Direktorica CEPOR-a Mirela Alpeza nabrojala je četiri ključna razloga neuspjeha obiteljskih poduzeća i otkrila kako ih nadvladati u sklopu 11. izdanja Liderove konferencije Budućnost obiteljskih tvrtki koja se održava u zagrebačkom hotelu Panorama.
Alpeza je iznijela podatke Europske komisije prema kojima je više od 60 posto tvrtki u Europskoj uniji obiteljsko, a više od 85 posto projekata kreće iz obitelji. Ključne karakteristike obiteljskih poduzeća su stabilnost (neće ulaziti u rizik i pretjerano se zaduživati), organizacijska kultura i vrijednosti, društvena odgovornost, posvećenost kvaliteti (posebno primjetno u Poljskoj, gdje kupci radije kupuju proizvode obiteljskih tvrtki koje su zbog toga dobile i poseban logotip) te neizvjesna budućnost. Ključne faze u razvoju takvih tvrtki su pokretanje, rast i prijenos poslovanja, pri čemu značaj ovog posljednjeg pokazuju i podaci prema kojima oko 450.000 malih i srednjih poduzeća s oko dva milijuna zaposlenih u EU godišnje prolazi kroz proces prijenosa poslovanja, a čak trećina propada.
U Hrvatskoj je, istaknula je, 2004. bilo 16.500 poduzeća s oko 179.000 zaposlenih, pri čemu smo do 2018. godine izgubili 1813 takvih tvrtki.
U svom izlaganju otkrila je i četiri vrste izazova s kojima se sreću obiteljske tvrtke: oni vezani uz osnivača, uz potencijalne nasljednike, uz obitelj i uz samu tvrtku. Problemi vezani uz osnivača su psihička/emotivna povezanost i financijska neizvjesnost, uz nasljednike nepripremljenost te nedostatak odlučnosti i osobne vizije, uz obitelj loši obiteljski odnosi, nedostatak komunikacije i nedostatak prednosti 'obiteljskog', dok su na razini poduzeća glavni izazovi neposložena organizacija, loša organizacijska klima i efekt 'staklenog stropa'. Po njenu mišljenju za zaposlenike koji nisu članovi obitelji postoji stakleni strop za njihovo napredovanje bez obzira koliko bio kvalitetan.
Rješenje je imati 'plan B', odnosno posloženu tvrtku koja ne ovisi o osnivaču, što otvara mogućnost za više opcija prijenosa poslovanja.
- Samo jedna stvar je sigurna: svaki vlasnik jednom napušta svoj biznis, uz šampanjac ili u kovčegu, zaključila je direktorica CEPOR-a.