
Unatoč najnovijem valu takozvanih "recipročnih" carina prema Kini, bivši američki predsjednik Donald Trump odlučio je iz njih izuzeti pametne telefone, laptope i drugu ključnu tehnološku robu, čime je udahnuo olakšanje velikim tehnološkim divovima poput Applea, Microsofta i Nvidije. No, analiza trgovinskih podataka otkriva da su 46 od 50 najvažnijih proizvoda koje SAD uvozi iz Kine i dalje obuhvaćeni carinama – što bi moglo znatno pogoditi američke potrošače.
Skuplje igračke, ventilatori i kućanski aparati
Prema podacima o uvozu robe vrijedne više od milijardu dolara, utjecaj novih mjera mogao bi se brzo osjetiti na policama trgovina. Više od tri četvrtine videoigračih konzola, procesora hrane i električnih ventilatora uvezenih u SAD prošle godine proizvedeno je u Kini. Skuplje će biti i igračke – iz Kine dolazi čak 75 posto lutaka, tricikala, romobila i drugih dječjih vozila koji stižu na američko tržište.
Tvrtka Mattel, proizvođač popularne lutke Barbie, već je ranije upozorila da bi mogla podići cijene kako bi nadoknadila utjecaj carina – i to prije posljednje Trumpove eskalacije trgovinskog sukoba. Ova kalifornijska kompanija, koja u svom portfelju ima i Hot Wheels autiće te kartašku igru Uno, navodi da se 40 posto njezinih proizvoda proizvodi upravo u Kini.
Izuzeci za Apple i druge
Trumpova odluka da iz carina izuzme pametne telefone, rutere, opremu za proizvodnju čipova i određene laptope i računala dolazi nakon burnog tjedna na američkim burzama. Riječ je o iznimno važnoj odluci za američke tehnološke kompanije – samo pametni telefoni i laptopi činili su uvoz vrijedan čak 74 milijarde dolara prošle godine, a većina te robe dolazi iz Kine.
Za Apple, čiji je opskrbni lanac snažno oslonjen na kineske tvornice, ovo predstavlja veliku olakšicu. No, za sve ostale potrošače koji planiraju kupnju robe koja je još uvijek pod 125-postotnim carinama – problemi tek počinju.
Chad Bown, viši analitičar u Peterson institutu za međunarodnu ekonomiju, upozorava da bi brzina i razmjer novih mjera lako mogli dovesti do prebacivanja troškova na potrošače. “Carine se sada uvode brže, u većem opsegu i na puno više potrošačkih proizvoda nego u Trumpovu prvom mandatu. Rizik od osjetnog rasta cijena je velik,” ističe Bown.
Za milijune Amerikanaca koji se ovog ljeta žele rashladiti – vijesti nisu dobre. Devet od deset električnih ventilatora koji se prodaju u SAD-u prošle godine došlo je iz Kine, a isto vrijedi i za 40 posto samostalnih klima uređaja. Kineske tvornice prednjače na globalnom tržištu izvoza tih uređaja.
Ni kućanske mikrovalne pećnice nisu iznimka – 90 posto uvezenih prošle godine bilo je kineskog podrijetla, a Kina kontrolira tri četvrtine svjetskog izvoza u toj kategoriji.
Preseljenje proizvodnje
Iako su mnoge zapadne kompanije u posljednjim godinama pokušale diverzificirati svoje lance opskrbe i preseliti proizvodnju izvan Kine, proces je spor i složen. Allie Renison, bivša dužnosnica britanskog ministarstva trgovine, danas u konzultantskoj kući SEC Newgate, upozorava: ‘Premještanje proizvodnje možda i nije najveći problem, jer jugoistočna Azija već značajno povećava svoju industrijsku proizvodnju. Veći izazov bit će uvjeti koje SAD postavlja u trgovinskim sporazumima s tim zemljama‘
Za složene elektroničke proizvode poput pametnih telefona i igraćih konzola, premještanje proizvodnje još je kompliciranije. Jason Miller, profesor na Fakultetu poslovanja Sveučilišta Michigan State, objašnjava da je potreban ogroman trud za uspostavljanje nove proizvodne mreže: “Treba stvoriti nove kapacitete, osposobiti radnike i uspostaviti alternativne lance za nabavu komponenti.”
Analitičar Bank of America Wamsi Mohan procjenjuje da bi čak i ako bi Apple sve svoje iPhone uređaje proizvedene u Indiji rezervirao isključivo za američko tržište, to bi pokrilo tek polovicu godišnje prodaje, koja premašuje 50 milijuna primjeraka.
Što ako robe jednostavno nestane?
Četiri od pet pametnih telefona i igraćih konzola koje su prošle godine uvezene u SAD proizvedene su u Kini. I dok se određeni američki proizvođači mogu nadati izuzećima, najveća bojazan potrošača je – nestašica.
“Najveći strah potrošača je da će uvoznici, svjesni da ne mogu prenijeti povećane troškove na krajnje kupce, jednostavno prestati uvoziti neke proizvode iz Kine,” zaključuje profesor Miller.