Tehnološke tvrtke povećale su svoje troškove za lobiranje pa sada troše oko 113 milijuna eura godišnje kako bi utjecali na donošenje odluka u EU, piše EUobserver. U samo dvije godine, izdaci tehnološke industrije za lobiranje porasli su s 97 milijuna eura na 113 milijuna eura — što je porast od 16,5 posto od 2021. godine.
Izvješće koje prenosi EUobserver, temeljeno je na podacima iz LobbyFactsa i identificira ukupno 651 tvrtku, grupu i poslovnu udrugu u IT sektoru koje lobiraju u Bruxellesu. Iako je na listi identificirana čak 651 tvrtka, većina potrošnje na lobiranje se odnosi na 25 tvrtki, među kojima prednjače Bih Tech tvrtke.
Samo deset tvrtki odgovorno je za gotovo trećinu ukupnih troškova tehnološkog lobija. Google, Meta, Amazon i Microsoft na vrhu su popisa velikih lobističkih potrošača.
Meta, koja je financijski najjača tehnološka tvrtka u EU registru lobija, povećala je svoje izdatke za lobiranje s 5,5 milijuna eura na 8 milijuna eura tijekom dvije godine. Slijedi Apple, koji je udvostručio svoje izdatke s 3,5 milijuna eura na 7 milijuna eura.
- Ovo bi trebao biti još jedan poziv na buđenje kako bi se obuzdao privilegirani pristup koji ovaj sektor ima procesu donošenja odluka u EU-u. Opasnosti velike tehnologije sve su jasnije - rekao je Bram Vranken, aktivist i istraživač iz Corporate Europe Observatory.
Ogromni resursi
Te su tvrtke, rekao je, izgrađene na poslovnim modelima koji uvelike ovise o nadzornom oglašavanju i ekstrakciji podataka, algoritamskim sustavima koji povećavaju širenje dezinformacija i štetnog sadržaja te programima umjetne inteligencije kojima nedostaje odgovornost i pravednost.
- Ovi brojevi pokazuju kako Big Tech koristi svoje goleme resurse da razvodni svaku regulativu koja bi mogla obuzdati ove zloupotrebe - rekao je Vranken.
Međutim, EU se suočila s takozvanim ‘digitalnim divljim zapadom‘ zakonima poput Zakona o digitalnim uslugama i Zakona o digitalnom tržištu. To naravno nije dobro sjelo tech velikanima, a prošle godine su nevladine organizacije Corporate Europe Observatory i Global Witness otkrile kako su, prije svih, Google, Apple, Facebook, Amazon, pokušali utjecati na ishod tih zakona, ‘iza zatvorenih vrata‘.
- Ovo povećanje sredstava za lobiranje uz istodobno povećanje tržišne koncentracije u ovom sektoru je zabrinjavajuće - rekla je Verena Leyendecker iz LobbyControla, pozivajući se na stroža pravila lobiranja u EU.
Prema Transparency Internationalu, Big Tech se stalno svrstava među najbolje lobiste kada je riječ o sudjelovanju na sastancima na visokoj razini s Europskom komisijom. Samo je Google, primjerice, imao 108 sastanaka s dužnosnicima EU od početka zakonodavnog mandata predsjednice EU komisije Ursule von der Leyen.