Nakon što su se prije koji mjesec ugasile neki od najhvaljenijih pionira u proizvodnji robota kao što su kompanije Anki, Aria Insights, Jibo i Rethink Robotics, krenule su priče kako se malima ne isplati boriti s velikima u robotici, ma koliko inovativni bili. Ugrubo, presudilo im je tržište
Propast kompanije Anki, koja je proljetos bila primorana otpustiti dvjestotinjak zaposlenika i staviti ključ u bravu, za sada je zadnji u crnom nizu poslovnih neuspjeha na vibrantnom i brzorastućem tržištu robotike. Startup sa sjedištem u San Franciscu koji se globalno proslavio robotom igračkom zvanim Cozmo od propasti nisu spasila ni 182 milijuna dolara prikupljenoga kapitala ni stotine tisuća prodanih primjeraka maloga društvenog robota.
Kao i u slučaju Jiba, Rethink Roboticsa ili Aria Insightsa, proizvođača robota koji su prije neslavno završili tržišnu avanturu, uzroci propasti ugrubo se mogu svesti na nedovoljan interes tržišta za njihove proizvode i manjak financija za ulaganje u razvoj proizvoda.
Krivi filmovi
Prema mišljenju Keitha Shawa, glavnog urednika globalno najutjecajnijeg medija u robotskom biznisu, bostonskog internetskog portala Robotics Business Review, kompanije bi prije tržišnog iskoraka s novim robotskim proizvodom trebale interno odgovoriti na ključno pitanje – je li ljudima potreban njihov robot – i pokušati umanjiti ljudske strahove od robota. On navodi tri osnovna razloga zbog kojih mnogi proizvođači robota tržišno propadaju: previsoka očekivanja potrošača od robota i pripadajuće razočarenje, strah ljudi od robota te manjak tržišne potrebe za kućnim robotima, osim ako nisu u stanju obavljati prljave poslove.
– Svi mi koji smo odrastali na znanstvenofantastičnim filmovima očekujemo da će pravi robot, bilo na poslu bilo u kući, imati jednake mogućnosti kao robotska kućna pomoćnica Rosie iz animirane serije ‘The Jetsons‘ ili robotska bića iz kultnog filma ‘Blade Runner‘ pa smo razočarani ako robot u stvarnosti ne ispuni naša očekivanja. S druge strane, ljudi će reći da vole robote, ali mnogi se boje da će oni preuzeti njihov posao ili da će se po scenariju viđenom u ‘Terminatoru‘ umjetna inteligencija obračunati s ljudskom vrstom. Mnogo ljudi u svom strahu bjesni na robote i nije očekivano da će htjeti kupiti jednoga za sebe. Nadalje, ljudima nisu potrebni kućni roboti osim ako ne rade prljave poslove. Postoji razlog zašto toliko mnogo ljudi kupuje iRobotove usisavače Roomba – jer umjesto njih rade posao koji ne vole. Na tržištu se pojavljuju tvrtke koje su proizvele robote za obavljanje i drugih kućanskih poslova, poput slaganja rublja ili čišćenja zahoda, ali većina ih ne uspijeva zadiviti potrošače ili su preskupi. Ljudi će početi mijenjati navike kad ti proizvodi pojeftine, a roboti koji će im olakšati posao u kući prije će privući pozornost potrošača od onih koji za njih npr. sviraju glazbu – iznosi Keith Shaw svoje viđenje uzroka sve češćeg propadanja proizvođača robota.
Kako izbjeći pogreške
Neuspjeh se na tržištu robotike kao i na svim ostalim tržištima može se izbjeći, a izazovi nisu nepremostivi. Smatra to Adam Shayevitz, predsjednik Uprave američke konzultantske tvrtke Strategic Sourcing Dynamic s tridesetogodišnjim iskustvom savjetovanja tehnoloških tvrtki. Kaže da će na tržištu uspjeti osnivači onih tvrtki koji su svjesni koliko znaju, a koliko ne znaju o poslovanju i koji će poslušati savjete onih koji znaju više od njih te da se protiv startup-robokalipse može boriti izbjegavajući zamke, uobičajene pogreške i slijedeći definirane korake.
– Da bi robot bio uspješan, treba zadovoljiti specifične potrebe tržišta, pouzdano obavljati zadatke te imati ekonomski održiv ukupni trošak vlasništva (TCO, nap. a.). Predstavljanje vrijednosti proizvoda, povrat ulaganja i vrijeme povrata trebaju biti toliko snažni i dobro dokumentirani da odluka o prihvaćanju nove tehnologije postaje strateški imperativ. Dizajn i marketinški plan robota koji se temelji isključivo na općenitostima poput troškova, sigurnosti i korisničkog iskustva osuđen je na propast – prvi je i osnovni besplatni savjet Adama Shayevitza, izvrsnog poznavatelja globalnog tržišta robotike svim pokretačima robotskog biznisa koji su odlučili na tom tržištu doista uspjeti, a ne kratko zasjati i na brzinu se ugasiti.
Više o startup-robokalipsi pročitajte u rubrici Tehnopolis u novom broju digitalnog ili tiskanog Lidera.