Europska komisija obavijestila je Google o svojem preliminarnom stajalištu da je društvo prekršilo protumonopolska pravila EU-a narušavanjem tržišnog natjecanja u oglašivačkoj industriji. Komisija se ne slaže s praksom da Google daje prednost vlastitim uslugama tehnologije oglašavanja na internetu na štetu konkurentskih pružatelja usluga tehnologije oglašavanja, oglašivača i internetskih izdavača.
Google je multinacionalno tehnološko društvo iz SAD-a. Googleova vodeća usluga je njegova tražilica Google Search. Google nudi i druge popularne usluge, kao što su platforma za videoprijenos YouTube ili mobilni operativni sustav Android. Googleov glavni izvor prihoda je internetsko oglašavanje: (i) prodaja oglasnog prostora na svojim internetskim stranicama i aplikacijama; i ii. posredovanje između oglašivača koji žele objavljivati oglase na internetu i izdavača (tj. internetskih stranica i aplikacija trećih strana) koji mogu osigurati takav prostor.
Oglašivači i izdavači oslanjaju se na digitalne alate oglašivačke industrije za postavljanje oglasa u stvarnom vremenu koji nisu povezani s upitima za pretraživanje, kao što su mrežni oglasi na internetskim stranicama novina. Konkretno, oglašivačka industrija omogućuje tri digitalna alata: i. poslužitelje izdavača za oglase kojima se izdavači koriste za upravljanje oglasnim prostorom na internetskim stranicama i aplikacijama; ii. alate za kupnju oglasa koje oglašivači upotrebljavaju za upravljanje automatiziranim promidžbenim kampanjama; i iii. oglasne burze na kojima se izdavači i oglašivači sastaju u stvarnom vremenu, obično putem dražbi, kako bi kupili i prodali oglase.
- Google ima vrlo snažan tržišni položaj u sektoru tehnologije internetskog oglašavanja. Prikuplja podatke korisnika, prodaje oglasni prostor i djeluje kao posrednik u internetskom oglašavanju. Stoga je Google prisutan na gotovo svim razinama takozvanog lanca oglašavanja. Naša je preliminarna zabrinutost da je Google možda iskoristio svoj položaj na tržištu kako bi dao prednost vlastitim uslugama posredovanja. To nije samo moglo naštetiti konkurentima društva Google, već i interesima izdavača, uz istodobno povećanje troškova oglašivača. Bude li potvrđena, praksa društva Google bila bi nezakonita u skladu s našim pravilima o tržišnom natjecanju - izjavila je Margrethe Vestager, izvršna potpredsjednica zadužena za politiku tržišnog natjecanja
Google nudi nekoliko usluga oglašavanja koje posreduju između oglašivača i izdavača radi prikazivanja oglasa na internetskim stranicama ili mobilnim aplikacijama. Upravlja i. s dva alata za kupnju oglasa – Google Ads i DV 360; ii. poslužiteljem izdavača za oglase, DoubleClick for Publishers ili DFP; i iii. oglasnom burzom, AdX.
Komisija je zabrinuta da je Google navodno namjerno postupao kako bi AdX-u dao konkurentsku prednost i da je možda onemogućio konkurentske burze oglasa. Time bi se ojačala središnja uloga AdX-a u lancu oglašavanja i sposobnost Googlea da za svoju uslugu naplaćuje visoke naknade.
Ako se to potvrdi, tim bi se ponašanjem kršio članak 102. Ugovora o funkcioniranju Europske unije („UFEU”) kojim se zabranjuje zlouporaba vladajućeg položaja na tržištu.
Komisija preliminarno smatra da će u ovom konkretnom slučaju korektivna mjera praćenja poslovanja vjerojatno biti neučinkovita kako bi se spriječio rizik da Google nastavi davati prednost vlastitim postojećim ili novim proizvodima i uslugama. Google posluje i ima dominantnu uloge na obje strane tržišta sa svojim poslužiteljem izdavača za oglase i alatima za kupnju oglasa. Osim toga, vodi i najveću burzu oglasa. To dovodi do sukoba interesa. Stoga je preliminarno stajalište Komisije da bi se zabrinutost u pogledu tržišnog natjecanja otklonila samo obvezom društva Google da proda dio svojih usluga.
Slanjem obavijesti o utvrđenim činjenicama ne prejudicira se ishod istražnih postupaka.