Centar za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva (CEPOR) na okruglom stolu prezentirao je podatke o svom istraživanju o prijenosu poslovanja u poduzećima čiji su vlasnici poduzetnici od 55 plus godina. Zaključak je da se u Hrvatskoj ne aktualizira taj problem, ljudi nisu educirani niti informirani, nema podrške niti primjera dobre prakse. Izvrstan primjer našli su u Španjolskoj, u Kataloniji, gdje je Albert Colomer, pokrenuo REEMPRESA-u, on line platformu za bussines transfer koja omogućuje ostvarivanje kontakata između kupaca i prodavatelja mikro i malih poduzeća na području Katalonije. Španjolac s više od 30 godina iskustva u pružanju podrške u razvoju poduzetništva u Kataloniji javio se skypeom i objasnio kako su se uspjeli “umrežiti”, povezati kupce i prodavatelje malih poduzeća te koliko je to pomoglo u očuvanju radnih mjesta u Španjolskoj gdje je stopa nezaposlenosti velika. Objasnio je koliki značaj ima REEMPRESA za održivost mikro poduzeća, osiguranje postojećih radnih mjesta i jačanje kapaciteta za samozapošljavanje. REEMPRESA-u je, na principu javno-privatnog partnerstva, osnovalo Udruženje poslodavaca Katalonije i Zaklada za samozapošljavanje, uz financijsku podršku Vlade Katalonije i Europskog fonda za regionalni razvoj Europske unije.
Prijenos poslovanja obiteljskih tvrtki veliki je izazov za hrvatsko gospodarstvo
CEPOR se nada mobilizirati snage i u Hrvatskoj kako bi aktualizirao ovaj problem o kojem se kod malo govori i ne posvećuje mu se pažnja na institucionalnom nivou.
Rezultati istraživanja su prilično zabrinjavajući i ukazuju da će se o ovom problemu business transfera morato ozbiljno poraditi. Naime, u Hrvatskoj je čak 16.590 poduzeća u većinskom vlasništvu poduzetnika koji su u generaciju 55 plus. U njima je zaposleno 179 000 ljudi. Većina njih u slijedećih nekoliko godina morat će razmišljati o prijenosu poslovanja, s tim da ih četvrtina uopće ne razmišlja o promjeni, a četvrtina nešto planira ali tek za 5 do 10 godina. Čak 92 posto poduzetnika 55 plus su sami osnovali svoja poduzeća, a njih 76 posto učinilo je to 90-ih godina, a samo 14 posto 2000-ih. Nisu svjesni koliko je vremena potrebno za business transfer, pa tako čak 22 posto vlasnika misli da to može učiniti za manje od godine dana, a stručnjaci kažu da je ideal najmanje 5 godina, s tim da se granica pomiče, pa odgovorni poduzetnici izlaznu strategiju imaju praktički na početku pokretanja posla, u poslovnom planu.
Životni i poslovni putevi poduzetnih braće i sestara vrlo su slični
U Hrvatskoj je svijest o potrebi razmišljanja unaprijed prilično nerazvijena, prijenos poslovanja je, za mnoge, nešto o čemu ne žele ni misliti, a svoju tvrtku ne bi ponudili na prodaju, jer smatraju da bi time poslali poruku da nešto nije u redu. Preporuka je da bi trebalo pokrenuti kampanju za jačanje svijesti poduzetnika generacije 55 plus o složenosti problema, sufinanciranje edukacije, razvoj on line tržišta za spajanje kupaca I prodavatelja. Za razliku od start up koji su dobili podršku, mikro I mali poduzetnici prilično su zanemareni, istaknuto je na okruglom stolu, a program samozapošljavanja prilično je slabog odjeka, zbog slabe financijske stimulacije I velikih nameta.