U Italiji više od milijun vozila ima pogon na prirodni plin, što je najviše u Europi, u Rusiji 230.000, Njemačkoj 100.000, Švedskoj 55.000, Bugarskoj ih je 70.000, a u Hrvatskoj samo 318. Ne, nije ovo pogrešan podatak, pažljiv čitatelj će odmah uočiti da je u ovoj priči riječ o pogonskom gorivu na stlačeni prirodni plin (CNG) dok onih 60.000 vozila koliko ih kod nas "vozi na plin" ima pogon na ukapljeni naftni plin (LPG).
Da bi se popularizirala uporaba prirodnog plina u prometu važno je opisati sve dobrobiti njegove uporabe, razviti mrežu punionica, ali i osigurati povoljnu cijenu.
U Hrvatskoj je samo 5 posto razlika u cijeni između klasičnih goriva i prirodnog plina kao pogonskog goriva, a da bi sustav bio održiv, prirodni plin bi u odnosu na klasična pogonska goriva trebao biti barem 20 posto jeftiniji, čulo se na predavanju i okruglom stolu pod nazivom „Uloga prirodnog plina u prometu danas” održanog u utorak u zgradi Ine, u povodu relija „Blue Corridor Rally 2019“ kojem je cilj upravo popularizacija uporabe prirodnog plina u prometu.
- Karavana duga 5.000 km „Blue Corridor Rally 2019“ želi pokazati da se automobilom i kamionom na pogon prirodnim plinom može prelaziti tisuće kilometara. Prirodni plin kao alternativno gorivo mogao bi ubrzati tranziciju prema obnovljivim izvorima energije, a predviđa se da će njegov udio u prometu sve više rasti. Osim što je to danas alternativno gorivo dizelu i benzinu, koji su veliki zagađivači i nimalo jeftina pogonska goriva, prirodni plin je najpovoljniji cjenovno, a ima i 20 posto manju emisiju CO2 i sitnih čestica koje značajno utječu na zdravlje ljudi i globalno zatopljenje - rekao je u uvodnom predavanju dr. sc. Dalibor Pudić, predsjednik Hrvatske stručne udruge za plin kojoj je cilj potaknuti klimu za masovniju uporabu prirodnog plina u prometu.
Upravo zato, pod pokroviteljstvom tvrtki Gazprom Export i Uniper i ove će se godine održati sada već tradicionalni reli koji je startao 2008. godine i koji s prevaljenih 55.000 kilometara već dvanaestu godinu promiče uporabu prirodnog plina u prometu. Dok je prošlogodišnja turneja bila na relaciji Europa – Kina, ovogodišnja predviđa da će karavana vozila na stlačeni prirodni plin i ukapljeni prirodni plin krenuti iz Turske, a prolazit će većim gradovima Bugarske, Srbije, Hrvatske, Slovenije, Italije, Švicarske, Belgije, Austrije, Češke i na kraju svoj put završiti u Njemačkoj.
Hrvatska ima veliki potencijal eksploatacije prirodnog plina, i kao zemlja s najvećom proizvodnjom plina u ovom dijelu Europe, ne bi smjela propustiti priliku izgradnje infrastrukture za uporabu prirodnog plina kao pogonskog goriva automobila koji globalno raste po stopi od 30 posto. Taj potencijal trebali bi što više koristiti, jer za njega ima perspektive, a izradom i implementacijom projekata koje podupire Europska unija, razvit će se infrastruktura punilišta.
- U razvijenim europskim zemljama postoje poticaji za kupnju vozila na prirodni plin u iznosu od 20 posto, no, u nas takvih poticaja nema. U Hrvatskoj imamo tek 4 punionice na stlačeni prirodni plin (CNG) i jednu za LNG - rekao je Pudić ističući potencijal koji se pred nama tek otvara.
Detlef Webling, konzultant za tehnička pitanja njemačke firme Uniper Global Commodities govorio je o uporabi prirodnog ukapljenog plina (LNG-a) kod kamiona, ističući njegovu prednost kao jeftinijeg goriva, najmanje štetnog za okoliš. Problem je nedovoljna mreža punionica; najviše ih je u Španjolskoj, Portugalu, Velikoj Britaniji i Nizozemskoj, dok ih je na Balkanu malo ili ih uopće nema. Stoga se očekuje da će europski fokus biti na programima sufinanciranja gradnje punionica na prirodni plin, s 50 posto iznosa, kako bi se mreža LNG punionica što brže razvila.
Na predavanju i okruglom stolu sudjelovali ugledni gosti: Andre Schumann, šef tehničkog odjela kompanije Uniper Global Commodities SE, Eugene Pronin, neovisni naftni konzultant, Alexey Gnatyuk, šef Gazpromovog izvoznog odjela za Europu i ostali stručnjaci iz plinskog biznisa Hrvatske i svijeta.
Inače, Gazprom je investirao u infrastrukturu punionica prirodnog plina u Rusiji 309 milijuna dolara, a njihov broj iz dana u dan raste. Prema istraživanjima, prirodni plin najpovoljniji je za životni vijek vozila i motora. Trenutačno, u svijetu ne postoji jeftinije pogonsko gorivo, a očekuje se njegova masovnija uporaba u prometu zbog velikog potencijala ekspolatacije. U usporedbi s količinom zagađenja koju proizvode električna vozila prirodni plin je i od njih manji onečišćivač, jer proizvodi tek 11 kg CO2 na 100 km, što je najmanje štetno za ekosustav, planet Zemlju i ljude - čulo se na predavanju.