Prema izvještaju PISA 2022, znanje estonske djece je u svjetskom vrhu i u apsolutnom vrhu u Europi. Ovaj pokazatelj dovoljno govori o kvaliteti estonskog obrazovnog sustava. Koja je tajna uspjeha europskog obrazovnog sustava pitanje je koje nas je dovelo do Helen Arus, voditeljice općeg obrazovanja u Estonskoj agenciji za kvalitetu obrazovanja (HAKA). HAKA je vodeći centar kompetencija u Estoniji u području procjene kvalitete obrazovnih institucija. Njihova misija je podržati razvoj kvalitete obrazovanja i povećati otvorenost i konkurentnost društva. Aktivnosti HAKA-e temelje se na potrebama estonskog obrazovnog sustava i učenika, kao i na smjernicama europskog visokog i strukovnog obrazovanja, pa smo s Arus ušli u razgovor o tome što estonski obrazovni sustav čini kvalitetnim.
Što je pomoglo u postizanju ovog rezultata? Na što je usmjeren estonski obrazovni sustav?
– Dobri rezultati estonske djece mogu se pripisati ključnim aspektima našeg obrazovnog sustava. Djeca i općenito estonsko društvo ne samo da održavaju čvrsto uvjerenje u vrijednost obrazovanja već prepoznaju i da je čvrsta obrazovna osnova temelj za život. Preko 95 posto estonske djece već sudjeluje u predškolskom obrazovanju koje je strukturirano oko dobro definiranog kurikuluma i uz podršku visokokvalificiranih učitelja i osoblja. To im daje čvrstu osnovu za naredne školske godine.
Osim toga, estonske škole i visokokvalificirani ravnatelji i učitelji uživaju visok stupanj autonomije. Na primjer, prema PISA-i, 94 posto učenika pohađa škole u kojima su ravnatelji prvenstveno odgovorni za zapošljavanje nastavnika. Usporedbe radi, prosjek OECD-a je 60 posto. Također, 97 posto učenika pohađa škole u kojima učitelji biraju materijale za učenje (prosjek OECD-a je 76 posto). Ova autonomija omogućuje nastavnicima da prilagode svoje metode i materijale specifičnim potrebama i sposobnostima svojih učenika. U isto vrijeme, država im je dala državni kurikulum koji uokviruje studij.
Koje mjere Estonija poduzima kako bi osigurala kvalitetu i učinkovitost općeg obrazovanja u cijeloj zemlji?
– Sve su škole dužne razviti i slijediti strateški plan te provoditi samoprocjenu za kontinuirano poboljšanje. Država osigurava različite alate za procjenu akademskog napretka i dobrobiti učenika. Godišnje ankete o zadovoljstvu učenika provode se za učenike četvrtog, osmog i jedanaestog razreda. Također, svake se tri godine provode i ankete za učitelje i roditelje. Svaka škola dobiva personalizirano izvješće, a do nekih podataka može se doći putem otvorenog portala EducationEYE. Alati za samovrednovanje stvoreni su za ravnatelje i učitelje kako bi podržali njihov osobni razvoj.
Osim toga, škole mogu provoditi standardizirane testove iz različitih predmeta u četvrtom, sedmom, desetom i dvanaestom razredu, a dostupni su i testovi za prenosive vještine i to za različite dobne razine. Državni koordinirani ispiti održavaju se na kraju devetog i dvanaestog razreda, s fokusom na matematiku i jezike. Ovo su samo primjeri nekih politika i instrumenata koji mogu dati vrijedne povratne informacije koje informiraju obrazovne odluke na individualnoj, školskoj, regionalnoj pa čak i državnoj razini.
Kako estonski obrazovni sustav promiče inkluzivnost i zadovoljava različite potrebe učenika?
– Estonija prakticira politike inkluzivnog obrazovanja, osiguravajući da škole omoguće pristup socijalnim pedagozima, logopedima i psiholozima za učenike kojima je potrebna podrška. Dizajn kurikuluma je fleksibilan, dopušta individualno učenje i manje razrede, ovisno o potrebi. Osim toga, svi učenici dobivaju besplatan topli obrok i besplatne udžbenike, čime se osigurava da svako dijete, bez obzira na socioekonomsko porijeklo svoje obitelji, ima jednak pristup obrazovanju i poticajnom školskom okruženju. Izvannastavne aktivnosti koje nude mnoge obrazovne ustanove dodatno obogaćuju ovu inkluzivnu atmosferu i obično su besplatne ili ih subvencionira škola.
Kakvu ulogu igra tehnologija u poboljšanju nastave i učenja unutar estonskog obrazovnog sustava?
– Još je 1990-ih Estonija prošla kroz digitalnu transformaciju na svim razinama obrazovanja. Gotovo sve predškolske ustanove i mnoge škole sudjeluju u programu Proge-Tiiger koji unapređuje digitalne vještine učenika kroz niz vježbi i zadataka. Digitalni resursi dostupni su za sve predmete i obrazovne razine, a država već dugo osigurava obuku kako bi pomogla učiteljima da unaprijede svoje digitalne kompetencije. Tehnologija dopire do svakodnevnog upravljanja školskim životom. Danas većina škola koristi digitalne školske dnevnike za prikupljanje i distribuciju podataka o uspješnosti učenika, koristi digitalne platforme za testiranje i prikupljanje povratnih informacija te upravlja ostalim procesima u školama.
Kako HAKA ocjenjuje kvalitetu obrazovnih institucija?
– Agencija za kvalitetu obrazovanja HAKA provodi obrazovne procjene usmjerene na poboljšanje koje se temelje na samoanalizi, vanjskim povratnim informacijama i aktivnostima poboljšanja. Srž sustava je razvoj i dobrobit učenika i sposobnost institucija da koriste dokaze u prilog tome. Naši vanjski evaluatori su vrhunski stručnjaci koji aktivno rade u obrazovnom sektoru. Ovakav dogovor stvara simbiozu u kojoj proces evaluacije ne samo da koristi njihovu vanjsku stručnost, već također potiče iskustveno učenje među samim evaluatorima. Kroz ovaj suradnički pristup, evaluacije pridonose zajedničkom skupu znanja i iskustva, poboljšavajući ukupnu kvalitetu i učinkovitost naših obrazovnih institucija. Osim toga, HAKA surađuje sa sveučilištima kako bi pružila specifičnu podršku, kao što su programi obuke. Ovakav sveobuhvatan pristup osigurava svakoj instituciji mogućnost kontinuiranog razvoja i usavršavanja.
Što bi Hrvatska i druge europske zemlje mogle naučiti od Estonije po pitanju obrazovnog sustava i mjerenja njegove uspješnosti?
– Svi imamo nešto za naučiti iz iskustava drugih. Pristup Estonije vjerojatno bi mogao ispričati priču o tome kako osnažiti edukatore. Naši nastavnici, od kojih većina ima magisterije, imaju značajnu autonomiju u odabiru nastavnih metoda i materijala. Za vladu i školske vlasti ključno je opremiti škole potrebnim resursima, razumnim okvirima, mogućnostima obuke, podacima i modelima evaluacije i drugim mehanizmima podrške za stvaranje okruženja u kojem se svi učenici osjećaju akademski i emocionalno njegovanima.