Već sam dvaput tiskao nove cjenike. Ne isplati mi se izrađivati nove pa se sada za prikaz cijena koristim QR kodom – riječi su vlasnika jedne pizzerije koji je na svom primjeru objašnjavao muke po inflaciji i kako postupno pokušava ugraditi poskupljenje šunke i sira u svoj konačni proizvod.
I dok on cijenu pizze kalkulira prema trenutačnim cijenama potrebnih namirnica, pojedini proizvođači očekivani rast cijena sirovina unaprijed uključuju u kalkulaciju svog proizvoda. Zlu ne trebalo, reklo bi se.
Neki u tome i pretjeraju, pa se tako sve češće traži odgovor na pitanje iskorištavaju li pojedine tvrtke situaciju s pandemijom bolesti COVID-19, problemima u nabavnim lancima i ratom u Ukrajini za ostvarivanje ekstraprofita. Traže se i rješenja za ta 'neopravdana poskupljenja'.
Za razliku od Njemačke ili američke savezne države New Yorka u kojima postoje mehanizmi za sprječavanje neopravdanih poskupljenja, u Hrvatskoj nijedno tijelo nema takvu ovlast.
Europski propisi o ovom pitanju uglavnom se svode na institut zloporabe vladajućeg položaja na tržištu. Djelovanje Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) ponajprije je usmjereno prema reguliranju tržišnog natjecanja, a ne reguliranju cijena. AZTN na promjene cijena reagira samo kada je narušeno tržišno natjecanje, odnosno ako se u provedenom postupku utvrdi da je promjena cijena rezultat zabranjenih sporazuma između poduzetnika ili zloporabe vladajućeg položaja poduzetnika na tržištu. Zato mora najprije provesti pravnu i ekonomsku analizu i utvrditi da su prekomjerne cijene upravo rezultat zloporabnog postupanja.
Agencija bi, objašnjava Mislav Bradvica, odvjetnik u odvjetničkom društvu BMWC, morala najprije utvrditi vladajući položaj predmetnog poduzetnika na određenom tržištu, a tek potom utvrditi da on proizvode prodaje po prekomjernim (npr. ostvaruje li poduzetnik prekomjernu maržu, što se utvrđuje od slučaja do slučaja) i nepoštenim cijenama (npr. je li prekomjerna marža opravdana).
– Iako se katkad čini da je potrebno nešto učiniti, treba postojati smisao djelovanju. Za početak, Agencija je nezavisno tijelo. Kao drugo, ona nije, a vjerujem ne može ni biti, kapacitirana za pokretanje en masse postupaka. No, u konačnici i da adresira određena postupanja na tržištu, ona mora provesti postupak i dati mogućnost obrane poduzetnicima za koje se sumnja da primjenjuju prekomjerne cijene. Takvi postupci u pravilu traju znatno dulje od tržišne anomalije, odnosno interesa javnosti. Stoga od Agencije ne treba tražiti instantna rješenja – smatra Bradvica.
Konkurencija i tržište jedini su pravi mehanizmi za reguliranje pretjeranih cijena, smatraju mnogi ekonomisti. Pitanje je samo koliko će nevidljivoj ruci tržišta trebati da izregulira cijene.
O tome što mogu ili ne mogu po ovom pitanju društva za zaštitu potrošača, Državno odvjetništvo i Vlada pročitajte u novom tiskanom i digitalnom izdanju Lidera.