Zelena akcija je uputila tužbu Upravnom sudu u Rijeci protiv rješenja Ministarstva zaštite okoliša i energetike o prihvatljivosti zahvata plutajućeg LNG terminala za okoliš, priopćila je u ponedjeljak Zelena akcija.
- Smatramo kako s obzirom na manjkavosti Studije o utjecaju na okoliš te određene propuste i greške u proceduri, Upravni sud treba poništiti Rješenje Ministarstva, izjavila je Marija Mileta iz Zelene akcije, voditeljica kampanje ‘Kontra LNG-a‘.
U Studiji se, kaže, navodi "fazna izgradnja terminala za ukapljeni prirodni plin", to jest spominju se "dvije faze projekta" pri čemu je plutajući terminal prva faza, a kopneni terminal druga faza.
- Međutim, usprkos činjenici kako su te dvije ‘faze‘ neodvojivo povezani dijelovi jednog zahvata u okoliš, sam projekt je rascijepkan na dva manja projekta, navela je u priopćenju Mileta.
>>>Frančić: Postoji snažan interes EU da se plutajući LNG terminal čim prije realizira
Predsjednica Zelene akcije, pravnica Željka Leljak Gracin rekla je kako je prema tumačenjima Direktive o procjeni utjecaja zahvata na okoliš, zabranjeno jedan zahvat dijeliti na više manjih kako bi se na obmanjujući način smanjio njihov ukupni utjecaj na okoliš.
- Procjenu utjecaja na okoliš potrebno je napraviti za cjelokupni zahvat, istaknula je Leljak Gracin.
Osim toga, kazala je, u Studiji nedostaju različite varijante zahvata u okoliš.
- To znači da nije obrađena nulta varijanta, odnosno varijanta u kojoj se objekt ne gradi, niti različite varijante lokacije za smještaj zahvata ili uopće varijantna rješenja plutajućeg terminala. U Rješenju Ministarstva se navodi kako je primjedba o nedostatku analize varijantnih rješenja djelomično usvojena tijekom javne rasprave, no ne navodi se da je ta nepravilnost u konačnici i uklonjena. Stoga je očigledno kako je Rješenje doneseno usprkos ovom nedostatku Studije, rekla je Leljak Gracin.
Dodala je kako se u tužbi dokazuje i kako izgradnja plutajućeg terminala nije u skladu s Prostornim planom uređenja Općine Omišalj.
- Prostornim planom nisu utvrđeni lokacijski i drugi uvjeti za izgradnju luke i plutajućeg terminala, slijedom čega taj terminal nije planiran Prostornim planom Općine Omišalj niti Prostornim planom Primorsko-goranske županije kao planom višeg reda, rekla je.
>>>‘Interes je velik’: 27 prijava na natječajima za LNG terminal
Među sadržajnim nedostacima Studije, u Zelenoj akciji ističu i korištenja morske vode za uplinjavanje. Kažu da izrađivač Studije navodi kako se ne očekuje negativan utjecaj.
- Ovakva je teza jednostavno šokantna s obzirom na količinu vjerodostojnih i relevantnih podataka koji govore upravo suprotno, kazala je Mileta i dodala kako su primjerice u Italiji okolišne organizacije tužile vlasnika LNG postrojenja kod mjesta Porto Viro zbog ekološke katastrofe.
Na sudu je 2016. godine dokazana povezanost ekološke katastrofe s ispuštanjem klorirane morske vode iz LNG terminala, ali su čelnici oslobođeni krivnje jer su prošli postupak procjene utjecaja i dobili dozvolu za taj način rada. "Očekuje li to i nas?", pita Mileta.
>>>Dorić: LNG terminal realizirat će se 2020.
Dodala je kako je za Studiju utjecaja na okoliš za kopneni LNG terminal na Krku, koja je rađena 2013.-2014. godine, temeljni preduvjet bila zabrana korištenja morske vode za uplinjavanje koju je nametnulo baš samo Ministarstvo zaštite okoliša i energetike zbog poznatih štetnih učinaka usisavanja i ispuštanja klorirane vode u morski okoliš. Potpuno suprotno tadašnjem stavu, kaže Mileta, Ministarstvo je za plutajući terminal prihvatilo korištenja morske vode za uplinjavanje.
- Nadamo se kako će Upravni sud obaviti posao kojeg Ministarstvo zaštite okoliša nije bilo u stanju obaviti, jer je očigledno da studije utjecaja na okoliš služe samo kao opravdanje za štetne projekte, zaključila je Mileta.
Tužbu je Zelena akcija uputila u petak, 18. svibnja.