Usprkos digitalizaciji i modernim tehnologijama, naši životi i dalje se vrte oko fizičkih proizvoda koje kupujemo. Svejedno radi li se o hrani ili komadu odjeće, iza svakog proizvoda stoji široko rasprostranjena mreža proizvođača, radnika, resursa i transportnih sistema, a što se točno događa ‘iza scene‘ na primjeru nekolicine velikih kompanija otkrili su novinari Quartza.
Jedan od takvih primjera je i onaj Anges Gendry-Hearn iz Lush kozmetike koja je, pokušavajući kupiti sandalovinu za proizvodnju sapuna i parfema na indijskoj Goi, morala poslovati s bandom lokalnih krijumčara.
- Vodili su nas u udaljeno skladište do kojeg smo došli ne znajući gdje nas vode i gdje se to skladište nalazi. Stvarno smo mislili da će nas ubiti – kazala je Agnes.
>>>Adidas podigao ciljanu dobit i europske burze
Lush inače ima petnaest osoba zaduženih samo za kupnju sastojaka na takvim egzotičnim lokacijama, čiji posao više nalikuje nekom avanturističkom filmu, što potvrđuje i škola istraživačkog novinarstva kroz koju moraju proći. Svaki od njih odradi barem deset takvih putovanja godišnje, a riječ je o praksi prisutnoj od samog osnutka kompanije 1995. godine.
Tajna uspjeha Adidasa, navodi isti članak, krije se u velikom broju tvornica od kojih svaka izrađuje samo jedan dio njihovih poznatih tenisica.
- U jednoj tvornici, primjerice, radimo samo gumu, a u drugoj od te gume kalup za tenisice. Nakon toga tu su i tvornice čiji je jedini zadatak spajati dijelove napravljene na različitim mjestima - objasnio je Ulrich Steindorf, direktor proizvodnje Adidasa.
>>>Amazon uspostavlja male nezavisne dostavljačke flote
Istaknuo je kako je za izradu samo jednog para potrebno oko šezdeset dana plus još toliko da bi tenisice stigle iz Azije, gdje ih najčešće proizvode, u Europu ili SAD.
Koliko se vremena mijenjaju, najbolje ilustrira primjer Davea Alpersona, operativnog direktora Amazona koji je počeo tražeći naručene predmete (najčešće knjige) po ogromnim skladištima. Danas, takva skladišta izgleda poput neke videoigre ili unutrašnjosti svemirskog broda, dok njegove nekadašnje poslove obavljaju strojevi, pokretne trake i kompjuterski programi. Trenutno na dnevnoj bazi iz svakog od tih skladišta šalju desetke tisuća proizvoda.
>>>Ikea počinje nuditi svoje proizvode ‘na trećim platformama’
IKEA je, pak, 2012. godine revolucionalizirala i ubrzala svoju proizvodnju zamijenivši dosadašnje drvene platforme na kojima drže svoje proizvode onima od kartona, što je donijelo velike uštede i veću sigurnost za zaposlenike. Uveli su i novi, ekonomičniji način pakiranja namještaja koji je osmislilo četrdesetak inženjera zaposlenih samo za taj projekt. Novi način pakiranja, ističu, smanjio je broj kamiona koji ih dostavljaju za više od 400, kao i ubrzao sam proces pakiranja, skrativši ga za 30 do 45 minuta.