Mi uvijek krenemo u jednom smjeru i završimo negdje drugdje. U start-up svijetu morate biti otvoreni, raditi neke nove stvari i tražiti prilike. Treba biti spreman na to da se za par godina možda uopće nećete baviti poslom koji ste zamislili na početku - poručio je Damir Sabol, osnivač tvrtki PhotoPay (Slikoplat) i Računi.hr, poznat i kao osnivač Iskon Interneta, na konferenciji Crni labud u plavom oceanu.
To je i njegova poslovna priča jer je, otišavši iz Iskona nakon što ga je preuzeo HT, prvo pokrenuo tvrtku Računi.hr s ciljem povezivanja izdavatelja elektroničkih računa i banaka, no u tom su procesu razvili tehnologiju Slikaj i plati koja je danas njihov „core business“. Ispalo je da je to značajnije za njih nego inicijalna ideja. -PhotoPay danas koristi 15 europskih banaka i to je inovacija koja je promijenila način korištenja mobilnog bankarstva – rekao je Sabol. Novu tehnologiju Sabol je razvio s timom mladih inženjera s FER-a, a kako bi je mogli lakše reklamirati s vrlo ograničenim budžetom napravili su aplikaciju PhotoMath za rješavanje matematičkih jednadžbi, koja je doživjela planetarni uspjeh i do danas ima 11 milijuna downloada, a s novom Android apliakcijom očekuju i daljnji rast broja korisnika. PhotoMath je besplatna aplikacija, a iako se često postavljalo pitanje, s obzirom na današnji broj korisnika, je li trebala koštati barem jedan dolar, Sabol smatra da je ta odluka dugoročno bolji potez. – Teško je s tim spavati par dana, ali ovo doživljavam kao maraton, a ne kao sprint. Nadam se da ćemo naći način kako da monetiziramo tu aplikaciju, a benefit koji već imamo je rast reputacije – rekao je Sabol.
Ono što se danas događa, naglasio je Sabol, jest softverska revolucija i softver radi razliku u svakom poslu i svakoj industriji, on je onaj koji mijenja poslovne model. - Budite dio softverske revolcije, tko se tu bolje prilagodi ima više šanse za uspjeh – rekao je Sabol. Pitanje je, međutim, hoće li svi raditi na mjestima na kojima danas rade i hoće li biti radnih mjesta za sve kao posljedica te softverske industrije. – To je pitanje za politiku i to već danas. Vrlo je moguće da ova revolucija više ranih mjesta uništava nego stvara, nije potpuno jasno kako će se ta situacija razvijati, no ja vjerujem u potencijal softverske industrije – poručio je Sabol.
Kao njihovu konkurentsku prednost istaknuo je znanje i inženjere koji su puno jeftiniji nego u Americi. Problem je što vrhunskih inženjera u Hrvatskoj ima najviše 40-50 godišnje, a osim toga za takve se kadrove domaće tvrtke poput PhotoPaya-a bore s globalnim divovima poput Googlea. – Zasad uspijevamo zadržati takve kadrove dajući im udjele u tvrtki i omogućujući da rade zanimljive stvari – kaže Sabol.Među savjetima i preporukama start up tvrtkama Sabol je istaknuo je ključan odgovor na pitanje: Koji problem rješava vaš proizvod? Bitno je riješiti neki očiti problem i stvoriti proizvod koji ljudi žele kupiti. Nadalje, Sabol smatra da ne bi trebalo raditi poslovne planove jer oni za šest mjeseci vjerojatno neće biti relevantni. - Budite otvoreni prema mijenjaju cilja i dajte ljudsku dimenziju onome što radite. Ja sam uvijek prodao proizvod kad sam pokazao kako on radi i kakva mu je praktična primjena, a ne s prezentacijom- rekao je Sabol.
TradeTicity je tvrtke se bavi razvojem softvera za serijalizaciju u farmaciji i u drugim industrijama i pruža inovativnu b2b uslugu. - Imamo spoj clouda, na vlastitoj infrastrukturi, i mobilne apliakcije koja krajnjem korisniku donosi inovativno rješenje – rekao je Vjekoslav Benussi, jedan od osnivača TradeTicity-a, dodajući da je većina ljudi nesklona promjenama i da često ne razumiju proizvod koji im se čini presložen. TradeTicity su osnovali Hrvati, ali u SAD-u. – Hrvatski proizvod nema kredibilitet kao američki. Osnovni razlog zašto smo se odlučili na taj potez je stvaranje globalne prisutnosti – rekao je Benussi. Osim toga, dodao je, u SAD-u ili UK-u, otvaranje tvrtke je pitanje sata ili dana, administracija je puno jednostavnija, nemaju problem da im osiguravajuće društvo neće izdati policu i sl., a kredibilitet im je puno veći kada se pojavimo bilo gdje na svijetu.
O izazovima mladih poljoprivrednika govorio je Jan Marinac iz istoimene udruge istaknuvši kao najveće probleme nedostatak državne zemlje i dostupnost kredita. Kao jedno od rješenja predstavio je model udruživanja u zadruge s ciljem povećanja vlastite konkurentnosti. S obzirom da su dosad modeli udruživanja, uključujući i zadruge, u Hrvatskoj imali skroman uspjeh Marinac je istaknuo da je nužno da se udružuju ljudi koji razmišljaju na sličan način i među kojima vlada povjerenje.