- Hrvatska je takozvano frontier tržište. Kod takvih tržišta postoji puno prilika za razvoj, ali i puno prilika i mjesta za napredak - poručio je profesor Will Mitchell na još jednom predavanju u sklopu Advanced Program in Business, u organizaciji Instituta za inovacije.
Will Mitchell je profesor internacionalnog menadžmenta na sveučilištu Duke u SAD-u, a također je urednik ponajboljeg časopisa o strategiji Strategic Management Journal. Polaznicima APB-a je tokom predavanja približio poslovne strategije koje su usvojile tvrtke u nadolazećim tržištima kako bi bile konkurentne na domaćim, ali i stranim tržištima.
Koja nadolazeća tržišta u svijetu imaju najdinamičnije ekonomije?
Počnimo s nekim zemljama koje više i nisu nadolazeće poput Singapura ili Hong Konga koje su u posljednjih dvadeset godina prošle put od nadolazećih ekonomija do razvijenih ekonomija. Zemlje čija su tržišta trenutno u uzlaznoj putanji su svakako Malezija, Tajvan, Vijetnam,Indonezija, Kambodža,Tajland, kao i neke zemlje južne Afrike gdje ima dosta tržišne aktivnosti unatoč problemima s kojima se suočavaju. Zemlje južne Afrike u kojima ima dosta ekonomske aktivnosti su Nigerija i Gana.
Gdje je Hrvatska kada je tržište u pitanju?
Hrvatska je takozvano frontier tržište. Kod takvih tržišta postoji puno prilika,a kod Hrvatskog tržišta postoji snažno uporište za razvoj tržišta. S druge strane postoji mnogo načina da se stanje poboljša. Kada govorimo o tržišnoj ekonomiji neke zemlje, komponente koje utječu na strategiju domaćih ili stranih investicijskih kompanija jesu infrastruktura, dostupnost kapitala, dostupnost kvalitetne radne snage, zakoni koji omogućavaju poduzetništvo te transparentnost pravnog sistema.
Hrvatska je jaka u području infrastrukture, ima dobru telekomunikacijsku i elektrotehničku infrastrukturu i dobre ceste, Hrvatska također ima dobru bazu obrazovane radne snage iako postoje problemi sa zapošljavanjem ljudi te mogućnošću da ljudi mijenjaju poslove. Izazovi s kojima se Hrvatska suočava su nedostatna dostupnost kapitala te pravni sistem koji iako dobar u neke trenutke je previše promjenjiv, pa su i pravila igre samim time promjenjiva i mogu se mijenjati svaki dan. Prilika za napredak hrvatskog tržišta postoji u porivu i talentu poduzetnika bili oni etablirani ili se tek razvijaju. U tome pomažu i programi poput APB-a gdje se poduzetnicima pruža prilika da ovladaju određenim vještinama i prepoznaju poslovne prilike. Napredak tržišta ovisi i o pomoći cjelokupne okoline, što bi u Hrvatskoj značilo bolje funkcioniranje pravnog sustava te bolja fluktuacija zaposlenika.
Kako neka kompanija može pronaći balans između tradicionalne poslovne strategije i posebne strategije koju mora primijeniti u određenoj zemlji?
Svaka zemlja mora imati domaću i internacionalnu strategiju koje nadopunjavaju jedna drugu.To vrijedi i za velike zemlje poput SAD-a i Brazila,a pogotovo za manje zemlje poput Hrvatske. Svaka kompanija bi trebala imati domaću bazu, nešto što ih čini jedinstvenima baš zbog zemlje u kojoj se nalaze. S druge strane kompanije bi trebale imati ciljeve plasiranja proizvoda izvan svoje zemlje. Kompanijama se korisno zapitati što nude unutar svojih granica, a što bi moglo biti korisno drugim tržištima. Trebale bi pogledati potražnju na stranim tržištima i vidjeti koja od njih imaju potreba za proizvode i usluge koje su etablirane na domaćem tržištu. Nakon što plasiraju svoj proizvod ili uslugu u drugu državu, kompanije mogu mnogo naučiti od svog stranog poslovanja te neke stvari primijeniti u domaćem okruženju kako bi poboljšali poslovanje i povećali mogućnost za pronalaženje novih tržišta. Kompanijama su potrebni ljudi koji mogu uočiti kakve proizvode ili usluge su tražene na stranim tržištima kako bi se najefektivnije širili u druge zemlje.
Koji su najveći izazovi s kojima se tvrtke na nadolazećem tržištu suočavaju?
Najveći izazov je stav kompanija prema tržištu koji govori: ovo proizvodimo i to plasiramo na tržište. Kompanije bi trebale promatrati trend potražnje na tržištu i prilagođavati se tome, ne bi se trebale nadati da će već nekako prodati svoj proizvod. Važno je znati za što su kupci spremni dati novac, bilo u Hrvatskoj ili na stranim tržištima, to je izazov s kojim se poduzetnici susreću u svakoj zemlji.