Biznis i politika
StoryEditor

Zlatno doba proizvođača baterija: SAD i EU nastoje smanjiti ovisnost o Kini

23. Kolovoz 2022.

Piše: Anamarija Mujanović

Zbog sve veće energetske krize u svijetu trenutačno cvjetaju proizvođači baterija za električna vozila, a zbog napetosti na istoku Europe, Sjedinjene Američke Države i Europska unija nastoje se odmaknuti od Azije i postati neovisni o njima barem po pitanju proizvodnje baterija.

Europska je unija namijenila 2,9 milijardi eura poticaja u sklopu projekta 'Europske baterijske inovacije' za proizvodnju baterija, a u ove je poticaje uvrštena i Hrvatska, konkretno Rimac Automobili. Hrvatski jednorog iz fondova EU planira izvući 120 milijuna eura kako bi u Svetoj Nedelji mogli proizvoditi nekoliko desetaka tisuća baterija godišnje.

Azija i dalje vodi

O tržištu baterija za električna vozila na svom se LinkedIn profilu oglasio i Milan Horvat, direktor tvrtke Fima Plus.

‒ Najveći proizvođači baterija za električna vozila su iz Azije. Njih troje, kineski CATL, južnokorejski LG i japanski Panasonic drže više od dvije trećine ukupne proizvodnje. Od deset najvećih na svijetu, četiri su iz Kine i po tri iz Južne Koreje i Japana, a svi drugi iz ostalih dijelova svijeta imaju zajedno tek 6,1 posto tržišnog udjela ‒ napisao je Horvat.

Horvat se osvrnuo na vodeći CATL,  koji je u samo jednom desetljeću postao vodeći na svjetskom tržištu te su mu kupci Tesla, BMW, Toyota, Volkswagen i drugi veliki proizvođači automobila, rekavši da tvrtka danas vrijedi oko 185 milijardi dolara. Istaknuo je i osnivača tvrtke koji je od siromašnog dječaka postao milijarder.

Ubrzan razvoj eMobilityja

‒ SAD i EU svojim novim strategijama razvoja žele smanjiti desetljeća svoje ovisnosti o Kini i potiču proizvodnju baterija na svom teritoriju. Administracija predsjednika Bidena ima na tom području vrlo ambiciozne planove. Američke tvrtke Ionic Materials, QuantumScape, Sila Nanotechnologies, Sion Power i Sionic Energy već razvijaju mnoštvo baterijskih tehnologija sljedeće generacije ‒ napisao je Horvat i dodao da zapadne države ozbiljno ubrzavaju razvoj eMobilitya te da su prognoze za proizvođače baterija više nego dobre.

Početkom ljeta Europska je unija najavila zabranu prodaje automobila na benzin i dizel do 2035. godine. To je samo početak pregovora Europskog parlamenta s državama članicama, a problem je od samog početka bio broj dostupnih baterija koje trebaju zadovoljiti potražnju koja će postojati za električnim automobilima ako zabrana stupi na snagu.

Njemački proizvođač automobila Volkswagen već namjerava prestati prodavati automobile s motorima s unutarnjim izgaranjem isto tako do 2035. godine, a kako je rekao njihov glavni financijski direktor Varno Antlitz najveći im je izazov povećanje opskrbnog lanca baterija.

Otvaranje novih tvornica u Europi

Iz Volkswagena su nedavno najavili da će vlastitu tvornicu baterija smjestiti nedaleko od Valencije u Španjolskoj koja bi s radom trebala početi 2026. godine. Do kraja ovog desetljeća proizvođač automobila namjerava izgraditi šest velikih tvornica diljem Europe, a pogon u Španjolskoj trebao bi zaposliti oko tri tisuće radnika.

I francuski Stellantis u suradnji s Mercedes-Benzom i francuskom energetskom tvrtkom TotalEnergies planiraju zajedno u Italiji proizvoditi baterije za električne automobile, a u sklopu zajedničkog projekta Automotive Cells Company tvrtke će preurediti Stellantisovu tvornicu u Termoliju. Treća je to tvornica francuske tvrtke u Europi, a za nju je osigurano 369 milijuna eura pomoći talijanske vlade.

I dok kineski CATL sa svojih 32,5 posto tržišnog udjela vodi na svjetskoj ljestvici proizvođača baterija za električna vozila, zapad ipak napreduje pa se očekuje da će se u nadolazećim godinama probiti među vodeće u ovom području.

22. studeni 2024 10:01