Središnji ovogodišnji izložbeni projekt Muzeja za umjetnost i obrt (MUO), "Šezdesete u Hrvatskoj: Mit i stvarnost", koji će se održati od 14. travnja do 14. listopada, kroz čak osamnaest tematskih dionica podsjetit će na godine koje se pamte kao turbulentne i po mnogočemu prijelomne za Hrvatsku i njezino okruženje.
"Obuhvaćamo vrijeme kada je Hrvatska bila u političkom, društvenom i pogotovo gospodarskom uzletu, jača industrija, nezaposlenih gotovo nema, stambeno pitanje se lako rješava, nema gladi, a pozitivna energija je svugdje prisutna", rekao je autor idejnog koncepta izložbe Zvonko Maković u utorak, na prvom predstavljanju projekta.
>>>EP: Jakovčić potpirio raspravu o simbolima fašizma i nacizma, granicama slobode
Izložba počinje 1958. godinom, kada se održao sedmi kongres Saveza komunista Jugoslavije, nakon kojega se partija liberalizirala i otvorile su se nove teme poput ekonomije, a završava 1971., godinom Hrvatskog proljeća.
"Tijekom šezdesetih stvari se mijenjaju, a padom Rankovića 1966. stvaraju se predispozicije za liberalizaciju hrvatske kao savezne države, uskoro dolazi do Deklaracije o nazivu i položaju hrvatskog književnog jezika i nove hrvatske vlasti, no onda i do 1971., godine kojom izložba završava, kada se održala omražena sjednica Centralnog komiteta SKJ", ustvrdio je Maković.
Podsjetio kako su se tada u gospodarstvu i kulturi stvarala najveća djela u području likovne umjetnosti i arhitekture, bilo je to vrijeme Novih tendencija, Gorgone, Muzičkog bijenala, zlatno doba za kazalište, film, glazbu, medije.
>>>Banac o ‘likvidacijama Titova režima, iluzijama Jugonostalgičara’
"Najmanji eksponat na izložbi je antibaby pilula koja je izmijenila kulturu našeg ponašanja i otvorila vrata za nove osjećaje, a najveći je Fićo, velika žudnja građana Hrvatske i Jugoslavije, koji u to doba nije bio samo predmet za upotrebu nego i statusni simbol", napomenuo je Maković.
Ideju za izložbu dobio je 2004., dok je radio izložbu "Pedesete" u Domu HDLU-a. "To je bila tek skica za ono što se kasnije razvilo, pedesetih su začete ideje koje će se do kraja realizirati šezdesetih", rekao je.
Muzeju za umjetnost i obrt projekt je ponudio prije četiri godine, otkad se na njemu intenzivno radi, s dvadesetak ljudi u stručnom timu i s tridesetak vanjskih suradnika.
Ravnatelj MUO Miroslav Gašparović rekao je kako je tih godina završilo poslijeratno razdoblje, paradigme su se mijenjale i na globalnoj razini te je počela epoha čiji se odjeci osjećaju i danas.
>>>Orban definirao kvalitete europskog lidera
"Bilo je to specifično vrijeme, postavljala su se pitanja individualnih i društvenih sloboda, a velike svjetske teme bile su važne i kod nas. To je razdoblje u kojemu je došlo do otapanja krutog sustava i erupcije na svim područjima", rekao je.
Zamjenica zagrebačkog gradonačelnika Jelena Pavičić Vukičević poželjela je organizatorima brojnu publiku "koja će u izložbi uživati, ponešto naučiti ili osvježiti pamćenje".
"Odjek stvarnosti šezdesetih pomalo je mitologiziran i s ovim vremenskim odmakom ipak ih pomalo gledamo kroz ružičaste naočale, no nadam se da će izložba odgovoriti našim očekivanjima i da ćemo osjetiti dašak tadašnjeg življenja, malo radosti, nostalgije, lijepih sjećanja, ali i dobiti nove inicijative", ustvrdila je.
Izložba podsjeća na sve ono što iz šezdesetih vrijedi zapamtiti
Brojnim izlošcima, koji se prikupljaju i od građana, od dokumentarne građe, umjetničkih djela, fotografija do filmskih, televizijskih i glazbenih inserata te svakodnevnih predmeta, izložba će pokazati što je sve iz tog razdoblja ostalo zapamćeno s područja umjetnosti, arhitekture, mode.
>>>Nakon niza incidenata Italija zabranjuje fašističke i nacističke simbole
Društveno-politički kontekst šezdesetih godina, razvoj konzumerističkog društva na izložbi će obraditi Ante Batović, dok će Igor Duda prikazati kulturu svakodnevice potrošačkog društva, Maković likovne umjetnosti tog doba, a Maroje Mrduljaš arhitekturu, vrijeme u kojemu je dovršena poslijeratna obnova, a počeli veliki projekti urbanizacije.
Dizajn šezdesetih, vrijeme zahuktavanja industrije široke potrošnje i uvođenja dizajna u proizvodnju, predstavlja Koraljka Vlajo, grafički dizajn koji doživljava redefiniciju u prostoru popularne kulture i komercijalnog dizajna Lovorka Magaš Bilandžić, a eksperimente na području autorske keramike Marina Bagarić.
>>>Slovački tužitelji traže zabranu ‘ekstremističke stranke s fašističkim tendencijama’
Dunja Nekić obrađuje temu fotografije i sve važniju ulogu fotoreportera, Krešimir Nemec književnost, primjerice pojavu proze u trapericama, Ana Lederer kazalište koje se okreće prema umjetnosti zapadnoga kruga, Seadeta Midžić Muzički biennale Zagreb, a Maja Đurinović hrvatsku plesnu scenu i prve umjetničke plesne škole.
Zlatno doba filma u Hrvatskoj, predstavlja Tomislav Šakić, pop glazbu, vrijeme šlagera, zabavne glazbe, šansone i kasnije rocka Hrvoje Horvat, dok Katarina Nina Simončić prikazuje modu koja je označavala pobunu mlađih generacija protiv građanske klasične elegancije.
>>>IDS, GLAS i Pametno traže liberalnu platformu kao ‘branu od populizma i konzervativizma’
Na modnu fotografiju tog doba podsjeća Marija Tonković, na novinsku scenu Inoslav Bešker, a na radio i televiziju, njezine same začetke Nada Zgrabljić Rotar.
Izložbu će pratiti edukativni programi, okrugli stolovi, predavanja vezana uz pojedine tematske cjeline, koncerti s glazbom iz tog razdoblja, filmske projekcije u kinu Tuškanac.
Vizualni identitet i postav izložbe potpisuju Numen/For Use i Oaza, a izložbu će pratiti opsežna monografija koju MUO izdaje u suradnji sa Školskom knjigom i prigodni suveniri.