Biznis i politika
StoryEditor

Potražnja za BYD-ovim automobilima raste, tvrtka pokrenula vlastitu brodarsku flotu

07. Veljača 2024.
BYD brod, pomorski prijevoz

Ranije ovog mjeseca, veliki brod pokupio je preko 5000 električnih automobila iz dvije luke u sjevernoj i južnoj Kini. Pet dana kasnije prošao je kroz Singapur i krenuo prema Indiji. Ipak, njegovo konačno odredište je Europa, gdje će se prodati većina tih automobila. Ime broda je BYD Explorer No.1. i radi se o prvom brodu iz najavljene masivne flote koju gradi kineski proizvođač električnih automobila i trenutno najveći suparnik Tesle, BYD. Sama činjenica da BYD ulazi i u brodarski promet odražava ambiciju kineske tvrtke da uspostavi pomorski posao koji podržava njegovu novu ulogu u globalnoj trgovini automobilima.

BYD, koji je 1995. godine osnovao kineski metalurški istraživač po imenu Wang Chuanfu, započeo je s izradom malih baterija za mobilne uređaje. Kasnije je proširio svoje poslovanje na automobile i na kraju spojio to dvoje u proizvodnju električnih vozila. U dva desetljeća postao je najveći kineski proizvođač električnih vozila a do četvrtog kvartala 2023. bio je najveći svjetski proizvođač.

BYD nudi puno modela, od pristupačnih limuzina do luksuznih SUV vozila, a apetiti za njegovim automobilima u inozemstvu rastu. U 2023. BYD je izvezao više od 240.000 vozila, u odnosu na 55.000 u 2022., pa su u tvrtki shvatili da ako žele izvući najveću financijsku korist od svoje eksplozivne popularnosti u inozemstvu, moraju se proširiti izvan trgovine automobilima u brodski posao. To su i učinili.

Manjak brodova za prijevoz automobila

Teretna industrija obično koristi roll-on/roll-off (RORO) brodove. Za razliku od brodova koji koriste dizalicu za podizanje tereta i postavljanje na palubu, RORO brodovi imaju rampe koje omogućuju izravno upravljanje vozilima, čineći cijeli proces mnogo lakšim. Ali tih je brodova u posljednjih nekoliko godina bilo sve manje. Dok su stari brodovi odlazili u mirovinu, narudžbe novih brodova pale su zbog financijske krize 2008. i nadogradnje cijele industrije na ekološki prihvatljivija goriva, što je ostavilo manjak na tržištu.

Također, većina automobilskih tvrtki ima dugogodišnje odnose s brodarskim tvrtkama ili posjeduje vlastite flote brodova. Na primjer, japanski proizvođači automobila poput Nissana i Toyote imaju flote RORO brodova koji mogu nositi desetke tisuća automobila. Ali domaći kineski brodovi za prijevoz automobila predstavljaju samo 2,8 posto globalnog brodskog kapaciteta, ostavljajući kineskim markama malo mogućnosti za prijevoz svojih automobila preko mora.

Kao rezultat toga, njihov pristup RORO brodovima postao je pretjerano skup. Prema Clarksons Researchu, obavještajnom ogranku najvećeg svjetskog pružatelja pomorskih usluga, cijena najma broda za prijevoz automobila na dan naglo je porasla na 115 tisuća dolara u 2023., što je povijesno najviša cijena i blizu sedam puta prosječna cijena prije pandemije, koja je iznosila oko 17 tisuća dolara u 2019.

Nova potražnja za isporukom automobila trenutno uglavnom dolazi iz Kine. Zemlja je na rubu da postane najveći svjetski izvoznik automobila, a izvoze kombinaciju tradicionalnih automobila na plin, električnih automobila kineskih tvrtki i Tesla automobila proizvedenih u tvornici Giga u Šangaju. Jedino što im stoji na putu je nedostatak brodskih kapaciteta. Zato kineske automobilske tvrtke, koje su postale tako istaknuti izvoznici zahvaljujući usponu električnih vozila, počinju osnivati vlastite brodarske tvrtke.

Vijest o tome da BYD želi kupiti ili unajmiti brodove prvi je izvijestio brodski ured Lloyd’s List krajem 2022. U prosincu te godine tvrtka je promijenila svoju korporativnu registraciju kako bi u istu uključila poslovanje međunarodnog prijevoza tereta i upravljanja brodovima. BYD Explorer No.1 isporučen je početkom ove godine. RORO plovilo, koje može prevoziti 7000 automobila u isto vrijeme, službeno je registrirano pod Zodiac Maritime, britanskom tvrtkom koju kontrolira izraelski pomorski tajkun Eyal Ofer, ali BYD ga je iznajmio na neobjavljeno vremensko razdoblje. U priopćenju za javnost, BYD kaže da planira dodati još sedam brodova u flotu u sljedeće dvije godine. Također planira dopustiti drugim tvrtkama da izvoze svoja vozila koristeći BYD-ove brodove..

BYD nije jedini kineski proizvođač automobila koji je napravio ovaj potez. SAIC Motor, kineska državna tvrtka, prodala je 1,2 milijuna vozila u inozemstvu 2023., od čega su 24 posto bila električna vozila. I SAIC je osnovao RORO brodsku podružnicu 2021., a njegov najnoviji RORO brod, najveći te vrste sposoban je za prijevoz 7600 automobila, i na svoj prvi put je krenuo početkom siječnja.

22. studeni 2024 23:14