Biznis i politika
StoryEditor

Cijene svatko može dizati koliko hoće sve dok ga ne ‘ošamari‘ nevidljiva ruka

06. Travanj 2022.
foto Shutterstock

Već sam dvaput tiskao nove cjenike. Ne isplati mi se izrađivati nove pa se sada za prikaz cijena koristim QR kodom – riječi su vlasnika jedne pizzerije koji je na svom primjeru objašnjavao muke po inflaciji i kako postupno pokušava ugraditi poskupljenje šunke i sira u svoj konačni proizvod.

I dok on cijenu pizze kalkulira prema trenutačnim cijenama potrebnih namirnica, pojedini proizvođači očekivani rast cijena sirovina unaprijed uključuju u kalkulaciju svog proizvoda. Zlu ne trebalo, reklo bi se.

Neki u tome i pretjeraju, pa se tako sve češće traži odgovor na pitanje iskorištavaju li pojedine tvrtke situaciju s pandemijom bolesti COVID-19, problemima u nabavnim lancima i ratom u Ukrajini za ostvarivanje ekstraprofita. Traže se i rješenja za ta 'neopravdana poskupljenja'.

Za razliku od Njemačke ili američke savezne države New Yorka u kojima postoje mehanizmi za sprječavanje neopravdanih poskupljenja, u Hrvatskoj nijedno tijelo nema takvu ovlast. 

Europski propisi o ovom pitanju uglavnom se svode na institut zloporabe vladajućeg položaja na tržištu. Djelovanje Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) ponajprije je usmjereno prema reguliranju tržišnog natjecanja, a ne reguliranju cijena. AZTN na promjene cijena reagira samo kada je narušeno tržišno natjecanje, odnosno ako se u provedenom postupku utvrdi da je promjena cijena rezultat zabranjenih sporazuma između poduzetnika ili zloporabe vladajućeg položaja poduzetnika na tržištu.  Zato mora najprije provesti pravnu i ekonomsku analizu i utvrditi da su prekomjerne cijene upravo rezultat zloporabnog postupanja.

Agencija bi, objašnjava Mislav Bradvica, odvjetnik u odvjetničkom društvu BMWC, morala najprije utvrditi vladajući položaj predmetnog poduzetnika na određenom tržištu, a tek potom utvrditi da on proizvode prodaje po prekomjernim (npr. ostvaruje li poduzetnik prekomjernu maržu, što se utvrđuje od slučaja do slučaja) i nepoštenim cijenama (npr. je li prekomjerna marža opravdana).

– Iako se katkad čini da je potrebno nešto učiniti, treba postojati smisao djelovanju. Za početak, Agencija je nezavisno tijelo. Kao drugo, ona nije, a vjerujem ne može ni biti, kapacitirana za pokretanje en masse postupaka. No, u konačnici i da adresira određena postupanja na tržištu, ona mora provesti postupak i dati mogućnost obrane poduzetnicima za koje se sumnja da primjenjuju prekomjerne cijene. Takvi postupci u pravilu traju znatno dulje od tržišne anomalije, odnosno interesa javnosti. Stoga od Agencije ne treba tražiti instantna rješenja – smatra Bradvica.

Konkurencija i tržište jedini su pravi mehanizmi za reguliranje pretjeranih cijena, smatraju mnogi ekonomisti. Pitanje je samo koliko će nevidljivoj ruci tržišta trebati da izregulira cijene.

O tome što mogu ili ne mogu po ovom pitanju društva za zaštitu potrošača, Državno odvjetništvo i Vlada pročitajte u novom tiskanom i digitalnom izdanju Lidera.

22. studeni 2024 02:49