Biznis i politika
StoryEditor

Kina ipak blokirala BlackRockovo preuzimanje Panamskog kanala

08. Travanj 2025.
Panama Canal, Panamski kanalfoto Shutterstock
Div s portfeljem vrijednim više od 10 bilijuna dolara pojačano ulaže u infrastrukturne projekte

Početkom ožujka Hongkonška korporacija CK Hutchison Holding pristala je prodati svoje udjele u kompanijama koje upravljaju lukama na ulazu i izlazu iz Panamskog kanala konzorciju predvođenom američkom investicijskom tvrtkom BlackRock. Međutim, mjeseca dana kasnije, kineski su regulatori iznenada blokirali prodaju portfelja u vrijednosti od 23 milijarde dolara. Kina je iznenada zaustavila transakciju, koja je uključivala strateške luke na oba kraja Panamskog kanala, pokrenuvši antimonopolsku istragu, čime je efektivno obustavila dogovor prije roka u travnju i stvorila veliku neizvjesnost na globalnim tržištima.

Situacija koja uključuje Kinu, BlackRock i Panamski kanal razvila se kada je Kineska uprava za tržišna pravila (SAMR) pokrenula istragu o mogućim kršenjima kineskih antimonopolskih zakona. Ova akcija blokirala je planove hongkonške tvrtke CK Hutchison za prodaju 43 luke globalno investicijskom grupi koju predvodi BlackRock. Milijarde Li Ka-shing, koji kontrolira CK Hutchison, najavio je prodaju 4. ožujka a posao je uključivao ključne luke na oba kraja Panamskog kanala te neke luke u blizini Sueskog kanala.

Izdaja svih Kineza

Prema izvještajima koji trenutno kruže, kineski predsjednik Xi Jinping nije bio zadovoljan planovima CK Hutchisona da proda svoje operacije na Panamskom kanalu, a posebno jer tvrtka prije toga nije konzultirala Peking, što je stvorilo dodatnu napetost među svim stranama uključenim u transakciju. Komentar u prokineskim novinama Ta Kung Pao osudio je prodaju kao ‘izdaju svih Kineza‘, što je snažna retorika.

BlackRock je namjeravao finalizirati akviziciju luka do početka travnja, no zbog kineske intervencije rok je vjerojatno produžen za značajan vremenski period.

Globalni trgovinski utjecaj ove blokirane transakcije ide daleko izvan samo odnosa između SAD-a i Kine. Panamski kanal predstavlja vitalnu pomorsku rutu koju koriste brojne zemlje širom svijeta. Kontrola nad tim strateškim lukama predstavlja značajan utjecaj u međunarodnoj trgovini i pomorskoj logistici, osobito kada se uzme u obzir koliko je pomorska trgovina važna u današnjem globalnom gospodarstvu. Pojava zabrinutosti zbog zabrane kineskih ulaganja dodatno jača strahovanja da kineski potez u vezi s poslovanjem CK Hutchisona podupire brige o sve manje jasnoj distinkciji između privatnog i javnog sektora u Kini, što je trend koji traje već neko vrijeme.

BlackRockova uloga u propalom poslu

BlackRock, američki investicijski div s portfeljem vrijednim više od 10 bilijuna dolara, već neko vrijeme intenzivira ulaganja u infrastrukturne projekte. Akvizicija luka u Panami bila je dio šire strategije američkih tvrtki da preuzmu kontrolu nad ključnim globalnim logističkim točkama, čime bi osigurale veću energetsku i trgovinsku neovisnost Sjedinjenih Država. Međutim, iako je transakcija već bila u završnoj fazi, kineska intervencija spriječila je realizaciju dogovora, stvarajući neizvjesnost u globalnoj trgovinskoj i infrastrukturnoj sceni. Naime, BlackRock je planirao preuzeti luke na oba kraja Panamskog kanala, strateški važne točke za globalnu trgovinu, ali kineski regulator je blokirao prodaju, što je spriječilo daljnje širenje utjecaja američkog investicijskog divova.

Za BlackRock, ova akvizicija bila je strateški potez koji bi im omogućio proširenje utjecaja na globalnu trgovinu i logistiku. Preuzimanje luka na obje strane Panamskog kanala smatrano je pokušajem osiguravanja veće kontrole nad ključnim pomorskim koridorom, u kontekstu geopolitičkih napetosti s Kinom. No, s obzirom na kinesku intervenciju, strategija koju su američke tvrtke nastojale ostvariti u ovom slučaju neće biti realizirana, bar za sad.

08. travanj 2025 16:32