U posljednje vrijeme regija vrvi startup konferencijama. Jedna od posljednjih, Startup Camp Vis, upravo se održava na Visu pod pokroviteljstvom američkog veleposlanstva.
No začetnici ideje Stevica Kuharski i Saša Cvetojević tvrde da se njihova ideja uvelike razlikuje od ostalih, po imenu sličnih natjecanja.
Kažu da Startup Camp Vis nije klasična konferencija koja najčešće traje samo jedan dan jer oni fokus stavljaju na višednevno druženje timova, mentora, novinara i ostalih sudionika pružajući im tako priliku za opsežnije prenošenje iskustava. - Bit je u tome da se timovima pruži više vremena, da mentori često i u neformalnim uvjetima dobiju priliku uočiti sve strane i mogućnosti timova i projekata koje se ne mogu vidjeti tijekom nekoliko sati klasične konferencije - naglašava Kuharski, a Cvetojević dodaje da je kamp zamišljen kao ‘learning workshop’.
Upoznavanje i suradnja članova unutar timova također je jedan od velikih pluseva ove konferencije. Mnogi od njih još se boje iznositi vlastite ideje pa ih ljubomorno čuvaju. Ova ih konferencija namjerava naučiti da dijeljenjem ideja te učenjem od drugih timova znatno unaprjeđuju svoja rješenja i proizvode. Dakle, fokus nije samo na mentorima nego i na upoznavanju te razmjeni iskustava. Prijavljenih je bilo 70-ak, a evaluacijski odbor odabrao je 20. Dodatnih pet sudionika izabrali su predstavnici Veleučilišta Vern‘. Kuharski objašnjava da su birani projekti za koje su procijenili da su im izgledi za ostvarenje i uspjeh vrlo realni. No trudili su se uvažiti i druge elemente koji se uobičajeno ne boduju, poput prijava timova koji su sastavljeni od žena (kako bi dodatno potaknuli žene koje su manje zastupljene u pokretanju startupa) te timove koji dolaze iz regije (kako bi dali šansu regionalnim projektima u odnosu na velik broj onih koji dolaze iz Zagreba) itd. Time su se dodatno istaknuli u odnosu na ‘klasične konferencije’.
Fond nagrada Prijavljeni projekti najčešće dolaze iz sektora ICT. Kuharski i Cvetojević smatraju da je razlog tomu što se u ICT-u relativno lako, u usporedbi s drugim sektorima, mogu pokrenuti projekti koji imaju potencijala za uspjeh. Često je presudno to što se u ICT-u može mnogo postići s relativno malim materijalnim resursima. Znanje, uložen trud i vrijeme te pogodak ‘prave stvari’ često su presudni čimbenici uspjeha. Fond nagrada iznosi 4000 kuna, no prava vrijednost kampa dolazi iz mentoriranja i projekata koje predstavljaju Crane poslovni anđeli i fondovi čiji su predstavnici dio žirija i mentori kampa.
Pobjednik dobiva i iPad, izradu web-stranice u paketu Naklikaj, mobilnu aplikaciju koju će izraditi tvrtka IT4U, izravan prolazak u drugi krug (od četiri kruga izbora) za bugarski akcelarator Launchub te direktno predstavljanje pred investitorima u CRANE-u. Žiri čine Mark Crandall i Julia Spicer iz Amerike, Stanislav Sirakov iz Bugarske te Ivo Spigel, Mihovil Barančić i Saša Cvetojević iz Hrvatske. Naglasak će biti na ocjenjivanju pobjedničkih timova, više nego samih projekata. - Često se događa da imamo odličan tim s lošim ili neizvedivim projektom. Cilj nam je odrediti timove i pojedine ljude koji znaju i mogu te ih motivirati i usmjeriti u stvari koje su dobre i izvedive. Prezentacija, kvaliteta izvedbe, razina gotovosti projekta, suradnja s ostalim timovima te napredak postignut u ovih nekoliko dana, uz opći dojam, bit će glavni kriteriji - objašnjava Kuharski.Najveći teret troškova ovog projekta snosi američko veleposlanstvo koje je pokrovitelj projekta, a organizatori naglašavaju da su upravo oni posljednjih godinu dana pokazali veliko zanimanje i dali veliku potporu u formiranju startup zajednice u Hrvatskoj. Kažu da oni bolje razumiju važnost takvih projekata, pa i reagiraju brže nego domaće institucije.
Predstavljanje tima - Ideja o projektu rodila se u razgovoru s predstavnicima američkog veleposlanstva. Tijekom rada na manjoj konferenciji koja je bila uvod u ovogodišnji Brown Forum iznijeli smo im ideju o okupljanju mladih ljudi velikog potencijala, no bez sredstava za realizaciju planova - ističe Cvetojević, a Kuharski dodaje da je njegova želja nastala iz frustracije na koju je naišao radeći sa startupima i investirajući u njih. Smatra da postoji velik broj nadarenih mladih ljudi koji žele i mogu, ali koje koči potpuni nedostatak infrastrukture. Natjecanje je počelo klasičnim uvodom u kojem timovi u nekoliko minuta moraju izložiti ideju, proizvod ili rješenje te zainteresirati potencijalnog investitora. Riječ je o prezentaciji u kojoj obrađuju elemente tržišta, konkurencije, prodajnog pristupa, načina ostvarenja prihoda i pridobivanja te zadržavanja korisnika ili kupca. Ukratko moraju predstaviti i tim, dosadašnja postignuća te buduće projekcije projekta.
Tim AMC - All My Conferences, koji čine Ilona Spajić i Matea Torčić, kaže da je na ideju došao iz potrebe da na jednome mjestu prema svojim prethodnim kriterijima dobije sve obavijesti o treninzima, seminarima, konferencijama i ostalim oblicima neformalnog obrazovanja. Bile su uvjerene da nešto slično zasigurno već postoji, no nakon istraživanja shvatile su da ne postoji nijedno rješenje koje zaokružuje cijelu priču. Tim Placeberry, koji čine Alexander Štrbac, Borna Neuhold i Bruno Kovačić, na ideju pokretanja tražilice turističke ponude došao je nezadovoljan postojećim rješenjima kojima se koriste za organiziranje odmora, putovanja i provođenje slobodnog vremena. Njihova Placeberry, turistička tražilica, sjedinila je cjelokupnu ponudu hrvatskog smještaja na jednome mjestu, pregledno i jednostavno za uporabu. Kuharskom i Cvetojeviću želja je da startup kamp postane događaj koji će se organizirati svake godine i koji će se proširiti i na regiju. Mladim poduzetnicima poručuju da nikad ne odustaju. Upornost i naporan rad ključni su za uspjeh, naglašavaju. - Postoje i kraći putovi do uspjeha, ali ne oslanjajte se na njih. No ako se pojave, iskoristite ih! Ipak, osnova uvijek mora biti u vašem znanju, samopouzdanju i vašim mogućnostima. Sve drugo osuđeno je na neuspjeh, ili bolje rečeno, šanse su vam veće u kladionici - poručuju.
Dijeljenje ideja - važna je otvorenostSaša Cvetojević iznio je i svoja iskustva s inozemnih poduzetničkih druženja. Tako se na konferenciji u Kaliforniji iznenadio koliko otvoreno konkurentske tvrtke za rješenja razmjenjuju informacije. U takvim raspravama uče svi, a korist imaju i oni, kao i krajnji korisnici, koji dobivaju savršene proizvode. Na primjer, u punoj dvorani pred direktorima Googlea otvoreno se raspravljalo o prednostima i nedostatcima njihova sustava Gmail tako što su otvoreno govorili na koji način zaobilaze određene zapreke. Na samom događaju padale su ponude za suradnju i sklapali se poslovi. Sve je bilo posve drugačije od domaćeg pristupa u kojem svatko čuva svoje rješenje problema, računajući da mu je to jedina konkurentska prednost.