Aktualno
StoryEditor

Slučaj ‘opizdilica‘: Humor ne može biti alibi za relativizaciju nasilja

18. Siječanj 2018.

Ovih dana izazvao je reakcije proizvod s uvredljivim uputama za seksualni odgoj žena koji je povučen s polica. Riječ je o “Opizdilici za seksualni odgoj žena”, drvenoj daščici s jastučićem na jednom kraju namijenjenoj “discipliniranju žena” s jasnim uputama za upotrebu. Nakon reakcije kupaca koji su ustvrdili kako se radi o uvredljivom sadržaju drvena daščica povlači se s polica trgovina u kojima se prodavala.

  • Ako samo leži kao klada - opizdi 1X
  • Ako odbije dati pusu “gospodinu” - 3X
  • Ako ima miris po ribarnici - opizdi 5X - i pošalji u kupaonicu
  • Ako je opet “boli glava” - lupati dok je stvarno ne počne boljeti

- Radi se o zafrkantskim poklonima i za žene i za muškarce. Imamo i mužomlat te mjerokur, uredovno usukalo za pripitomiti muškarca, kazao je Zdravko Petrinec, proizvođač iz Križevaca za jutarnji.hr

Upitali smo Višnju Ljubičić, Pravobraniteljicu za ravnopravnost spolova, što misli o proizvodu s uvredljivim uputama za seksualni odgoj žena. Za slučaj je, kako kaže, doznala iz medija te pritužbi udruga i građana. Mišljenja su kako ovaj slučaj ima i pozitivne i negativne pokazatelje.

- Pozitivno je to da su kupci svojom reakcijom, koja nije ostala na razini privatnog negodovanja nego su se i direktno obratili voditeljima prodajnog lanca, pokazali da im je takav način prodaje proizvoda neprihvatljiv.  To potvrđuje i naše iskustvo iz prakse da građani sve više kritički promišljaju i da su osvješteniji po pitanju spolnih stereotipa koji su im sve manje prihvatljivi, neovisno o argumentima onih koji na taj način krše načela ravnopravnosti spolova“, ustvrdila je  Višnja Ljubičić koja smatra kako je pozitivno što je rukovodstvo prodajnog lanca, prema njihovim navodima, promptno povuklo te proizvode iz prodaje i da ih vraća dostavljaču.

Ljubičić: Humor je ionako stvar osobnog ukusa

S druge pak strane, stavovi proizvođača i dobavljača, kako kaže Ljubičič, a nažalost i mnogih oglašivača i reklamnih agencija, pokazuju nerazumijevanje da humor, koji je ionako stvar osobnog ukuse na može biti alibi za relativizaciju nasilja prema bilo kome, a pogotovo prema ženama koje su u velikom postotku (od 75 do 80 posto) žrtve nasilja koje najčešće naprave bliski muškarc.

>>>‘Zavađena’ javnost: Jačanje uloge roditelja u obrazovnom sustavu – nužnost ili zatiranje autoriteta

- U to spada i kazneno djelo silovanja u braku, dakle spolnog odnosa pod prisilom, odnosno protiv volje žene. Stoga ‘šala‘ vezana za spolne odnose, a koja se temelji na pozivu na nasilje prema ženi ukoliko na njih ne pristane ili ne pristane na način koji odgovara muškarcu, nije duhovita i nije u skladu s naporima koje društvo čini na osvještavanju javnosti o neprihvatljivosti nasilja i spolnih stereotipa, pojasnila je Ljubičić te dodala kako ‘pakiranje‘ u humor ili opravdavanje humorom utječe na percepciju da nasilje prema ženama nije zabrinjavajuća praksa, što dovodi do minimiziranja, marginaliziranja i omalovažavanja značenja i posljedica nasilja prema ženama.

‘Relativiziranje nasilja i sugeriranje da za njega postoji opravdanje je neprihvatljivo‘

Reagiranje kupaca i traženje da se takav proizvod ukloni jasno je pokazalo da im takva ‘šala‘ nije smiješna. Bit problema u ovom slučaju je u relativiziranju nasilja i sugeriranju da za njega postoji opravdanje u ponašanju ili izgledu žene, odnosno ismijavanje njezinih razloga odbijanja spolnih odnosa za što ‘zaslužuje‘ biti kažnjena. Takva je poruka neprihvatljiva neovisno o tome smatra li je netko osobno duhovitom.

22. studeni 2024 09:03