Konferencije i edukacije
StoryEditor

Draško Jelavić: Automatizacija će smanjiti broj zaposlenih u nabavi

11. Listopad 2023.
Draško Jelavić

Nema što se nije promijenilo posljednjih godina u poslovnom svijetu, zato ne začuđuje što promjene i krize nisu zaobišle ni nabavni sektor. Pandemija, upitna raspoloživost resursa, visoke cijene, održivost, k tome i nove tehnologije te umjetna inteligencija (AI).

Sve to iznenadilo je stručnjake u nabavi koji sada brže nego ikada prije moraju pronaći način na koji će sve te zahtjeve uravnotežiti i tvrtkama ipak osigurati stabilnu nabavu.

Kako to postići i kako si u tome pomoći? Kako uskladiti strategije i zahtjeve, ali i koje tehnologije u svemu tome primijeniti? Odgovore na ta pitanja potražili smo kod direktora i osnivača tvrtke Cirtuo Draška Jelavića s kojim smo o aktualnostima u nabavnom sektoru razgovarali u povodu Liderove 18. konferencije o nabavi. 

Sektor nabave posljednjih je godina izložen raznim izazovima. Kako su se poslovni zahtjevi od nabave promijenili posljednjih godina zbog njih?

– Od COVID-a do danas vidjeli smo nekoliko valova disrupcije u biznisu. Svijet više nije kakav je bio, zbog čega su i okolnosti za poslovanje postale kompleksnije. S gledišta nabave osobito važna postala je tema održivosti, kojom se nabavni profesionalci moraju dodatno pozabaviti. Zahtjevna je jer smo se tek počeli baviti njome, stoga još nema dovoljno znanja o tome. Također, ona je ujedno u konfliktu sa klasičnom zadaćom u nabavi – reduciranjem troškova. Održivost ima cijenu, zato nabava u novim okolnostima mora pronaći najbolju ravnotežu.

Koliko su i u kojem smislu okolnosti sada kompleksnije u odnosu na prije nekoliko godina?

– U aktualnim poslovnim okolnostima nabavni lanac često diktira razinu mogućega u biznisu. Raspoloživost resursa, sirovina i proizvoda trenutačno je velik izazov.  

Recite nam koje su mogućnosti za usklađivanje zahtjeva od nabave i nabavnih strategija u poslovanju?

– Nabavne strategije trebaju pratiti poslovne strategije. To često nije slučaj: funkcija nabave jedva se mijenjala desetljećima i često se bavi sama sobom. Primjećujemo na mnogim radionicama diljem svijeta da u nabavi nedostaju adekvatne meke vještine kako bi se zahtjevi poslovanja lakše prepoznali na razini top-menadžmenta i uskladili sa zahtjevima za nabavu. Upravljanje dionicima, stakeholder management, bitna je tema, ali, nažalost još podcijenjena.

Koji novi alati i mogućnosti postoje koje bi stručnjaci u nabavi mogli početi primjenjivati u svojim procesima?

– Cirtuo je vodeća platforma za usklađivanje poslovnih zahtjeva prema nabavi na svim razinama: nabavne funkcije, nabavne kategorije, dobavljači i pregovori. Naša tehnologija Guided Strategy Creation priznati je način rada za razvoj, vrednovanje i provedbu nabavnih strategija. Trenutačno se njime koristi 70-ak svjetskih kompanija. Ostali alati uglavnom su u taktičko-operativnom području.

Kad je pitanju AI, koliki je njegov potencijal u sektoru nabave te je li taj potencijal iskorišten u Hrvatskoj?

– U Hrvatskoj se nabava shvaća na relativno niskoj razini. Malo kompanija primjenjuje strateške pristupe, a uz to se veže i potreba za AI alatima. Ipak, budućnost nabave u taktično-operativnom dijelu je visokoautomatizirana. Smanjit će se broj zaposlenih u nabavi, a nabava svoju vrijednost u sklopu gore opisanih strateških pristupa tek mora dokazati.

Više o ovoj temi moći ćete slušati na 18. konferenciji o nabavi u organizaciji HUND-a i tjednika Lider na kojoj će sudjelovati i Draško Jelavić. Stalna godišnja konferencija želi unaprijediti nabavnu profesiju razmjenom znanja i iskustva te najbolje etičke prakse. Cilj je poboljšanje statusa nabavne funkcije u kompanijama, što se ostvaruje doprinosom njihovoj dodanoj vrijednosti. Konferencija će se održati 26. listopada u hotelu Hilton Garden Inn Zagreb i online. Detalje možete doznati na poveznici.

22. studeni 2024 11:04