Komentari
StoryEditor

Ivan Čulo: Rast e-trgovine postaje važan disruptor na tržištu

29. Prosinac 2019.
Ivan Čulo
Piše:
piše Ivan Čulo
[email protected]
Danas tijekom ‘običnih‘ dana kroz poštu prolaze količine paketa koje su prošle godine zabilježene u božićno vrijeme. taj će trend, sigurno, još jačati

Ključne pretpostavke za rast gospodarstva u cjelini stvorene su samim ulaskom Hrvatske u Europsku uniju. Prema MMF-ovim procjenama, hrvatsko će gospodarstvo 2019. i 2020. nastaviti trend rasta BDP-a, i to dvostruko snažnije od prosjeka skupine europskih gospodarstava u nastajanju (Rusija, Turska, Poljska, Rumunjska, Ukrajina, Mađarska, Bjelorusija, Bugarska i Srbija). Na nastavak trenda rasta svakako će utjecati i priprema Hrvatske za članstvo u eurozoni, što će povećati konkurentnost njezina gospodarstva.

Pozornost 'last-mile' dostavi

Uz rast gospodarstva u cjelini rast paketnog tržišta u Europskoj uniji prelijeva se i na hrvatsko tržište, što je rezultat stalnog rasta e-trgovine, koja postaje jedan od važnih tržišnih disruptora. Danas je svako poslovanje digitalno, zbog čega su sve kompanije u Hrvatskoj, a u skladu s tim i Hrvatska pošta, pred izazovom razvoja digitalnih poslovnih modela radi unaprjeđivanja poslovanja i stvaranja nove vrijednosti te povećavanja korisničkog iskustva, što je jedan od tvrtkinih glavnih strateških ciljeva.

Poslovni rezultati Hrvatske pošte proteklih su godina bili izvrsni, a pozitivno poslovanje nastavit će se i 2020. Razvojna strategija 'Pošta2022.' postavila je snažne temelje za razvoj pa je danas tvrtka uz bok najuspješnijim svjetskim i europskim poštanskim operatorima.

Posebno smo ponosni na svoju ulogu najvećeg poslodavca u društvu s više od deset tisuća zaposlenika i društveno odgovorne kompanije te se trudimo živjeti svoju misiju – biti građanima na usluzi. Protekla je godina za Hrvatsku poštu bila iznimna i obilježilo ju je dovršenje Novoga sortirnog centra u Velikoj Gorici. Riječ je o najvećoj kapitalnoj investiciji u povijesti Hrvatske pošte i jednom od najsuvremenijih logističkih centara u ovom dijelu Europe. U centru se nalazi i novi stroj za automatsko sortiranje paketa koji u jedan sat može sortirati čak 15.000 paketa različite težine – od 100 grama do 30 kilograma. Gradnjom tog centra i jačanjem logističke infrastrukture pratimo smjernice strategije 'Pošta2022.' koja naglašava razvoj temeljnog poslovanja i stvaramo preduvjete za praćenje globalnih trendova porasta paketnog poslovanja.

Snažan rast paketnog poslovanja donosi nam nove prihode, ali i izazove. Danas tijekom 'običnih' dana kroz poslovnice Hrvatske pošte prolaze količine paketa koje su prošle godine zabilježene u božićno vrijeme. Taj će trend, sigurno, još jačati. Hrvatska pošta u paketnom dijelu poslovanja raste brže od tržišta, zbog čega su bile nužne investicije na koje smo bili usredotočeni u protekle dvije godine, kao i stalna optimizacija poslovnih procesa i pronalaženje novih poslovnih modela, osobito u 'last-mile' dostavi. Tu kao izazov moramo spomenuti nove disruptivne modele poslovanja i 'startupove' koji zbog upotrebe naprednih i nikada dostupnijih tehnoloških dostignuća ozbiljno prijete velikim igračima na tržištu.

Klijentocentrični model poslovanja

Promjene ponašanja korisnika drugi su izazov s kojim se suočavamo. Zadovoljan korisnik, odnosno dobro korisničko iskustvo, imperativ je rasta u svim industrijama, pa tako i u našoj. Više ne postoje usluge koje se podrazumijevaju. Korisnik danas ima velik izbor u svim segmentima. Usluge koje smo donedavno smatrali temeljnima postaju kompleksne i slojevite, a to je odgovor na sve veća korisnička očekivanja. Korisnik danas zna što želi, kada želi i gdje želi, a na nama je da mu omogućimo najbolje korisničko iskustvo.

U Hrvatskoj pošti transformiramo svoje poslovanje prema klijentocentričnome modelu. Identificiranost sa svojim uslugama, odnosno pružanje jednostavnih usluga prilagođenih klijentima, izvrsnost procesa i inovacije samo su neke od smjernica kojima se vodimo. Konkretno, u pripremi je transformacija naše usluge ekspresne dostave koja će biti lansirana početkom sljedeće godine pod nazivom 'Paket 24' i postavljanje paketomata diljem Hrvatske. Nadalje, brže i češće uvodimo pametna rješenja: od naočala za proširenu stvarnost, robota za prijevoz paleta pa sve do nabave električnih vozila. U našem su fokusu svi noviteti koje je donijela industrija 4.0, pa se naši timovi bave umjetnom inteligencijom, robotima, proširenom stvarnošću, naprednom analitikom podataka te internetom stvari (IoT).U tome će nam jako pomoći i suradnja sa stručnom i akademskom zajednicom.

Nedavno smo zaključili i kupoprodaju 'startupa' Locodels, uključivši tako ekonomiju dijeljenja u svoj poslovni model, što je trend u mnogim industrijama. Tako smo portfelju usluga koje nudimo poslovnim korisnicima pridodali mogućnost dostave istoga dana unutar urbanih sredina. Taj potez također je rezultat strategije 'Pošta2022.' koja izlazak na nova tržišta navodi kao jednu od ključnih smjernica.

Niz pogodnosti za deset tisuća zaposlenika

Naravno, ni jedna tvrtka ne može biti uspješna ako nema zadovoljne i kompetentne zaposlenike, zbog čega intenzivno radimo na projektu kompanijske kulture. To je treći izazov s kojim se suočava Hrvatska pošta, ali i, zapravo, sve kompanije: kako privući, zadržati i razvijati dobre radnike. Zaposlenicima nudimo niz pogodnosti jer smo svjesni da su oni najzaslužniji za uspjeh kompanije. Na kraju, bez zadovoljnog radnika nema zadovoljnog korisnika, što znači da nema ni uspješnog poslovanja. Prije nekoliko godina pokrenuli smo i Akademiju Hrvatske pošte čiji je cilj unaprjeđivanje upravljačkih kompetencija, interni prijenos znanja o radnim procesima te učvršćivanje suradnje i timskog rada. Ona omogućava da zaposlenici stalno unaprjeđuju svoja znanja i vještine i da se usporedno bolje upoznaju s procesima rada u tvrtki. S obzirom na sveobuhvatnu digitalizaciju tržišta Akademija zaposlenicima služi kao centar tehnoloških znanja i menadžerskih vještina. Velika važnost pridaje se timskom radu i internom prijenosu stečenog znanja među kolegama, pa tako obrazujući vodeći kadar obrazujemo i uvodimo promjene u cijelu organizaciju.

Danas svaka tvrtka mora biti spremna na stalne promjene, što je izazov sâm po sebi, ali vjerujem da nas očekuje uspješna 2020. u kojoj ćemo nastaviti sveobuhvatnu digitalnu transformaciju i naglašeni fokus na korisnika. Nadamo se da ćemo i dalje biti prepoznati partner dostupan svim građanima i fizičkim i digitalnim kanalima te opravdati dugogodišnje povjerenje korisnika.

Izazovi 2020.

1. snažan rast paketnog poslovanja
2. promjene ponašanja korisnika
3. kako privući, zadržati i razvijati dobre radnike

14. studeni 2024 05:42