Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Tesla u problemu, Volkswagen i BYD u fokusu električne tranzicije

24. Ožujak 2025.
foto Shutterstock
Tržište električnih vozila bilježi ubrzani razvoj, uz sve izraženije geopolitičke i trgovinske izazove koji oblikuju smjer industrije

Tržište električnih vozila u Europi i svijetu bilježi ubrzani razvoj, uz sve izraženije geopolitičke i trgovinske izazove koji oblikuju smjer industrije. Dok Tesla i dalje dominira globalnim sektorom, suočava se s novim preprekama – poput isključenja iz programa subvencija u Kanadi, što dodatno komplicira trgovinske odnose između SAD-a i Kanade. Istodobno, europski proizvođači, poput Volkswagena, najavljuju povoljnije električne modele koji će proširiti ponudu pristupačne električne mobilnosti, a kineski div BYD sve snažnije ulazi na europsko tržište, suočavajući se s istragama EU-a zbog sumnji u nepoštene subvencije.

Za Teslu nema predaha

Muskova tvrtka se ove godine susreće sa sve više problema. Teslina prodaja u Europi pala za gotovo 50 posto, pretpostavlja se zbog Muskovog političkog angažmana, a i cijene dionica su doživjele veliki pad. Najnoviji u nizu problema je isključenje Teslinih vozila iz gradskog programa subvencija za električna vozila u Torontu, koje će ostati na snazi sve dok se ne razriješe trgovinske napetosti između Kanade i SAD-a. Grad Toronto je, zbog trgovinskog sukoba sa Sjedinjenim Američkim Državama, uklonio Teslu s popisa vozila koja imaju pravo na gradske subvencije, prenosi Reuters. Ove subvencije uključuju niže naknade za licenciranje i obnovu dozvola za električna vozila koja se koriste za najam i taksi usluge. Ova mjera, kako se navodi, ostat će na snazi barem do 2029. godine.

Podsjetimo, Donald Trump najavio je nove carine od 25 posto na kanadski uvoz, koje su stupile na snagu početkom ožujka, no privremeno su zamrznute do 2. travnja. Iako su u početku bile pauzirane, carine na kanadski čelik i aluminij su već uvedene, a Kanada je odgovorila vlastitim carinama na američke proizvode, uključujući sportsku opremu, računala i lijevano željezo.

Gradonačelnica Toronta, Olivia Chow, izjavila je da vozila Tesle više nemaju pravo na gradske subvencije od 1. ožujka te da će ta odluka ostati na snazi dok se trgovinski odnosi s Amerikom ne stabiliziraju. Preporučila je vozačima da potraže druge opcije električnih vozila.Također se vjeruje da ovakva odluka ima za cilj isprovocirati reakciju Elona Muska, koji blisko surađuje s predsjednikom Trumpom. 

Električni Volkswagen s atraktivnom cijenom

S konceptnim automobilom ID. EVERY1, njemački proizvođač automobila predstavio je osnovni, odnosno ulazni električni model. Volkswagen će lansirati serijsku izvedbu 2027. godine - s početnom cijenom od oko 20.000 eura. Godinu ranije, 2026. godine na tržištu će debitirati model ID. 2all1 po cijeni od 25.000 eura. Oba modela dio su nove obitelji električnih urbanih automobila s prednjim pogonom, a temelje se na novoj modularnoj platformi za električni pogon marke Volkswagen: MEB s prednjim pogonom.

S europskim lansiranjem potpuno električne obitelji urbanih automobila od 2026. godine, Volkswagen će ponuditi raznovrstan portfelj u segmentu volumenskih modela - od učinkovitih modela s motorima s unutarnjim izgaranjem i naprednih plug-in hibrida do potpuno električnih vozila orijentiranih prema budućnosti.

- ID. EVERY1 je posljednji dio slagalice na našem putu do najšireg izbora modela u volumenskom segmentu. Tada ćemo svakom kupcu ponuditi pravi automobil s pravim pogonskim sustavom, uključujući pristupačnu osnovnu potpuno električnu mobilnost - rekao je Thomas Schäfer, glavni izvršni direktor VW-a za proizvodnju putničkih automobila.

EU istražuje BYD u Mađarskoj 

Istraga dolazi u trenutku kada je Viktor Orbán privukao velike kineske investicije u svoju zemlju. Bruxelles istražuje je li Kina dala nepoštene subvencije za tvornicu električnih automobila BYD u Mađarskoj, u vrlo osjetljivom potezu usmjerenom na produbljivanje gospodarskih veza između Pekinga i Viktora Orbána. Europska komisija je u preliminarnoj fazi istrage o stranim subvencijama u tvornici BYD, rekli su Financial Timesu dvoje ljudi upoznati s tim pitanjem, u koraku koji će dodatno povećati trgovinske napetosti s Pekingom.

Ako Bruxelles utvrdi da je kineska tvrtka imala koristi od nepravedne državne potpore, to bi je moglo prisiliti da proda dio imovine, smanji kapacitet, vrati subvenciju i potencijalno plati kaznu za nepoštivanje. Orbán, koji je prošle godine ugostio predsjednika Xi Jinpinga u Budimpešti, uspio je privući četvrtinu svih kineskih ulaganja koja se slijevaju u Europu posljednjih godina. Očekuje se da će ulaganje BYD-a u južnu mađarsku regiju Szeged doseći četiri milijarde eura i otvoriti čak 10.000 radnih mjesta.

Uredba o stranim subvencijama korištena je nekoliko puta protiv kineskih tvrtki otkako je uvedena 2023. Njome se može nametnuti široki raspon pravnih mjera ako se utvrdi da su tvrtke primile bilo koji oblik izravnih ili neizravnih doprinosa od vlada izvan EU-a, uključujući bespovratna sredstva, beskamatne ili niskokamatne zajmove, porezne poticaje za istraživanje i razvoj koje financira država i državne ugovore. Komisija je već utvrdila da je BYD, zajedno s drugim kineskim proizvođačima automobila, primio subvencije u trgovinskoj istrazi prošle godine koja je dovela do carina na uvoz.

Grupa koju podupire Warren Buffett također se suočava s pomnim nadzorom kineske vlade u vezi sa svojim planovima za širenje svog inozemnog portfelja. Ljudi upoznati s tim rekli su FT-u da Peking odgađa odobrenje BYD-u za izgradnju tvornice u Meksiku zbog zabrinutosti da bi tehnologija pametnih automobila koju je razvila grupa mogla procuriti preko granice u SAD.

Drugi kineski proizvođači električnih vozila također su zainteresirani za ulaganje u Europi. Chery je uložio u Španjolsku, a Geely je u pregovorima s poljskom vladom. Nekoliko kineskih kompanija za proizvodnju baterija također gradi tvornice u EU, uključujući CATL, koji gradi svoju najveću europsku tvornicu u istočnoj Mađarskoj po cijeni većoj od 7 milijardi eura.

29. ožujak 2025 21:00