Nakon poduljeg razmatranja, pregovora i razgovora počinje rasprava o doradi do sada često kritiziranoga registra lobista koji se prije mogao glatko zaobići u guranju partikularnih interesa
Serija javnih rasprava Europske komisije nastavila se ovaj tjedan otvaranjem rasprave o Registru transparentnosti, koji dosad i nije bio posebno transparentan zbog svoje sasvim neobvezne prirode. Riječ je o registru lobista koji bi nakon poduljeg razmatranja, pregovora i razgovora ipak mogao postati obvezan za sve lobiste i obuhvaćati i druge ključne europske institucije, Europski parlament i Vijeće. Cilj je 12-tjedne rasprave koja će biti zaključena 24. svibnja, kao i uvijek, prikupiti razmišljanja, prijedloge i primjedbe svih zainteresiranih strana; bit će podijeljena u dva dijela.
Čekaju se povratne informacije
U prvom dijelu rasprave, objašnjavaju u Komisiji, neće trebati detaljno poznavati trenutačni Registar i omogućit će se sudjelovanje nestručnjacima, a u drugom se Komisija nada mišljenjima o praktičnom funkcioniranju aktualne verzije od onih koji se njome i koriste.
– Komisija mijenja način na koji radimo više se konzultirajući s dionicima i većom otvorenošću o tome s kim se susrećemo i zašto. Moramo ići i dalje uspostavljanjem obveznog registra koji će pokrivati sve tri institucije i osiguravanjem pune transparentnosti o lobistima koji pokušavaju utjecati na kreiranje politike u EU. Kako bismo izradili dobar prijedlog, nadamo se dobiti što više povratnih informacija od građana i dionika iz cijele Europe o tome kako sustav funkcionira i kako treba evoluirati. Transparentnija i odgovornija Europska unija svojim će građanima dati bolje rezultate – komentirao je prvi potpredsjednik Komisije Frans Timmermans.
Samo upisani sastanci
Nakon završene rasprave Komisija će ove godine sastaviti nacrt međuinstitucionalnoga sporazuma koji će predložiti sustav obuhvatniji od trenutačnoga. Kako podsjećaju iz Komisije, neke su reforme već provedene u vezi s Registrom, što je izazvalo njegovo naglo punjenje; u njemu je sada 9286 upisa, znatno više od 7020 koliko ih je bilo potkraj listopada 2014. Tako, primjerice, povjerenici više neće održavati sastanke s organizacijama koje nisu upisane u Registar, a svi sastanci koji se održe moraju biti objavljeni najkasnije dva tjedna od održavanja. Slijedom toga u prvoj godini aktualne Komisije pod vodstvom Jean-Claudea Junckera objavljeno je više od šest tisuća sastanaka, što upućuje na elegantnu djelotvornost navedene promjene prema kojoj nema sastanka s Komisijom bez upisa u Registar. Spomenute dorade dodatno će ojačati učinkovitost često kritiziranoga Registra koji se prije mogao glatko zaobići u guranju partikularnih interesa.