[gallery columns="5" ids="221430,221431,221432,221433,221434,221435,221436"]
Prvi dizel-električni motorni vlak za regionalni prijevoz, koji su Končar - Električna vozila isporučila HŽ Putničkom prijevozu, u ponedjeljak je pušten u redovni promet, na relaciji Zagreb Glavni kolodvor - Varaždin.
Maksimalna brzina vlaka je 120 kilometara na sat, ima 167 sjedećih i 175 stajaćih mjesta. Opremljen je sa četiri para dvokrilnih ulaznih vrata, dvjema rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle, a cijeli putnički prostor je pod videonadzorom. Vozit će na relaciji Zagreb Glavni kolodvor - Zabok - Varaždin i obrnuto, na kojoj se, po podacima HŽ Putničkog prijevoza, godišnje preveze oko dva milijuna putnika.
Tvrtka Končar - Električna vozila za HŽ Putnički prijevoz proizvodi 32 elektromotorna vlaka - 16 za gradsko-prigradski i 16 za regionalni prijevoz te 12 dizel-električnih motornih vlakova. Ukupna vrijednost toga posla je 1,63 milijarde kuna. Do sada je isporučeno 10 elektromotornih vlakova za regionalni i 8 elektromotornih vlakova za gradsko-prigradski prijevoz. Do početka ožujka u planu je isporuka još dvaju gradsko-prigradskih vlakova.
Na prvoj redovnoj vožnji novog vlaka bili su ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Oleg Butković, kao i čelnici HŽ Putničkog prometa i Končara Dražen Ratković i Darinko Bago. Ministar Butković izjavio je da je novi vlak velika stvar za HŽ Putnički prijevoz i putnike koji će se njime voziti. Na pitanje kako kani unaprijediti poslovanje Hrvatskih željeznica, upozorio je da padaju broj putnika i količina tereta prevezenih željeznicom, ali i da će veliki infrastrukturni projekti biti uglavnom u željeznici. Po njegovim riječima, u sektoru prometa ove godine na naplatu stiže 1,1 milijarda eura, a do 2020. 5,5 milijarda eura i to najviše u sektoru cesta.
- Snažno restrukturiranje u svim cestarskim tvrtkama i u željeznici bit će naš prioritet, kaže Butković.
Predsjednik Uprave HŽ Putničkog prometa Dražen Ratković očekuje da će ulaganjima u željeznicu povećati današnja prosječna brzina vlakova na hrvatskim prugama od svega 45 kilometara na sat, kako bi željeznica bila konkurentna cestama. Broj putnika na željeznici, po njegovim riječima, i dalje pada, a razloga je više: obnovljena je tek petina "vučnih sredstava", a tu su i učinci ekonomske krize i konkurencije autocesta od Zagreba prema Splitu i Rijeci. Na pitanje utječe li prijevoz izbjeglica na tvrtku, rekao je da je za to angažirano između 30 i 50 vagona, bez većeg utjecaja na redovni promet.
Predsjednik Uprave Končara Darinko Bago nada se da će financiranje nastavka proizvodnje vlakova biti osigurano. To bi, po njegovim riječima, bilo važno ne samo za Končar, nego i dobavljače iz Hrvatske. Bago je otklonio mogućnost uključivanja Končara u kontekst izjava premijera Oreškovića o potrebi aktiviranja državne imovine koja nije u funkciji kroz njihovu prodaju.
- Ne možete reći da poduzeće koje ostvaruje 200-tinjak milijuna kuna dobiti godišnje, u kojem država ima kontrolni paket i zapošljava 3700 ljudi, nije funkciji, rekao je Bago, dodavši kako Vlada ima apsolutno pravo donositi svoje odluke.
Što se tiče mogućnosti uvođenja vinjeta za autoceste, izvijestio je da će HAC uz pomoć kredita od 500 tisuća eura naći konzultante koji će, pored studije restrukturiranja, dati i odgovor oko beskontaktne naplate odnosno vinjeta. Kad studija bude gotova, vidjet će se hoće li vinjete biti uvedene, kaže ministar, a to bi se trebalo znati za nekoliko mjeseci. Naglasio je i da vlada neće zaustavljati razvojne projekte te da treba raditi u kontinuitetu, bez obzira tko je na vlasti.