Aktualno
StoryEditor

Treba nam transformacija - nabava nije redukcija troškova, već stvaranje vrijednosti

16. Studeni 2017.

Draško Jelavić iz tvrtke Cirtuo, koja se bavi savjetovanjem gospodarstva u pitanjima nabave i proizvodi softver za upravljanje nabavom, istaknuo je da je nabava, kao stožerna funkcija kompanije, u Hrvatskoj još u povojima, odnosno da je i dalje najčešće operativno-taktička i administrativna djelatnost.

- Diskusiju identiteta nabave zamijenila je diskusija o digitalizaciji nabave, ali suštinski problemi su ostali isti – poručio je Jelavić s 12. konferencije o nabavi u zajedničkoj organizaciji HUND-a i poslovnog tjednika Lider, pod nazivom ‘Digitalna era nabave’.

FOTO: Otvorena konferencija ‘Digitalna era nabave’

Navodeći primjere avioprijevoznika i autoindustrije, Jelavić je upozorio okupljene na opasnosti da ih njihovi dobavljači ne pelješe. Naime, McKinsey je kroz 7 godina promatranja avioprijevoznika zaključio da su uspjeli umanjiti dobit za 20 milijardi dolara, dok su njihovi veliki dobavljači povećavali profit, a jedno drugo istraživanje pokazalo je da je autoindustrija u periodu od deset godina generirala u prosjeku manji profit od sto najvećih dobavljača.

- U Hrvatskoj i Sloveniji imamo jedinstvenu priliku pristupiti financijskom izvještaju svih partnera s kojima radimo, pregledajte ih i pogledajte kako posluju, iskoristite tu priliku – rekao je Jelavić.

>>>Game: Inovaciju dobavljača ponekad je bolje platiti više i uštedjeti u budućnosti

Kod nas je nabava uglavnom svedena na njen operativni tj. administrativni aspekt i daleko je od toga da bude strateška stožerna funkcija kompanije. U tom smislu, potrebna je transformacija nabave koja je danas vođena po principu redukcije troškova, do nabave vođene po principu stvaranja vrijednosti. Digitalizacija pritom pomaže i ne treba je se bojati.

- Iako je jasno da će dio radnih mjesta na operativno-taktičkoj i administrativnoj razini nabave vjerojatno nestati, digitalne transformacije se ne treba plašiti. Industrijske revolucije, a sad smo na pragu jedne, dovode do promjene u načinu rada, ali to ne znači i masovnu nezaposlenost – kazao je Jelavić.

‘Promjene su nužne, važne‘

Nataša Cikač iz Cronate predstavila je okupljenima na konferenciji koncept kontinuiranih poboljšanja u procesu nabave. Cikač tvrdi da se promjena ne treba pribojavati, već da one mogu donijeti veće uštede i profite.

[caption id="attachment_304542" align="aligncenter" width="750"] Nataša Cikač, Foto: Ratko Maver/Lider[/caption]

Cronata je konzultatnstka kuća koja pruža pomoć i podršku u procesu nabave tvrtkama u Hrvatskoj. ‘Promjene su nužne, važne, ljudi koji rade u kompanijama koji ne nose promjene su zapravo opasnost za same tvrtke‘, ustvrdila je Cikač.

>>>Vollmer: Uberirajte se da se ne bi morali kodakirati

Promjene se provode tako da se daju vrlo jasne upute i ciljevi, a pritom se primjenjuju određeni alati koji donose rezultate. Cikač tvrdi da "Promjene nisu ugodne i od njih postoji određena bojazan. Koncept kontinuiranih poboljšanja koji smo mi razvili radi na tome da se nužne promjene lakše implementiraju i provedu, te postignu svoj cilj". Prilike za unaprjeđenje se zatim moraju provesti kroz cijeli lanac opskrbe.

>>>Matrica Petera Kraljiča za uspjeh poduzeća

U Hrvatskoj taj koncept donosi rezultate i prepoznala su ga mnoga poduzeća. Radi se o malim pomacima, malim stvarima i koracima koja dovode do poboljšanja. Ne zagovaraju se megalomanski projekti jer oni mogu "uzdrmati" kompaniju. Taj koncept ne daje rezultate sutra, već nakon određenog vremena. Rezultat kojem se teži jest veća efikasnost i veći profit. On se kontinuirano događa i radi se u fazama i ne bi trebao završiti. "Procesi kontinuiranih poboljšanja stalno se moraju pratiti i analizirati", rekla je.

>>>Kraljič: Kiselu jabuku strukturnih promjena treba zagristi odmah

Darko Urukalović iz Fleet rent a cara predstavio je dugoročni rent-a-car najam vozila kao potencijalnu alternativu kupnji poslovnih vozila ili leasingu. Kao prednosti ovog modela nabave vozila istaknuo je mogućnost ugovaranja na period od mjesec dana do više godina, te preuzimanje svih rizika na stranu rent-a-car tvrtke, od osiguranja i naknade štete do rizika u korištenju vozila.

Autori: Sergej Abramov i Tirena Leinert Novosel

22. studeni 2024 20:24