Međukontinentalni podvodni tunel, koji povezuje Aziju i Europu, osvjetljen je prema projektu rasvjete Deana Skire čije je rješenje pobijedilo na prošlogodišnjem međunarodnom natječaju. Uspješna suradnja na ovom, strateški važnom, infrastrukturnom projektu nastavila se izradom arhitektonskog i rasvjetnog rješenja ulaza u tunel koje su, u suradnji sa Skirom, osmislili arhitekti Leonid Zuban i Dino Krizmanić iz pulskog Urbisa. Projekt konstrukcije i statike izradio je prof. Berislav Medić iz zagrebačke tvrtke Upi2M.
- Inženjeri odgovorni za energetiku i elektroinstalacije tunela bili su na predavanju koje sam održao profesionalnoj publici u Istanbulu prije tri godine te su me pozvali da sudjelujem na natječaju na koje se prijavilo još 13 natjecatelja. Koncept dekorativne arhitektonske rasvjete, koji se bazira na tradicionalnim motivima turske kulture, oduševio je investitore tunela. Nijansama plave i bijele boje željeli smo pridonijeti osjećaju prozračnosti, a kroz tunel se mijenja gustoća svjetlosnog uzorka u tri varijacije na temu isprepletenih linija - pojasnio je Dean Skira, autor projekta rasvjete.
"Plavo oko"
Popularni talismani „plavo oko“ i Fatimina ruka, koji turcima donose sreću i balgostanje, inspiracija su za svjetlosne uzorke realizirane uz pomoć indirektne rasvjete i Tricka, svjetiljke koje je dizajnirao Skira u suradnji s proizvođačem iGuzzini, a koja je svojom inovativnošću osvojila nagrade poput Red Dota i Compasso d‘Oro. Linearni efekti rasvjetnog rješenja razlikuju se po katovima tunela; strop donjeg kata je ravan, stoga je i efekt svjetla drugačiji od efekta koji nastaje u zakrivljenom tunelu gornjeg kata u kojemu se promet odvija u smjeru Europe.
Prometnica, koji spaja mjesta Kazlicesme na europskoj strani Istanbula i Göztepe s azijske strane, duga je 14,6 km od kojih se 5,4 km nalazi ispod razine morskog dna. Svakodnevno se preko bosporskog tjesnaca odvija cestovni promet kojim putuje preko 2 milijuna ljudi što je dosad stvaralo velike zastoje i buku. Stoga je ovaj zahtjevan inženjerski pothvat, koji je trajao 55 mjeseci i za čiju je izgradnju izdvojeno 1 milijardu i 300 milijuna dolara, vješto rješio infrastrukturne probleme započevši radove s azijske strane prije pet godina i skrativši putovanje s prijašnjih 100 na 15 minuta.
S obzirom na značaj projekta, investitori su željeli obilježiti i markirati ulaze i izlaze tunela. Ujedno se arhitekturom trebala riješiti i naplata ulaza i rasvjeta cjelokupnog prilaza. Nastavno na koncept dekorativne rasvjete Deana Skire, Dino Krizmanić i Leonid Zuban su razvili rješenje u kojem je ishodišna tema luk, povijesni gradbeni element koji se proteže kroz svjetsku i posebice tursku arhitektonsku povijest.
- Cijeli proces od idejnog do izvedbenog projekta kontrolirali smo i razvijali kroz parametrijski model kako bi imali višu slobodu u traženju i odabiru umreženosti strukture u idejnoj fazi te veću preciznost i kontrolu u izvedbenoj fazi projekta - istaknuli su arhitekti projekta iGate Leonid Zuban i Dino Krizmanić.
Svečano otvaranje 20. prosinca
Arhitekti su predložili, ne samo portal kao većina predlagatelja, već jednu kompleksnu čeličnu konstrukciju koju čini 80 isprepletenih lukova, različitih radijusa i nagiba položenih u niz čija razvijena dužina doseže 30 m. Širina oslonaca lukova od 18 m prelazi preko 4 automobilske trake. Čelična konstrukcija proteže se od pozicije naplatnih kućica do ulaza, dužinom 250 m na europskoj strani i 150 m na azijskoj strani. Arhitektoničnost prilaza, u simboličnom i funkcionalnom smislu, rješena je ugradnjom platforme s bežičnom naplatom i funkcionalne i dekorativne rasvjete unutar cjelokupne konstrukcije.
Svečano otvorenje tunela Eurasia održat će se 20. prosinca ove godine pred mnoštvom visokih dužnosnika i uvaženih gostiju.
Skira je tvrtka specijalizirana za arhitektonsku rasvjetu čiji su projekti poput Svjetlećih divova, lošinjskih Meduza i Novamed klinike, nagrađivani brojnim međunarodnim nagradama na području dizajna rasvjete i produkt dizajna. Dugogodišnja suradnja s Leonidom Zubanom i Dinom Krizmanićem rezultirala je brojnim idejnim projektima i realizacijom crkve Sv. Ane u Rijeci, te aktualnim pulskim projektom najvećeg rotora u Hrvatskoj čija je izgradnja u tijeku. Uspješna suradnja na projektu rovinjske svjetlosne instalacije stabla nara, simbola Rovinja, prošle godine ostvarena je s gosp. Berislavom Medićem iz tvrtke Upi2M. Dean Skira okupio je tim koji je svojim kompetencijama i kvalitetnim rješenjima odabran kao najbolji za realizaciju projekata rasvjete i arhitekture ulaza podvodnog međukontinentalnog tunela Avrasya – Eurasia čiji su investitori turski Yapi Merkezi i južnokorejski SK E&C.