Očuvanje neovisnosti tvrtke predstavlja jedan od najizazovnijih zadataka u suvremenom poslovnom okruženju. U svijetu gdje globalni igrači dominiraju, tržište je sve više regulirano, a konkurencija neprestano raste, zadržati autonomiju i samostalnost postaje sve teže - pogotovo kad se u priči pojave investitori.
Upravo je pitanje neovisnosti bila tema jednog od panela na ovogodišnjem, 16. Weekend Media Festivalu u Rovinju, na kojemu su sudjelovali Ivan Bešlić, suosnivač Sofascorea i Nikola Dujmović, osnivač i predsjednik Uprave Spana. Međutim, panel je krenuo s osvrtom na fenomen hustlanja.
- Pojam hustlera je prerano uvučen u investicije. Svi često pričaju o onome što će tek biti, a ne o onome što se trenutno radi. Po meni je desetljeće koje iza nas pokazalo najgore od američke ekonomije, ali i poduzetništva upravo zbog toga što je bilo važno objaviti fotografiju u prestižnom uredu u Londonu ili San Franciscu. Mi u Sofascoreu nismo imali takve fotografije ni objave o velikoj budućnosti, najčešće smo objavljivali samo ono što smo zaista napravili. Naravno da razmišljamo o tome koji su nam idući koraci, ali se fokusiramo na trenutno stanje - rekao je Bešlić.
Na pitanje o tome koliko se nakon prodaje udjela tvrtke mijenja kultura poduzeća, rekao je da ta promjena zapravo nije nužna, a investitore većinom nije briga za ništa osim konkretnih brojki. Što se neovisnosti tiče, Bešlić je rekao da je za njega to trenutak u kojemu možeš isporučivati ono što je najbolje za biznis, a ne za investitora.
Sigurnost ponovno postaje bitna
- Dobar dio naših konkurenata je preprodan tri, četiri puta. Mislim da će se stvari vratiti na ono staro ‘idemo raditi posao‘, a ne prodavati priču - dodao je.
Za vrijeme pandemije, Sofascore se našao u nezavisnoj situaciji upravo zbog manjka sporta i prioritet je postao spašavanje tvrtke. Sav kapital koji su imali, davali su na zaposlenike koji u trenucima nisu imali što za raditi. Danas su ipak daleko od toga.
- Sigurnost je zadnjih tri, četiri godine bila totalna nebitna. Sjećam se da smo u jednom trenutku rasli za 15 novih zaposlenika i jedna kolegica je otišla na porodiljni. Bio sam ponosan jer sam znao da će se ona vratiti i imati siguran posao. Riječ sigurnost izgubila je bilo kakvu vrijednost, ali se vraća tamo gdje joj je mjesto - komentirao je Bešlić.
Fejkanje i hustlanje su pojmovi od kojih bježi i Nikola Dujmović, osnivač Spana koji smatra da za uspjeh nije potrebno puno naslovnica i ogromne popularnosti. Što je popularniji direktor, to je u firmi gore, kaže.
- Danas je čak i jeftino imati ured na Petoj aveniji. Sad ipak trebaš imati svoju ulicu... A ta stara šminka o imidžu preslikana na novo vrijeme nije uvijek dobra. Mislim da povratka na staro, sva sreća, nema. Nastala je cijela paranoja oko umjetne inteligencije i svi samo pričaju o ChatGPT-u, ali činjenica je da smo predobro i previše napredovali i više nema života bez IT-ja. Za vrijeme korone, oni koji nisu bili digitalizirani su doslovno nestali s tržišta - objasnio je Dujmović.
Bitno je društvu vratiti, više nego što od njega uzimamo, napomenuo je i dodao da je upravo društvena neproduktivnost ono što ubija, ‘jer društvo uzima više no što daje‘.
- Nema tih milijuna zbog kojih bi prodali Span. Kad u jednom trenutku imaš osigurano sve što ti treba, ne treba ti puno više od toga - zaključio je Dujmović.