
Iako Donald Trump, i članovi njegove administracije, kontinuirano govori da će Kina snositi najveći teret njegovih carina od 145 posto, cijene nekih od najpopularnijih internetskih trgovina već sugeriraju da će najveći dio tih mjera osjetiti upravo američki kupci.
Trgovine Temu i Shein podigle su cijene nizu proizvoda u SAD-u, a samo za primjer koliko su digli cijene, možemo reći da je jedan set kuhinjskih krpa skuplji za čak 377 posto. Naravno, nije za sve proizvode toliki skok u cijeni, no prema pisanju američkih medija, prosječna cijena za sto najboljih proizvoda u ključnim kategorijama na ovim internetskim trgovinama rasla je za otprilike 50 posto. Neki su pak proizvodi rasli između 150 i 300 posto. Naravno, vrijedi napomenuti da je riječ o jeftinim artiklima koji su prije koštali dva, tri ili četiri dolara, no kupci itekako podižu svoj glas zbog rasta cijena.
Iako su Trump i njegovi savjetnici tvrdili da je kratkoročna bol opravdana kako bi se proizvodnja vratila u SAD, analitičari predviđaju da će cijene svejedno rasti jer će cijena proizvodnje vjerojatno biti viša od cijene uvoza.
Trump je uveo carine u pokušaju da prisili Peking da potpiše sporazum koji bi smanjio trgovinski deficit između te dvije zemlje te je ovog tjedna ponovio kako očekuje da će Kina ‘pojesti‘ carine‘. Iako je porekao da će američkim kupcima predstojati teška vremena, povjerenje američkih potrošača ovoga je mjeseca palo na najnižu razinu u posljednjih pet godina.
Trgovci u nezgodnoj situaciji
Stručnjaci trenutno tvrde da je porast cijena prirodan jer nitko ne može proći kroz ovu razinu carina sa starim cijenama, no cijene će morati dizati i američki trgovci. Naime, trgovci su uhvaćeni u nezgodnoj situaciji jer kineski dobavljači odbijaju apsorbirati carine, odnosno preuzeti trošak na sebe pa su američke trgovine pod pritiskom da upravo one apsorbiraju dio, ako ne i sav, porast troškova, što bi moglo pomoći u ublažavanju izravnog utjecaja na kupce.
Da su američki trgovci u nezgodnoj situaciji pokazuje i nedavna najava Amazona da će pored ukupne cijene proizvoda u internetskoj trgovini prikazivati i iznos koji otpada na carine. Bijela kuća oštro je kritizirala taj potez pa je Amazon morao povući najavu. Ako pak trgovci ne odluče povećanje troškova prenijeti na sebe doći će do smanjenja njihovih profitnih marži što će rezultirati padom cijena dionica.
Brojni su američki trgovci objavili da trenutno imaju zaliha za otprilike dva mjeseca poslovanja kao i do sada, a tek će onda vidjeti posljedice te morati konačno odlučiti hoće li dizati cijene i za koliko.
Popularnost DHgatea
No dok je Trumpova administracija vjerovala da će carinama smanjiti kupovinu jeftine robe iz Kine nije ono što možda nije predvidjela je okretanje kupaca prema DHgateu. Ta je kineska trgovina ovog mjeseca zabilježila porast preuzimanja pa je tako postala druga najpreuzimanija aplikacija na Appleovom App Storeu, odmah nakon ChatGPT-a. Prema izvješću Yahoo Financea, prije svega dva tjedna ta je aplikacija bila 352. na toj listi što ukazuje na neviđeni porast popularnosti koji se pripisuje popularnim kreatorima sadržaja na TikToku koji zagovaraju ovu aplikaciju kao bolju opciju za kupovinu iz Kine.
Pa što je to točno DHgate? Riječ je o kineskoj platformi za online kupovinu koja postoji od 2004. godine. Po funkciji i izgledu slična je Sheinu i Temuu, ali omogućuje potrošačima izravnu kupnju od proizvođača u Kini.
Ipak, mnogi vjeruju da ovakve i slične aplikacije ipak neće pomoći Amerikancima da zaobiđu Trumpove carine. Kina je dugo bila fiksacija Trumpove globalne trgovinske agende pa postoji velika šansa da će i ova aplikacija postati meta američkog predsjednika.