- Imali smo strelovit rast, ali bez kontrolinga to nije bio razvoj, istaknuo je Semir Sejdinović, direktor kontrolinga AS grupacije iz BiH, u nastavku međunarodne konferencije ‘Kontroling-tamo gdje razlika čini razliku‘,
Na početku predavanja ‘Kontroling-stup integracije AS grupacije‘ predstavio je svoju grupaciju, navevši kako je riječ o jednoj od najvećih grupacija u toj zemlji.
AS je ostvario ogroman rast akviziranjem velikog broja kompanija, a bave se proizvodnjom hrane i distribucijom. Nakon brzog rasta (prvu su akviziciju imali 2010. godine) bio im je potreban neki alat koji bi im olakšao poslovanje. Trebalo je racionalizirati poslovanje i osigurati mjere uspješnosti svih segmenata. Dotad su se odluke donosile na bazi poduzetničke intuicije, nakon čega se pojavila potreba za izvještavanjem o uspješnosti određenih segmenata. Brzi rast je trebalo stabilizirati, učiniti više održivim.
Odgovori na sva ta pitanja su, naglasio je Sejdinović, uvođenje koorporativnog upravljanja i kontrolinga. Kada su donijeli odluku o uvođenju kontrolinga nisu imali dovoljno znanja i iskustva, zbog čega im je trebao konzultant i intenzivna edukacija kadrova, kao i IT podrška.
Širili su ga korak po korak, prva na redu bila je kompanija Klas jer je bila najsloženija u grupaciji, svojevrsni reprezent čitavog AS-a. Novi projekt podijelili su na strateške ciljeve, troškovno računovodstvo, kontroling proizvodnje, prodaje i logistike te izvještavanje.
Troškovno računovodstvo, kazao je Sejdinović, je bit projekta, a pravi smisao mu je donio kontroling. Zahvaljujući njemu, jasno su identificirali centre odgovornosti (poslovne jedinice, proizvodi, kupci) i podijelili poslovanje po poslovnim funkcijama. Definirali su i profitne centre (centar troška vs. centar profita), što im je omogućilo da u svakom trenutku saznati koliko ih što košta.
Važan segment bio je i kontroling prodaje i marketinga, pri čemu je u prvom slučaju najveći problem bio alocirati troškove prodaje na nositelje (prodajna administracija, terenska prodaja).
Biljana Čolić: Bez kontrolinga odluke se donose stihijski
Biljana Čolić i Tomislav Jagatić, vodeći ljudi Bit prometa, održali su predavanje pod nazivom ‘Kontroling je menadžerska aktivnost‘. Čolić, suvlasnica tvrtke, za početak je navela kako je riječ o poduzeću koje dolazi iz građevinskog sektora u kojem ih neki nazivaju i tržišnim liderima. Osnovani su 2000. godine, bavili se hidroizolacijom, a kada je krenula kriza proširili su se na maloprodaju, što im je omogućilo rast prihoda.
U početku su imali malo zaposlenih, a brzi razvoj ubrzo je sa sobom donio i preopterećenost vlasnika.
- Takva shema je redovna u malim obiteljskim poduzćima, upravljanje je bilo centralizirano, odluke su se donosile stihijski. Osjećali smo da gubimo tlo pod nogama, prisjetila se Čolić.
Za kontroling je saznala prije tri godine, nakon čega je pohađala školu kontrolinga i shvatila koliko je upotrebljiv.
Naglasila je i da uvođenje kontrolinga nije jednostavno pošto vam je potreban novi informatički sustav, kao i tehničke te savjetodavne usluge.
Neophodna je bila i nova organizacijska struktura u kojoj kontroling danas zauzima zasebno mjesto.
Tomislav Jagatić, direktor Bit prometa, govorio je o transportu kao prvom pitanju s kojim su se susreli. Da bi došli do podataka izradili su sustav praćenja dokumenata pa sada svaka poslovnica arhivira dokumente, prate ih prema poslovnici, prodaji i kupcu. Kontroling im je riješio i problem rabatne politike, odnosno činjenica da nisu imali sustav koji bi je podržavao. Fakturiranje danas rade automatski, čime su omogućili nabavi da iskoristi svoju pregovaračku moć (svaki artikl u jednoj rabatnoj grupi, prati se njegova isplativost).
Ove godine, objasnio je Jagatić, krenuli i s planiranjem poslovanja te odredili operativne ciljeve. Podijelili odgovornost i stvorili sustav nagrađivanja, čime su iz defenzivne krenuli u ofenzivnu prodaju.