Aktualno
StoryEditor

Ruben Östlund dobitnik nagrade Maverick Motovun film festivala

18. Lipanj 2018.

Švedski redatelj Ruben Östlund ovogodišnji je dobitnik nagrade Maverick Motovun Film Festivala, koja se dodjeljuje autorima koji svojom individualnošću, slobodnim duhom i inovativnošću šire granice filmskog izričaja.

Redatelj je lani osvojio Zlatnu palmu u Cannesu za film Kvadrat, s kojim je pomeo i europske filmske nagrade i bio nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg filma na stranom jeziku

Motovun Film Festival redovito je prikazivao njegove filmove. Još od filma Igra koji je bio prvo predstavljanje nekog njegovog rada na našim festivalima i kojeg je žiri kritike FIPRESCI nagradio za najbolji film. Tri godine kasnije, ponovo Östlund na motovunskom platnu s filmom Turist i još jedna nagrada FIPRESCI.

Filmovi Rubena Östlunda, precizne su antropološke studije modernog zapadnjačkog života paraliziranog od straha prema drugom i drugačijem. Opsesivno se bavi svim vrstama konformizma: konformizma u društvu, u skupini, konformizma pred nasiljem, a kroz teme klase, imigracije i demokracije Östlund u svojim filmovima ispituje naličje naizgled "idealnih" skandinavskih društava, pokazujući kako se ta društva temelje na klimavim nogama političke korektnosti i poslušnosti prema normama i konvencijama. Ljudi su, prema Östlundu, prije svega copycats, oponašatelji jedni drugih, razumni koliko im to dopuštaju društvena situacija i očekivanja koja imaju sami od sebe u situaciji u kojoj se nalaze.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=6UsE80g0qeE[/embed]

Većinu svojih 20-ih Östlund je proveo snimajući skijaške filmove da bi tek relativno kasno upisao filmsku školu, s habitusom okrenutim prema dokumentarnom izričaju.

U filmu Igra (2011) kroz primjer istinitog slučaja dječje bande u Göteborgu koja sustavno zlostavlja i pljačka vršnjake, prikazao je nevjerojatno ljudsko obilježje, a to je podložnost grupnom nasilju te kako u javnim prostorima naginjemo ulozi pasivnih promatrača.

U filmu Turist (2014.), premijerno prikazanom u Cannesu, kojim dobiva široko priznanje, Östlund se bavi jednim od omiljenih općih mjesta suvremene rodne teorije, a to je "kriza muškosti".

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=fjjzVbTBF8o[/embed]

Sve ovo vodilo je Östlundovom dosadašnjem najvećem trijumfu, filmu Kvadrat, koji se sastoji od gomile samostalnih apsurdnih epizoda u kojima redatelj ismijava konstelacije moderne visoke umjetnosti, medija i svijeta marketinga.

Kvadrat se temelji na umjetničkoj instalaciji istog imena, izvorno postavljenoj 2015. u Värnamu u južnoj Švedskoj. Riječ je doslovce o četverokutu na trgu unutar kojeg svi imaju jednaka prava i obveze, i zamišljen je kao utočište, mjesto na kojem tražimo i dobivamo pomoć, a oko instalacije Östlund je izgradio i igrani film koji kroz naraciju propituje iste teme.

U čast počasnom gostu, i u Motovunu će biti postavljena instalacija kvadrata, rad scenografkinje Josefin Äsberg. Kako je kvadrat instalacija koja testira spremnost ljudi na solidarnost i međusobno povjerenje, bit će izazov i društvena igra za posjetitelje festivala.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=EUzRjRv0Ib0[/embed]

22. studeni 2024 17:23