Konferencije i edukacije
StoryEditor

Bez progresivnog gospodarstva koje tjera na promjenu nema niti napretka

09. Lipanj 2022.
Neven Vrankovićfoto Lider Media

Pišu: Željka Laslavić i Donatella Pauković

S ciljem postizanja društveno odgovornog i održivog poslovanja, za sve velike, a od 2024. godine i sve male kompanije obveza je objavljivati nefinancijska izvješća, koja će biti ključan preduvjet za financiranje projekata. Tri čimbenika održivog financiranja, odnosno ESG izvještavanja – okolišni (environment), društveni (social) i upravljački (governance) – koji se uzimaju u obzir prilikom donošenja odluka o ulaganju bili su okosnica Liderove konferencije Održive financije.

Uzimajući u obzir društvene čimbenike, Renata Brkić, osnivačica i partnerica u Feelsgood Captal Partnersu objasnila je ciljeve fonda, koji je uz podršku Europskog investicijskog fonda u Hrvatskoj osnovan prošle godine. Fond na raspolaganju ima 30 milijuna eura za rizična ulaganja, namijenjenih poduzećima u ranim fazama razvoja, potentnih za pozitivan društveni učinak.

– U društvenom se utjecaju ne radi o servisiranju ranjivih skupina već o utjecaju nečijeg biznisa na ljude. Čekamo u svijetu prvog jednoroga, kompaniju procijenjenu na milijardu dolara, koja na pozitivan način utječe na milijardu ljudskih života – istaknula je Brkić.

Dodala je i to da trenutno u svijetu postoji 150 metoda mjerenja društvenog utjecaja, ali da kriterij najprije počinje od samih poduzetnika koji moraju odlučiti koje će kriterije uspostaviti, kako će ih mjeriti i o tome izvještavati. Trenutno u Hrvatskoj, kaže Brkić, postoji minimalno 200 projekata u raznim fazama razvoja, u kojem stoji pozitivan utjecaj pozitivno na društvo i okoliš.

Navela je i neke primjere u koje je Feelsgood ušao svojim kapitalom, poput Beona, tvrtke koja građanima pomaže da odblokiraju račune ili startupa BiteMe koji proizvodi energetske pločice od organskih sirovina iz lokalne poljoprivrede.

– Svaki projekt može imati pozitivan utjecajan ako to želite. To vam nitko ne može nametnuti već mora postojati volja da se to radi, zagovara i o tome izvješćuje – zaključila je Brkić.

image

Renata Brkić

Na okruglom stolu o društvenim kriterijima razgovarale su predstavnice velikih kompanija Antonija Lončar iz Erissson Nikola Tesle, Moira Homan iz Podravke te Jasminka Belačić iz Končara. Radi se o kompanijama koje već dugo podnose nefinancijske izvještaje i kojima je odgovorno poslovanje već utkano u tradiciju pa su na konkretnim primjerima podrške lokalnim zajednicama prikazale svoje viđenje korporativne društvene odgovornosti, koja se ne temelji samo na donacijama i sponzorstvima već i na cijelom lancu suradnje i podrške lokalnim dobavljačima.

image

Jasminka Belačić, Moira Homan, Antonija Lončar

foto Lider Media

Briga za okolinu

S druge strane, upravljački 'G' čimbenik ESG-a se uspostavlja s vrha i najveća odgovornost je na upravi, zaključak je izlaganja Lucie Ane Tomić, direktorice Sektora ljudskih potencijala i regulatornih poslova Wiener osiguranja VIG.

– Iako je najslabije opisan u regulativi, bez 'G'-ja nema ni 'E' i 'S' – rekla je Tomić dodajući da u obveze uprave spadaju i edukacije, donošenje dugoročne strategije i njezino komuniciranje, mijenjanje vrijednosti i kulture kompanije.

– Nije dovoljno da recikliramo i da ne printamo, već moramo pitati i što naši zaposlenici i okolina očekuju od kompanije, a čekaju nas i mijenjanje KPI-jeva u zeleno te mijenjanje opisa radnih mjesta – objasnila je Tomić uz zanimljiv navod da novi CEO-i (Chief Office Manageri) postaju Chief Empathy Officeri.

image

Lucia Ana Tomić

foto Lider Media

Vedran Jakšić, izvršni direktor HBOR-a, istaknuo je na panel raspravi o upravljačkim čimbenicima da HBOR u segmentu održivosti i klimatske neutralnosti ne želi biti sljedbenik, već začetnik te da već dvije godine intenzivno rade na tome.

– Uloga HBOR-a je omogućiti zelenu tranziciju što bezbolnijom za sva poduzeća, osobito za mala, uz povoljne kamatne stope i unatoč inflatornim pritiscima – rekao je Jakšić.

image

Vedran Jakšić

foto Lider Media

Da mladim generacijama sve manje znači plaća, a sve više kako se tvrtke odnose prema okolišu i društvu istaknula je na panelu Antonija Zorić, izvršna direktorica ATD Solucija. Objasnila je i da 'zeleno' nema nikakvu računicu, osim ako kamatne stope ne budu između 0 i 0,4 posto. Dakle, nema isplativosti u kratkom roku.

image

Neven Vranković, Antonija Zorić, Vedran Jakšić

foto Lider Media

Neven Vranković, potpredsjednik za korporativne aktivnosti Atlantic grupe, zaključio je da bez progresivnog gospodarstva, onog koje tjera na promjenu, te bez osvještavanja i edukacije ljudi, nema niti napretka. Objasnio je da se uprava Atlantika uključuje u one projekte u kojima je povrat na investiciju iznad prosjeka, kao što je to, na primjer, ulaganje u solarizaciju.

Sve druge odluke o ulaganju u 'zelene' proizvode, pakiranja, ambalaže, recikliranje, isključivo su u nadležnosti ljudi koji upravljaju proizvodima, rekao je Vranković.

image

Neven Vranković, Antonija Zorić, Vedran Jakšić

foto Lider Media
21. studeni 2024 23:10