Usprkos zabrani okupljanja zbog epidemije koronavirusa, Lider je, naravno zahvaljujući tehnologiji, organizirao prvi virtualni sastanak svog Kluba izvoznika, iako je glavni urednik Miodrag Šajatović izrazio nadu da će to biti i zadnji održan na ovaj način. Načelni je dojam nakon ovog 'video okupljanja' s ciljem razmjene mišljenja između poduzetnika i predsjednice Uprave Hrvatske banke za obnovu i razvoj Tamare Perko, da se hrvatski izvoznici drže 'iznad vode', ali i da tijekom narednih šest do 12 mjeseci slijede veliki izazovi u povratku na razine poslovanja prije uvođenja mjera ograničavanja.
Perko je ukratko predstavila sve mjere i instrumente koje HBOR u ovom trenutku ima na raspolaganju s ciljem pomoći domaćim gospodarstvenicima, uključujući moratorije, reprograme, kredite za održavanje likvidnosti portfeljne police osiguranja, postojeće programe, ali i neke nove. Naglasila je kako za dobivanje kredita za tvrtke čije je poslovanje pogođeno epidemijom treba imati 'COVID score' koji izrađuje FINA. Takvi krediti podijeljeni su u tri skupine: okvirni krediti bankama (uz kamatu od nula posto), krediti u suradnji s bankama gdje se rizik dijeli popola (nula posto kamate na HBOR-ov dio kredita u prvoj godini) te izravni krediti HBOR-a namijenjenih turističkom sektoru (nula posto kamate u prve tri godine).
Darko Pappo iz DIV grupe rekao je kako poslovanje s vijcima trpi veliko usporavanje zbog zamrzavanja glavnih tržišta, dok brodogradnja i željeznički program nisu toliko jako pogođeni. Problem bi u brodogradnji bio daleko veći, istaknuo je, da nisu uspjeli rigoroznim mjerama spriječiti proboj virusa u pogon jer bi to onda bio velik problem. Značajan pad prometa iskusio je i DHL, poručila je direktorica Srebrenka Saks, ali i izrazila optimizam zbog polaganog otvaranja ključnih tržišta u Europskoj uniji, kao i Kine. S druge strane, AD Plastik morao je zatvoriti dobar dio proizvodnje zbog naglog nestanka potražnje u autoindustriji, premda su u pogledu likvidnosti zasada u solidnoj poziciji zahvaljujući korištenju dostupnih mjera, ustvrdio je financijski direktor Josip Divić. Ipak, za ponovno pokretanje proizvodnih aktivnosti trebat će dodatnu likvidnost, a s onime što nudi HBOR nije bio impresioniran. Konkretno, nula posto kamata samo u prvoj godini i samo na dio kredita činilo mu se prekratko, pogotovo uspoređeno s tri godine dostupne turističkom sektoru.
Tiskaru Radin Print na površini drže katalozi i časopisi, no opseg posla je osjetno pao, a poseban problem predstavljaju odgođene narudžbe za koje je materijal već nabavljen i treba biti plaćen, rekla je direktorica Sanja Pušec. Iz tog razloga, nastavila je, Radin će trebati brzu likvidnost na što je Perko pojasnila da su se upravo zato odlučili u HBOR-u ići preko komercijalnih banaka jer se time dobiva na brzini. U protivnome HBOR bi postao usko grlo zbog velikog broja zahtjeva čime bi proces odobravanja kredita bio usporen. Zahvaljujući širokom rasponu proizvodnih linija, Badel u nekim segmentima poslovanja bilježi pad, a u nekima rast Kako je pojasnio direktor Darko Knez, suprotno dojmu koji se mogao dobiti u medijima, prodaja alkoholnih pića drastično je pala, posebice u HORECA kanalu koji je praktički potpuno presušio. Proizvodnja dezinficijensa, očekivano, skočila je, kao i program za čišćenje, pa je u tom segmentu čak i pojačana proizvodnja.
Osnivača Carwiza Krešimira Dobrilovića najviše je zanimalo zašto se rent-a-car kompanije nije uvrstilo u potencijalne primatelje kredita u turističkom sektoru, s obzirom na to da je turizam ključan za poslovanje takvih tvrtki u Hrvatskoj, na što mu je Perko odgovorila da HBOR ne smatra rent-a-car tvrtke dijelom turističkog sektora zato što je tako naznačilo Ministarstvo turizma koje nije navelo taj tip djelatnosti u klasifikaciji povezanih djelatnosti s turizmom. Imajući u vidu zaista nesvakidašnjem stanje na tržištu nafte, INA je suočena s padom potražnje i zato očekuje maksimalno ubrzanje svih procedura i smanjenje javnih davanja kako bi se održala likvidnost i mogle realizirati investicije nužne za ponovno pokretanje ekonomije, poručio je Emaunel Kovačić iz INA-e. Investicije koje se tiču klimatskih ciljeva Europske unije i financiraju se putem europskih sredstava nastavljaju se, dodao je, i obveze kompanije u tom smislu bit će ispunjene.
Što se Odašiljača i veza tiče, krizu su najviše osjetili posredno kroz probleme televizijskih i radio nakladnika kojima su drastično pali prihodi od oglašavanja i stoga su prisiljeni osloniti se na pomoć OiV-a. Jednako tako, uvođenje novog digitalnog formata DVB-T2/HEVC sustava odgođeno je odlukom HAKOM-a do kraja godine, rekao je Tigran Vržina iz OiV-a. Upitani očekuju li i kada povratak poslovanja na staro, svi su odgovorili potvrdno, no uz ogradu da povratak sigurno neće biti brz i jednostavan, kao i da dosta toga ovisi o trajanju mjera ograničenja.