Europa ne zna što bi kada su u pitanju kineski električni automobili. S jedne strane dižu carine u nebesa kako bi, tobože, zaštitili domaće proizvođače, a s druge strane rade sve ne bi li kineski konkurenti u otvorili svoje tvornice u europskim zemljama. Tako su se europske vlade počele natjecati za udio u proizvodnim ulaganjima i poslovima koje donose novi daleko istočni konkurenti.
Dok Europska unija istražuje kineske subvencije za automobile i razmatra carine na uvoz, nacionalne vlade diljem bloka koriste vlastite poticaje kako bi privukle kineske proizvođače automobila koji žele izgraditi tvornice u Europi.
Troškovi proizvodnje za kineske proizvođače električnih vozila, poput BYD-a, SAIC Motora i Chery Automobilea su mnogo niži ‘kod kuće‘, no oni se unatoč tome žele pozicionirati i u Europi sa svojim tvornicama kako bi izgradili svoje robne marke vozila i kako bi uštedjeli na otpremi i mogućim carinama.
- Kineski proizvođači automobila znaju da se njihovi automobili moraju doživljavati kao europski ako žele biti igrači među europskim kupcima. A to znači proizvoditi u Europi - rekao je Gianluca Di Loreto, partner u konzultantskoj tvrtki Bain & Company.
Uskoro odluka
Odluka o EU carinama očekuje se ovaj tjedan. S jedne strane, porezi na uvoz mogli bi pomoći europskim proizvođačima automobila da se bolje natječu sa svojim kineskim kolegama, ali bi također mogli potaknuti kineske proizvođače automobila da ulažu još više, i to dugoročno u Europi.
Prodaja automobila kineskih marki činila je četiri posto europskog tržišta prošle godine, a predviđa se da će dosegnuti sedam posto do 2028., prema konzultantskoj tvrtki AlixPartners.
Mađarska, koja je 2023. proizvela oko 500 tisuća vozila, osigurala je prvo ulaganje u europsku tvornicu kineskog proizvođača automobila, koje je prošle godine najavio EV div BYD koji također razmatra drugu europsku tvornicu 2025.
Budimpešta također pregovara s tvrtkom Great Wall Motorom za svoju prvu europsku tvornicu, izvijestili su lokalni mediji, a zemlja nudi gotovinu za otvaranje radnih mjesta, porezne olakšice i opuštenu regulaciju u ciljanim zonama kako bi privukla strana ulaganja. Također, Mađarska je potrošila više od milijardu dolara u posljednjih nekoliko godina za podršku novim tvornicama baterija južnokorejskih grupa SK On i Samsung SDI, a planira se i tvornica kineskog diva za baterije CATL-a
Kineski Leapmotor će koristiti postojeće kapacitete francusko-talijanskog partnera Stellantisa, a Reuters izvještava da je kinesko- francuski par odabrao tvornicu Tychy u Poljskoj kao proizvodnu bazu.
Poljska ima niz programa koji trenutačno podupiru više od 10 milijardi dolara ulaganja, rekli su za Reuters iz ministarstva razvoja i tehnologije te zemlje, uključujući jedan koji favorizira prijelaz na ekonomiju s neto nultom stopom i drugi koji nudi olakšice za porez na dobit poduzeća, od čak 50 posto u regijama visokom nezaposlenošću.
Španjolska, druga najveća europska zemlja u proizvodnji automobila nakon Njemačke, osigurala je ulaganje Cheryja, koji će započeti proizvodnju u četvrtom tromjesečju u bivšem Nissanovom pogonu u Barceloni s lokalnim partnerom.
Očekuje se da će Chery imati koristi od španjolskog programa vrijednog 3,7 milijardi eura pokrenutog 2020. za privlačenje tvornica električnih vozila i baterija.
Kineska Envision Group već je primila 300 milijuna eura poticaja u okviru sheme za 2,5 milijarde vrijednu tvornicu baterija koja će otvoriti 3000 radnih mjesta. Španjolska bi također mogla ugostiti Stellantisovu planiranu četvrtu gigatvornicu u Europi, s CATL-om.
Chery također planira i drugu, veću tvornicu u Europi, rekao je Reutersu izvor koji je upoznat s planovima tvrtke, te je održao razgovore s vladama, uključujući Rim, koji želi privući još jednog proizvođača automobila.
Italija može iskoristiti svoj nacionalni automobilski fond, vrijedan 6 milijardi eura između 2025.-2030., za poticaje i kupcima i proizvođačima automobila. Kineski Dongfeng je među nekoliko drugih proizvođača automobila koji su održali investicijske razgovore s Rimom.
SAIC, vlasnik ugledne marke MG, namjerava izgraditi dvije europske tvornice, rekla su Reutersu dva izvora upoznata s tim pitanjem. Prvi, baziran u postojećem pogonu, mogao bi biti najavljen već u srpnju ciljajući godišnju proizvodnju do 50 tisuća vozila, rekao je jedan od izvora. SAIC-ova druga europska tvornica bila bi izgrađena od nule i proizvodila bi do 200 tisuća vozila godišnje, dodao je izvor.
Njemačka, Italija, Španjolska i Mađarska bile su na SAIC-ovom užem izboru za lokaciju, dodao je isti izvor.
Kontrola troškova
U Europi se kineski proizvođači automobila suočavaju s višim troškovima za sve, od rada preko energije do usklađenosti s propisima. Ali troškovi za izvoz automobila proizvedenih u Kini mogu se brzo zbrojiti i ugroziti već male marže. Di Loreto iz Bain & Company rekao je da automobil od 15 tisuća eura proizveden u Kini zahtijeva troškove dostave i logistike između 500 i tri tisuće eura.
Kineski proizvođači automobila mogu smatrati da su troškovi rada u sjevernoj Europi previsoki za konkurentnu proizvodnju, rekao je Di Loreto, dok južnije, Italija ili Španjolska nude ravnotežu nižih troškova rada i relativno visokih standarda proizvodnje - što je osobito važno za premium vozila.
Za jeftinija vozila, rekao je Di Loreto, atraktivne lokacije uključuju istočnu Europu i Tursku, koja trenutno proizvodi oko 1,5 milijuna automobila godišnje, uglavnom za EU a carinska unija Turske s EU-om i sporazumi o slobodnoj trgovini sa zemljama koje nisu članice EU-a jamče bescarinski izvoz vozila i komponenti, što je odlična pozicija za kineske tvornice.
Volvo seli iz Kine
Volvo je u vlasništvu kineskog Geelyja i proizvodi električna vozila u Kini, no budući da je Europska komisija otvorila istragu o mogućim subvencijama koja bi mogla rezultirati carinama, kompanija je počela razmišljati o obustavi prodaje u Europi, izvijestio je londonski list, pozivajući se na izvore u tvrtki. Naime, švedski Volvo Cars počeo je seliti proizvodnju električnih vozila iz Kine u Belgiju, procijenivši da će EU uvesti carine na uvoz, piše londonski The Times.
Selidba proizvodnje modela EX30 i EX90 iz Kine u Belgiju riješila bi problem mogućih carina i skinula s dnevnog reda opciju obustavu prodaje vozila, objašnjava The Times u izvješću objavljenom u subotu. Kompanija bi u Belgiju mogla preseliti i proizvodnju nekih modela namijenjenih britanskom tržištu, dodaje list.