Za putničke agencije u EU sa srpnjem ove godine je počelo novo razdoblje poslovanja s primjenom direktive EU o putovanjima u paket aranžmanima i povezanim putnim aranžmanima, koja potrošačima donosi veću zaštitu, a agencijama preciznije definiranje uvjeta pružanja usluga te druge novosti.
>>>Putničke agencije u 2017. u Hrvatsku dovele 2,2 milijuna stranih turista
Riječ je o direktivi EU-a koja je obvezna za sve članice, pa tako i Hrvatsku, i primjenjuje se od 1. srpnja, a koja je na snagu stupila krajem 2015., od kada su zemlje članice imale dvogodišnji rok da svoje nacionalne zakone usklade s odredbama te direktive.
Ta se direktiva dugo pripremala i očekivala, s obzirom na sve brže promjene u prodaji i općenito trendova u turizmu, pogotovo vezano za rastuću upravu novih tehnologija i digitalnih online platformi za prodaju i rezervaciju putovanja, koje, prema podacima Europske komisije, preferira više od 120 milijuna Europljana.
Već pri usvajanju direktive u Europskom parlamentu 2015. naglašeno je da nova direktiva donosi veću zaštitu potrošača, ali i tržišnog natjecanja, jer se, kako za Hinu kaže predsjednik UHPA-e (Udruge hrvatskih putničkih agencija) Tomislav Fain, uz precizno definiranje uvjeta pružanja usluga paket-aranžmana i povezanih putnih aranžmana iz tržišne utakmice isključuje nelojalna konkurencija koja je izbjegavala svoje obveze zaštite potrošača.
>>>Ima li još prostora za tradicionalne putničke agencije?
Nova pravila, uz ostalo, definiraju da aranžmanska ili paket putovanja, sastavljena od avio leta, hotela i/ili renta a cara kupljena putem interneta za jedinstvenu cijenu imaju jednaku zaštitu kao paket kupljen ‘fizički‘ u agencijama, a određene su i dvije vrste ugovora paket aranžmana, unaprijed dogovorene od strane organizatora putovanja ili prilagođene od strane putnika.
Definira se i novi način rezervacije putovanja koji se zove povezani putni aranžman, a gdje su korisnici vođeni, primjerice, da nakon što su rezervirali let rezerviraju i dodatne usluge kroz ciljane online poveznice.
Paket uslugom smatraju se minimalno dvije usluge i ono što je sklopljeno ugovorom u roku od 24 sata nakon rezervacije prve usluge, a osigurano je i pravo putnika da otkaže ugovoreni paket aranžman te dobije povrat novca ako se cijena paketa poveća više od 8 posto i ako se dogode nepredvidive situacije poput prirodnih nepogoda ili terorizma na ciljanoj destinaciji putovanja.
>>>Putničke agencije: Pozitivni turistički trendovi i u 2018., cijene smještaja mogle bi porasti
"Direktivom se jedinstveno reguliraju i ključni uvjeti poslovanja na području cijele EU, čime se otvaraju brojne prilike za hrvatske receptivne turističke agencije za prodaju svojih paketa-aranžmana i povezanih putnih aranžmana na jedinstvenom tržištu, što do sada zbog različitosti u nacionalnim regulativama praktički nije bilo moguće", naglašava Fain.
Dodaje da su odredbe te direktive u Hrvatskoj ugrađene u Zakon o pružanju usluga u turizmu koji je na snazi od početka ove godine.
Za putnike koristi ima dosta, ali prije svega u tome što se povećava opseg kombinacija usluga putovanja u kojima uživaju specifičnu zaštitu, pri čemu iz UHPA-e izdvajaju da će najvažnije koristi od te zaštite putnici imati u smislu detaljnijeg i opsežnijeg informiranja o sadržaju i uvjetima pružanja usluge, proširenja obuhvata jamčevnog osiguranja kojim se putnicima omogućuje povrat uplaćenih sredstava u slučaju nesolventnosti i/ili stečaja pružatelja usluga paket aranžmana i povezanih putnih aranžmana.
>>>‘Ego turizam’: Milenijci mijenjaju industriju putovanja
Na pitanje što se očekuje od novih pravila, iz UHPA-e kažu da je na samom početku primjene jako teško procijeniti koliko će odredbe direktive utjecati na ponašanja potrošača i hoće li se zbog toga smanjiti broj realiziranih usluga putovanja u okviru paket aranžmana u odnosu na povezane putne aranžmane, odnosno na kupovinu pojedinačnih usluga putovanja.
"Utjecaja će sigurno biti na poslovne interese ponuditelja usluga putovanja s jedne strane, ali i na potražnju i percepciju vrijednosti prava koje potrošači dobivaju kupovinom paket aranžmana odnosno povezanih putnih aranžmana", smatraju u UHPA-i.
Ocjenjuju da zbog primjene direktive u idućem razdoblju i agencije i potrošače očekuje dosta izazova u razumijevanju definicija paket aranžmana i povezanih putnih aranžmana, kao i zbog moguće zlouporabe izuzeća od primjene direktive te drugi.
>>>UHPA dodijelila ISO certifikate za četrdeset putničkih agencija u Hrvatskoj
Za ovu godinu kažu da će biti godina prilagodbe agencija novoj regulativi na razini cijele EU, zbog čega je UHPA već organizirala edukacije i pravnu podršku za svoje članice, a koje pravnu i savjetodavnom podršku mogu dobiti i od ECTAA-e (Europsko udruženje nacionalnih udruga putničkih agencija i touroperatora), čiji je UHPA član.