Prva stvar koju će većina budućih poduzetnika pomisliti kada odluči pokrenuti svoj posao jest da najprije moraju napisati poslovni plan kako bi ga ga mogli predstaviti potencijalnim investitorima koji će uložiti svoj novac u njihov posao.
Ovo je vrlo česta zabluda jer poslovni plan je gotovo pa beskoristan u početnim fazama poslovanja zato što je bez prethodnog iskustva teže napisati poslovni plan koji će privući ozbiljne investitore, za razliku od poslovnog plana napisanog nakon što je posao pokrenut. Osim toga, rijetko koji investitor će vjerovati poslovnom planu koji je samo mrtvo slovo na papiru i nema dokaze koji će pokazati njegovu vjerodostojnost.
Najbolje bi bilo, savjetuje Inc., pokrenuti probnu verziju poslovanja, kako bi kasnije stvorili realniji poslovni plan, ali i odmah na početku bili upoznati s poteškoćama koje vas očekuju.
Iz tog razloga donosimo vam nekoliko koraka koje bi bilo dobro proći prije pisanja poslovnog plana, a sve dok radite na sadašnjem poslu.
Definirajte osnovne činjenice
Na početku pokretanja posla sigurno ste puni elana i imate mnogo ideja kako će sve to izgledati. Ipak, najbolje bi bilo da na početku promislite o osnovama – što točno prodajete, kako ćete prikupljati narudžbe i kako će narudžba doći do kupca. Sve osim toga u ovoj je fazi manje važno. Možda se čini jednostavnim, no određivanje osnovnih kriterija zahtijeva jednako mnogo rada kao i pisanje detaljnog poslovnog plana.
Vrijeme utrošeno na definiranje ne određuje samo smjer u kojem će se poslovanje kretati, već je to ono što pokreće posao.
Marketinške aktivnosti
Nakon što ste definirali osnove, na red dolazi marketing. Za početak sastavite listu ranih marketinških aktivnosti potrebnih kako bi vaš proizvod pronašao svoj put do kupca. Sada svakoj od tih aktivnosti dodijelite jedan broj između 1 i 10 gdje 1 predstavlja najjednostavniju aktivnost, a 10 najtežu i tako po redu svaka aktivnost treba imati pridružen jedan broj. Iste brojeve dodijelite i prema cijeni, odnosno 1 bod zapišite najjeftinijoj, 10 bodova najskupljoj aktivnosti.
Nakon toga aktivnostima dodijelite bodove ovisno o njihovoj učinkovitosti, odnosno 1 bod dodijelite aktivnosti zahvaljujući kojoj ćete, ako bude uspješna, dobiti mnogo kupaca, dok 10 bodova dobiva aktivnost koja ako rezultira uspjehom će vam donijeti tek nekoliko kupaca. Posljednji kriterij dodjele bodova jest po tome koliko ste sigurni u tu aktivnost, odnosno 1 bod dodijelite aktivnosti za koju ste sigurni da ju možete provesti, a 10 bodova onoj za koju ste skeptični.
>>>Novi međupredmet: Maturantima će poduzetništvo uskoro biti dio svakodnevne nastave
Sada zbrojite bodove za svaku aktivnost, te dvije trećine aktivnosti kojima ste dodijelili najveći broj bodova odmah izbacite s popisa, te krenite s provođenjem preostalih aktivnosti počevši s onom kojoj ste dodijelili najmanje bodova.
Iako ovo možda zvuči previše jednostavno da bi funkcioniralo, ova metoda će znatno povećati vjerojatnost uspjeha jer ćete na samom početku riješiti minimum potrebnih marketinških napora.
Održivost poslovanja
U ovom trenutku, nakon što ste uspješno prošli prva dva koraka, možete temeljem svega zaključiti imate li poslovni model koji je održiv i u stanju generirati profit, ili on jednostavno ne funkcionira. Ako je ovo drugo u pitanju nemojte zavaravati sami sebe mišljenjem da će posao uspjeti ako uložite dodatan novac i vrijeme u marketing jer neće. Tako nećete dobiti kupce, već ćete samo uzaludno baciti novac.
No, nije sve gotovo. Vratite se ponovno na prvi korak i dobro proučite osnove, te napravite potrebne izmjene.
Sastavite bazu kupaca
Čestitamo, pokrenli ste posao i naučili način funkcioniranja vašeg poslovnog modela, a sada je red da otkrijete kako prodati više. Sada svakako trebate pojačati one aktivnosti iz drugog koraka koje su vam donijele najbolje rezultate.
>>>Ivana Radić: Nedostaje potpore za žensko poduzetništvo u Hrvatskoj
Dajte otkaz na sadašnjem poslu
Ovaj korak nije potrebno pojašnjavati.
Napišite poslovni plan
Ako ste uspješno napravili sve prethodne korake možete napisati poslovni plan jer imate sve dokaze koji ga potkrijepljuju. Sretno.
Pratite nas na društvenim mrežama [mks_social icon="facebook" size="48" style="square" url="https://www.facebook.com/lider10media/" target="_blank"][mks_social icon="linkedin" size="48" style="square" url="https://www.linkedin.com/company/lider-press-dd/" target="_blank"][mks_social icon="twitter" size="48" style="square" url="https://twitter.com/lider_press" target="_blank"][mks_social icon="instagram" size="48" style="square" url="https://www.instagram.com/lider.media/" target="_blank"]