Poslovna scena
StoryEditor

Novi broj Lidera: Tržišno natjecanje - Kako se dogovarati i ostati nekažnjen

16. Travanj 2015.
Piše:
lider.media

Kažnjeni poduzetnici mahom smatraju da se sve prebija preko leđa malih, iako se i veliki dogovaraju. Veći poduzetnici imaju bolje pravne savjetnike pa znaju što se smije, a što ne smije (objaviti). A neki su si izlobirali zakonsko pravo na propisivanje cijena

Poduzetnici u Hrvatskoj imaju se, izgleda, običaj javno pohvaliti da su sklopili nedopušteni sporazum, odnosno ušli u kartel. Ili su jako nepromišljeni ili ne razumiju pravila tržišnog natjecanja i potencijalne sankcije. U svakom slučaju, u Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) često se ne moraju previše mučiti da bi otkrili takve povrede. Kako se dogovoriti i ostati nekažnjen u novom broju Lidera pišu Matilda Bačelić i Željka Laslavić.

Ako se ubrzo ne dogodi kopernikanski obrat u odnosu obrazovni sustav – gospodarstvo, očekuje nas samo nastavak negativne spirale i negativne selekcije jer će najbolji kadrovi sve više odlaziti u inozemstvo, a u Hrvatskoj će se broj loše obrazovanih nezaposlenih samo povećavati. Zašto su fakulteti najpoželjniji partneri poduzetnicima u novom broju Lidera pišu Matilda Bačelić i Jasmina Trstenjak ali i donose primjere dobre suradnje obrazovnog sustava i gospodarstva.

Gordana Gelenčer, pak, donosi priču o bankarstvu. Ako poduzetnik počne kasniti s otplatom kredita, banka mora knjižiti umanjenje vrijednosti založene nekretnine. To znači da mora postupno rezervirati sredstva i do sedamdeset posto vrijednosti kredita, što aktualna uprava knjiži u gubitak. Zato bankari ne ulaze u nova kreditiranja. Čak i ako će se na kraju (neka buduća uprava) dobro naplatiti prodajom i ostvariti izvanrednu dobit.

Ne čekajući da kralježnica i godine kažu ‘ne’ natjecateljskom veslanju, Karlovčanin Valentino Štedul je veslačko iskustvo shvatio kao svoj kapital i uložio ga, uz mnoštvo drugih znanja stečenih radom u nekoliko ozbiljnih tvrtki, u privatni biznis. Danas je vlasnik obrta i putničke agencije TerraCroatica, koja brojnim turistima iz cijelog svijeta organizira rafting na slapovima mnogih rijeka, posebno Mrežnice i Zrmanje. Iako odlično surađuje s konkurentima iz drugih dijelova zemlje, vlasnik karlovačke agencije TerraCroatica ne uspijeva to i s karlovačkim agencijama. Nadu mu budi, priznao je Mladenu Volariću, projekt ‘Hrvatska 365’ u sklopu kojega je njegova ponuda istaknuta u poglavlju aktivnog odmora.

U novom broju Lidera u bloku iz svijeta Vanja Figenwald piše o predizbornim igrama u SAD-u uz napomenu kako je svijet pozdravio posljednje Obamine poteze, ali i da je to daleko od velike promjene. Isti autor donosi tekst o najvećoj europskoj naftnoj i plinskoj kompaniji Shell koja je nedavno preuzela britanski BG Group Plc za nekih 47 milijardi funti (70 milijardi dolara, odnosno 55 milijardi funti ako se računa i dug).

26. studeni 2024 04:09