Svi u Europi shvatili su da su ključne umjerenost i predvidljivost rasta cijene. Ako je visok porez u zemlji u kojoj je nezaposlenost velika, kupci će se sve više okretati ilegalnom tržištu cigareta, koje je ionako vrlo snažno na ovim prostorima
Ram Addanki, 46-godišnji Indijac, novi je predsjednik Uprave TDR-a i BAT-ov ‘globalni‘ menadžer koji ide od tržišta do tržišta i nastoji preokrenuti trendove. Dosad je promijenio sedam tržišta, a u TDR-u ima klasičan zadatak – od kompanije koja, iako i dalje lider, nezaustavljivo gubi tržišni udio stvoriti onu koja ga osvaja. Prije Hrvatske Addanki je upravljao turskim tržištem, gdje mu je jedan od prioriteta bilo suzbijanje ilegalnoga duhanskog tržišta, što će nastojati i ovdje. Novost koju susreće u Hrvatskoj mu je i vlastita maloprodaja putem iNovina i udjela u Tisku. BAT je preuzeo TDR prije četiri mjeseca plativši ga 550 milijuna eura, što je osim jačanja tržišne pozicije bila i slatka osveta jer je TDR svojedobno otjerao BAT iz Hrvatske. Addankijeva je misija sada rast, što će zasigurno donijeti novu dinamiku u odnose duhanskih multinacionalki u Hrvatskoj. Nakon velikih gradova u kojima je živio Addankiju se sviđa Zagreb, otprije je ljetovao u Hrvatskoj, a sada uživa u cestama po kojima vozi sâm, najčešće na relaciji Zagreb – Kanfanar. Sâm voli i istraživati tržište, ide po gradu i gleda kako tržište diše. Osim Hrvatske pokriva Sloveniju i BiH, a za Lider govori o sljedećim poslovnim potezima.
• Koji su vam kratkoročni, a koji dugoročni ciljevi?
− Pozicionirat ćemo brendove u svim cjenovnim razredima. Sva naša četiri brenda pozicionirat ćemo dugoročno na hrvatskom tržištu, a planiramo uvesti i brojne inovacije. Za nas je ovaj posao dugoročan. Jednom kada lansirate brend na tržište, morate na njemu raditi tri do pet godina da bi ga ljudi postali potpuno svjesni. Ne može narasti za šest mjeseci. Dugoročni nam je cilj rast koji će biti popraćen aktivnostima, ali, naravno, samo koliko to dozvoljavaju lokalni zakoni. Imamo i velike planove za Kanfanar, gdje smo prošli tjedan instalirali stroj koji predstavlja najnoviju tehnologiju i šaljemo tamošnje tehničare u druge naše tvornice. Već smo u studenome počeli izvoziti BAT-ov brend Peter Stuyvesant u Grčku – to je tek prvi korak.
• Kakvi su vam planovi s tom tvornicom? Kada se prodavala, govorilo se o njoj kao o jednoj od najmodernijih.
− To je istina, Kanfanar je vrlo lijepa tvornica. Sada proizvodi oko 7,2 milijarde cigareta, ali Kanfanar ima mnogo veći kapacitet, a jeftiniji je za proizvodnju od zapadnoeuropskih tvornica i vjerujemo da je to vrlo dobra lokacija za izvoz. Plan je da se u Kanfanaru u roku od pet godina proizvodi 16-17 milijardi cigareta na godinu.
• Hoće li cijene cigareta i dalje rasti?
− One rastu stalno kako se mijenjaju trošarine, to je neizbježno. Zbog ulaska u EU cijene cigareta u Hrvatskoj drastično su narasle u jednom trenutku, ali sad bi taj rast trebao biti mnogo umjereniji i predvidljiviji. U brojnim državama postoji zanimljiva praksa: planovi za trošarine u trajanju od tri do pet godina – poput zemljovida za razvoj trošarina. To je nešto što trebamo i ovdje u Hrvatskoj. Takav plan svima donosi dobro, i vladi i trgovcima i proizvođačima. Svi u Europi shvatili su da su umjerenost i predvidljivost rasta cijene ključne. Ako je visok porez u zemlji gdje je nezaposlenost velika, kupci će se sve više okretati ilegalnom tržištu, koje je ionako vrlo snažno na ovim prostorima. Jača i potrošnja nelegalnoga rezanog duhana jer ljudi za četiri kune mogu dobiti vrijednost proizvoda od 20 kuna.
Cijeli razgovor pročitajte u novom broju Lidera.