Hrvatska
StoryEditor

Backsourcing: Čistačice i zaštitari ‘vraćaju se kući‘

11. Veljača 2022.

Outsourcing (angažiranje vanjskih suradnika za određene poslove) kao poslovni model u nekim gospodarskim ciklusima postaje vrlo popularan, a onda ga u nekim drugim tržišnim okolnostima poklopi trend backsourcinga (povratak angažmana unutar kompanije). Trenutno živimo u čudnim vremenima u kojima paralelno rastu i jedan i drugi model.

Tvrtke koje porast troškova ne mogu ili mogu samo djelomično preliti na krajnjeg kupca, pažljivo gledaju kako optimizirati troškove, uključujući reviziju ugovora s dosadašnjim vanjskim suradnicima. Inflacija 'nagriza' partnerstva, uglavnom radi porasta cijena usluga, koje su pak posljedice porasta cijene rada. Tako da je trend backsourcinga trenutno prisutan najviše u radno intenzivnim djelatnostima koja uključuju niže kvalificirana zanimanja poput poslova čišćenja, održavanja ili zaštite, dok istovremeno raste potražnja za outsourcing uslugama IT-a, računovodstva, HR-a i sl. Pandemija je pokazala koliko je važno imati pouzdanog  partnera u vrijeme izazova rada od kuće, praćenja produktivnosti i zaštite podataka, koji će istovremeno tvrtkama omogućiti kontinuitet u poslovanju i digitalni napredak. A kada je u pitanju opstanak, nitko ne pita za cijenu.

Sasvim su drukčija iskustva u, primjerice, zaštitarskoj djelatnosti, u kojoj pada potražnja za outsourcingom. - Neki od razloga su niske satnice zaštitara, nedostatak zaposlenika i sumnja u mogućnosti realizacije poslova i potrebne razine kvalitete – objašnjava Lidija Stolica, predsjednica Hrvatskog ceha zaštitara. Dodaje i to da su cijene zaštitarskih usluga poskupjele isključivo zbog porasta minimalne plaće koja je u posljednjih nekoliko godina kumulativno porasla 30-ak posto, a samo od početka ove godine za 10 posto. - Promjena trenda i rast outsourcinga u privatnoj zaštiti nisu očekivani, što u ovim okolnostima nije logično. Naime, iskustva iz EU pokazala su da u vrijeme kriza jača outsorcing kako bi se smanjili troškovi, bez obzira na kvalitetu – istaknula je Stolica.          

Jednako tako, prije dvije godine sat čišćenja hotela iznosio je u outsourcingu 37 kuna, a danas je, kako saznajemo, 60 kuna. Neki objekti su u potpunosti raskinuli ugovore, dok neki i dalje pregovaraju. Nedavno je Novi list objavio i kako Grad Rijeka otkazuje suradnju s tvrtkom Belveder koja je čistila gradske vrtića te namjerava zaposliti 45 vlastitih čistača. Kako neslužbeno saznajemo, outsourcing ugovore za usluge čišćenja navodno namjerava ukinuti i Grad Zagreb, međutim iz Grada nismo dobili službenu potvrdu. 

Lani je njemačka platforma Statista objavila podatak o tome da je globalno outsourcing industrija u 2019. dosegla vrijednost od 92,5 milijardi dolara, od čega se najviše doprinose  IT usluge, računovodstvo te digitalni marketing. I u Hrvatskoj su se ovi sektori pokazali otpornima na inflaciju, bez obzira na to što su svi podigli cijene svojih usluga.

Danko Sučević, suvlasnik tvrtke Infokorp koja je nedavno potpisala ugovor o strateškom partnerstvu s tvrtkom BDO Hrvatska, kojim su postali najveća tvrtka za outsourcing poslovnih usluga računovodstva, obračuna plaća i poreznog savjetovanja, kaže da u djelatnosti računovodstva trenutno ne primjećuje trend inhousinga jer je zbog nedostatka radne snage prosječnim hrvatskim tvrtkama teško pronaći odgovarajućeg kvalificiranog radnika na tržištu radne snage. 

Tomislav Glavaš, predsjednik Uprave M+ Grupe koja se vrlo dinamično probija na globalnom tržištu outsource uslugama (prvenstveno u području pozivnih centara), kaže da, za razliku od Hrvatske, na globalnim tržištima vlada upravo suprotan trend pojačane potražnje za outsourcing uslugama. - Kada neke poslove obavljate inhouse, zatvorenog tipa, ograničeni ste na jednu lokaciju i trošite puno više vremena i resursa da biste upravljali ljudima i infrastrukturom, troškovi 'hladnog pogona' non core biznisa su veliki. Tada inflacija na vas utječe kroz više poluga i može još više doći do izražaja nego kada imate ugovor s vanjskim pružateljem usluga. Naš model rada temelji se na efikasnosti i produktivnosti, a visoka profitabilnost dopušta nam da se cjenovno prilagođavamo klijentima koji vode borbu sa inflacijom – istaknuo je Glavaš.

Još jedna djelatnost u kojoj se često koriste outsourcing usluge u Hrvatskoj jesu usluge logistike i skladištenja. Osim sa inflacijom, ta se djelatnost suočava sa dodatnim izazovima poskupljenja transporta, poremećaja u opskrbnom lancu i nedostatkom skladišnih kapaciteta. Antonio Zrilić, vlasnik tvrtke Logiko koja se bavi outsourcing uslugama logistike i skladištenja kaže da outsourcing nije zahvatio trend poskupljenja već su funkcije koje su 'outsoursirane' poskupjele iz razloga iz kojeg sve usluge poskupljuju, a to su primarno nedostatak radne snage i povećanje plaća te rast cijena sirovina (najviše energenti). Kada govorimo o kontejnerskom transportu, na primjer, koji je kod jednog klijenta nekada imao pet posto udjela u ukupnoj cijeni, sada je taj postotak narastao na 20 do 30 posto.

No nisu svi trendovi inhouse modela vezani za inflaciju. Primjerice, po prvi puta u Hrvatskoj jedna hotelska kuća gradi logističko-distributivni centar. Do prije par godina, ta ideja predsjednika Uprave Valamar Riviere, Željka Kukurina, možda je zvučala entuzijastično i ekonomski neisplativo. Međutim, iz današnje perspektive pucanja opskrbnih lanaca, kašnjenja i drastičnog poskupljenja cijene transporta ona zvuči sasvim razumno. Iako u Valamaru ne žele još komentirati detalje projekta koji bi, kako neslužbeno saznajemo, trebao zaživjeti iduće godine, radi se o investiciji u koju bi trebali biti uključeni i Valamarovi dobavljači i partneri poput Osatina Grupe, u kojoj također nisu bili spremni komentirati ovo ulaganje. Čini se da, kao što je nekada bilo isplativije imati vlastiti vozni park pa je onda opet bilo popularnije usluge prijevoza outsoursirati, da je i u logistici zbog svih tržišnih poremećaja trenutno isplativije stvari držati u svojim rukama.

Iako je smanjenje troškova u najvećem broju slučajeva glavni motiv kompanija da uvedu outsourcing model suradnje, u njega se, smatraju stručnjaci, ne ulazi olako, bez sagledavanja svih potencijalnih rizika. Backsourcing može biti bolan i težak proces koji na koncu tvrtku može puno više koštati. Pogotovo ako u svom sustavu ili na tržištu rada ne pronađe adekvatnu alternativu.

Više o trendovima u outsourcingu i backsourcingu pročitajte u novom tiskanom i digitalnom izdanju Lidera.

22. studeni 2024 06:33