U Zagrebu je prošli tjedan osnovana hrvatska podružnica Kluba 30% koji promiče zastupljenost od najmanje 30 posto žena u upravnim odborima kompanija. Jedan od gostiju na predstavljanju inicijative u organizaciji Hrvatske udruge poslodavaca i Veleposlanstva Kanade bio je i predsjednik kanadske podružnice Kluba Victor Dodig, šef Canadian Imperial Bank of Commerce, koji je za Lider detaljnije predstavio Klub i njegove ciljeve.
Što je točno Klub 30% i kako ste se vi angažirali u njemu?
- Klub se zalaže za veću zastupljenost žena u upravnim odborima s ciljem od minimalno 30 posto žena. Pokrenut je u Ujedinjenom Kraljevstvu 2010. i trenutačno ima podružnice u Australiji, Kanadi, zemljama Perzijskog zaljeva, Hong Kongu, Irskoj, Italiji, Maleziji, Južnoj Africi i Sjedinjenim Američkim Državama. Poboljšavanje jednakosti rodova nije samo ispravno, već i dobro za poslovanje jer omogućuje bogatije razgovore i stvaranje širih mreža. Istraživanja jasno pokazuju da raznolikost potiče više suradnje i inovacije, smanjuje rizik, poboljšava zadržavanje klijenata i zadovoljstvo zaposlenika te vodi općenito boljem financijskom uspjehu.
Klub je u Kanadi 2015. osnovao umirovljeni šef KPMG-a Spencer Lanthier, a predsjednik je morala biti osoba koja radi u poslovnoj zajednici i ima organizacijske resurse za podupiranje rasta inicijative, tako da sam ja preuzeo tu dužnost. Danas je organizacija u Kanadi posvećena izgradnji snažnog temelja poslovnih lidera koji će predvoditi promjenu u pogledu jednakosti spolova u upravnim i izvršnim odborima. Klub je kampanja koju vode predsjednici odbora i šefovi kompanija svjesni da je postizanje minimuma od 30 posto upravljačkih pozicija u rukama žena do 2022. dobro za poslovanje. Taj cilj nismo postavili kao kvotu, već kao aspiraciju.
Koliko je dosada postignuto?
- Britanski klub težio je postizanju 30 posto žena u odborima sto najvećih kompanija na Londonskoj burzi i od svog pokretanja ta je brojka porasla s 12,5 na 28,9 posto. Prije dvije godine podružnica je proširila svoj prvotni cilj na 350 najvećih kompanija do 2020., krug u kojem je trenutačno 25,3 posto žena u odborima. U kombinaciji s ovim, ali i kako bi se osiguralo da 30 posto bude održivo, podružnica je uspostavila i načelni cilj od najmanje 30 posto žena na višim pozicijama u menadžmentu u sto najvećih na burzi do 2020.
Kakva je situacija u vašoj kompaniji u ovom pogledu?
- Odbor CIBC-a čini 44 posto žena, što je skok od 13 posto u usporedbi sa 2014., a naš cilj je bilo 30 posto. Svi trajni odbori imaju najmanje 40 posto žena, dok tri od četiri stalna odbora vode žene. Tijekom promjena u vodstvu prošle godine, više od 40 lidera promijenilo je odgovornosti i gotovo pola promaknutih osoba bile su talentirane žene. Oko 30 posto našeg izvršnog tima su žene, šest posto više nego 2014., ali posao još nije gotov.
Organizacija ne vjeruje u pozitivnu diskriminaciju, nego u ‘uvjeravanje iza zastora‘. Što to znači i kakva je razlika?
- Naša strategija je dogovoriti i usvojiti ciljeve i fokusirati se na zapošljavanje i promociju talentiranih žena uz uvjerenje da kolaborativni, koncentrirani napori predvođeni poslovnom zajednicom mogu pomoći ubrzavanju napretka prema jednakosti rodova. Ne vjerujemo u obavezne kvote, nego u uvjeravanje korporacija da podupru i prihvate da je rodna raznolikost izvrsna za kompaniju i na tome zajedno radimo. Pored toga, napori kluba komplementarni su sa individualnim naporima kompanija i postojećih mreža kojima dodatno pomažu kroz suradnju i dobrovoljnu posvećenost viših poslovnih lidera.
Može li ovaj cilj biti kontraproduktivan – težnja da se svakako postigne željeni postotak?
- Mit meritokracije još uvijek postoji, to općeprihvaćeno uvjerenje da će najkvalificiraniji ljudi doći na vrh i uzeti najodgovornije uloge. Ljudi na takvim pozicijama vole vjerovati da su njihov uspjeh i postignuća rezultat samo napornog rada i zato ih je teško natjerati da priznaju kako su neke privilegije i prednosti igrale ulogu u njihovom usponu. Misija Kluba je pobrinuti se da organizacije prošire potragu za talentiranim ženama dalje od postojećih mreža i da budu odlučne u stvaranju trajne promjene kako bi najkvalificiraniji pojedinci dobili mjesto za stolom. Jednakost rodova je ekonomski imperativ. Istraživanja su dokazala da jednakost rodova u odborima ne potiče samo bolje vodstvo i upravljanje, nego i pridonosi općenito boljem uspjehu odbora i cijele kompanije.