerojatno je bilo i puno dobrih momenata koje ste uzimali „zdravo za gotovo“. Da se razumijemo, u svakom radnm okruženju postoje takvi momenti... Sada ih naprosto jasnije vidite. Sada, s odmakom, vidite i pozitivne aspekte prethodne firme. To ne znači nužno da je ona bila bolja već ste ih Vi sada svjesniji. Što je s elementima nove firme koji Vam se sviđaju? Vodite računa da ni njih ne izgubite iz fokusa... Vjerujem da ćete, nakon što ova faza prođe, doći upravo do zaključka da je po nečemu jedna bolja, po drugome druga. Ukratko, različite su.
Samosalnost i prokativnost je nešto što nosite u sebi, bez obzira gdje radili. Trenutno možda ne izražavate njihov puni kapacitet, no s obzirom na sve, to i ne čudi... Ili da ponovno spomenem onih „nekoliko tjedana“!?
Što se obrazaca ponašanja ove uprave tiče, predlažem da zauzmete poziciju promatrača i učite o njima: koja ponašanja su ovdje važna? Koje kriterije ova uprava ima? Koji mehanizmi vođenja i proaktvnosti se cijene? U kom području poslovanja su fleksibilni, a gdje možda postoji dogma? I skladu s tim, koje vještine posjedujete, a koje su Vam još potrebne kako biste stvorili odnos suradnje i poštovanja?
Što se očekivanja i danih obećanja tiče, tražite da ona budu transparentna. Izrazite otvoreno svoju želju za ispunjavanjem svojih obećanja, no naglasite potrebu za podrškom uprave u tome kao i realnim rokovima. Pitajte ih što im je važno, na koji način, jesu li otvoreni za..(novo,drugačije)... Samim time ćete im pokazati svoju proaktivnost i ozbiljnost, a tako i otvoriti dijalog za sve one dobre stvari koje se neće desiti preko noći. Jer ne mogu.
Želite li (anonimno) postaviti pitanje na svoj poslovni izazov/dilemu/pitanje, pišite na adresu Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Ana-Marija Vidjak, edukator i coachwww.sto-ako-ipak.hr