Kako je koronakriza utjecala na Badel 1862, najvećeg i najstarijeg proizvođača vina i alkoholnih pića u Hrvatskoj, moći ćete iz prve ruke čuti od Darka Kneza, predsjednika Uprave Badela, na 12. po redu Liderovoj konferenciji Dan velikih planova koja se održava 23. rujna na Zagrebačkom velesajmu.
Prema programu, Knez će sudjelovati na okruglom stolu o Prognoze 2021. - prilike i opasnosti, što je bio i povod da ga pitamo kako se to Badel "snašao" u ovoj teškoj, nepredvidljivoj godini:
- Situacija s pandemijom bolesti COVID-19 imala je izravan negativan utjecaj na našu industriju posebice u vrijeme lockdowna kada čitav HoReCa kanal nije radio, a kroz kojega se realizira značajan dio prodaje Badela 1862. Brzo smo se prilagodili novim okolnostima vodeći, naravno, brigu o zaštiti zdravlja naših zaposlenika. Fokusirali smo se na prodajne kanale koji su bili otvoreni, maloprodaju i on line prodaju, a istodobno smo se angažirali kako bismo i u takvim okolnostima podržali partnere iz ugostiteljstva i turizma. Omogućili smo im da se u vrijeme dok ne rade dodatno educiraju, steknu nova znanja i vještine te tako još više podignu razinu kvalitete svoje usluge. Kroz našu on line platformu Badel 1862 Masterclass educirali smo više od 3000 ljudi koji rade u ugositeljstvu i turizmu što je najveća takva edukacija realizirana na našem tržištu. Proizvodnja nam je cijelo vrijeme radila punim kapacitetom, a sav slobodan alkohol usmjeravali smo u Labud koji je također dio Metor grupe kako bi se koristio se za proizvodnju dezinficijensa.
Koje ste ključne upravljačke odluke u ovoj godini, u pandemiji, donosili?
Kada je riječ o upravljanju ono što je u ovim okolnostima ključno jesu sposobnost brze reakcije i prilagodljivost novim okolnostima. Naši dugoročni i kratkoročni ciljevi ostali su isti, ali smo postavili i nove kratkoročne ciljeve – jačanje agilnosti uz pojačan fokus na efikasnost i optimizaciju troškova.
Kakvi su trendovi u Vašoj industriji i što očekujete globalno, ali i lokalno u sljedećem razdoblju?
Trendovi se razlikuju od tržišta do tržišta, a ono što je jedan od globalnih trendova u jakim alkoholnim pićima jest višegodišnji rast premium proizvoda. Potrošači smanjuju ukupnu konzumaciju alkohola i umjesto kvantitete biraju kvalitetu, vrhunski proizvod, osobit doživljaj, originalan okus. Na našem tržištu najviše su zadnjih godina rasle kategorije gina, biteri i viski, a popularnost raste i koktelima te raznim mixevima. S obzirom na najnoviju krizu i brojne promjene koje ona donosi buduće je trendove sada nezahvalno predviđati. Sigurno je da će se industrija prilagođavati novim navikama i novim generacijama potrošača i proizvodima, ali i pakiranjima – na američkom tržištu već raste prodaja kvalitetnih vina u limenkama kao i tzv. ready-to-drink koktela. Konzumacija vina nastavlja rasti pri čemu su hrvatski primarno orijentirani na lokalna vina i sorte.
Kako ste poslovali tijekom sezone, je li bilo promjena u odnosu na prošle godine, kada su narudžbe u pitanju?
Ovogodišnja turistička sezona bila je kraća s bitno manje turista što je donijelo osjetan pad potrošnje u odnosu na prethodne godine. Jaka alkoholna pića imala su manji pad, a zbog izostanka festivala, koncerata i ograničenog rada noćnih klubova najveći pad osjetio se o u premium kategorijama.
Kako bi industrija u kojoj poslujete mogla izgledati kroz godinu, dvije?
Nakon ovog iskustva i krize koja nam je u kratkom roku i potpuno neočekivano uvelike promijenila način života i poslovanja to nije lako predvidjeti. Tek trebamo vidjeti kako će izgledati novo normalno jednom kada korona kriza bude iza nas. U kojoj mjeri će se promijeniti načini druženja u hladnijem dijelu godine i hoće li rad od kuće postati dominantan oblik rada? Hoće li kriza dugo trajati i osjetno smanjiti životni standard? Sve to još uvijek ne znamo, a imat će izravan utjecaj i na našu industriju. Sigurno je da se ljudi neće prestati zabavljati, samo će se prilagoditi način konzumacije stoga za Badel 1862 imperativ ostaje prilagodljivost.