Hrvatska
StoryEditor

Domaće tržište motornih vozila: Sve nade uprte u rent-a-car

21. Ožujak 2021.
Domaće tržište motornih vozila prošle je godine palo za 42,66 posto, a u Europi se taj pad zaustavio na 23,7 posto. Jednostavno, kupnja automobila nije bila u prvom planu ni za fizičke, ali ni za pravne osobe. Iznimka su električni automobili

Čekamo dan kada više nećemo morati pisati o tome kako je koronakriza negativno utjecala na sve sektore gospodarstva, ali taj dan, nažalost, još nije stigao. Prošla pandemijska godina prošla je u trenu i mnogi imaju osjećaj da se od prošlog od ovog ožujka apsolutno ništa nije promijenilo. Većina gospodarskih sektora je u padu, a taj pad samo se prelio i na ovu, 2021. godinu.

Ništa drugačije nije ni na tržištu motornih vozila, koje je prošle godine na domaćem tržištu, prema podacima Promocije plus, palo za 42,66 posto, a taj se pad u Europi zaustavio na 23,7 posto. Jednostavno, kupnja automobila nije bila u prvom planu ni za fizičke, ali ni za pravne osobe.

Mali pomak prema boljemu mogao se iščitati u prvome mjesecu 2021. iako siječanj nije mjesec u kojemu bi se mogli uspoređivati prodajni rezultati, i to zbog prenošenja registracije vozila iz prosinca u siječanj.

Automotoboli

Međutim, kad usporedimo siječanj prošle s ovom godinom, pad prodaje novih vozila je samo 19,72 posto, što je nešto bolji prosjek nego u EU, gdje je zabilježen pad od 24 posto. Uzrok tog malo manje negativnog trenda treba tražiti u činjenici da su početkom godine smanjene trošarine na nova vozila, no to je tek mali pomak prema oporavku tržišta, koji se ne očekuje ove godine, posebno ako turistička sezona ponovno podbaci, jer se loše prodajne brojke novih vozila tijekom 2020. pripisuju lošijoj turističkoj sezoni budući da se nisu obnavljale flote rent-a-cara te turističkih autobusa.

Iz tvrtke Autowill kažu da se u 2020. godini očekivao veliki rast tržišta, što je početak godine dao naslutiti, ali zaustavljanje svih aktivnosti dovelo nas je u situaciju u kojoj se trenutačno nalazimo.

Dramatični pad

– Flotni kupci velikim dijelom su odgodili obnovu voznog parka zbog pandemije, a otkazivane su narudžbe vozila za rent-a-car sezonu te su i već plasirane narudžbe za kupce obustavljene uslijed zatvaranja proizvodnih pogona – objašnjavaju u Autowillu i dodaju da se promijenila i struktura prodanih vozila u korist rabljenih, čime vozni park u Hrvatskoj ponovno postaje sve stariji, što je još jedna negativna posljedica pandemije.

Goran Vinovrški, direktor marke Ford u Hrvatskoj, kaže da je tržište osobnih vozila u kanalu flotne prodaje u 2020. palo dramatično, primarno slijedom činjenice da je javna nabava bila suspendirana odlukom Vlade, odnosno slijedom činjenice da rent-a-car kompanije nisu povukle više od 10 do 15% obujma njihovih redovnih potreba iz prethodnih godina.

– Što se tiče privatnih osoba, zanimljivo je da je taj dio tržišta ostao relativno stabilan neovisno o načinu financiranja kupnje. Tomu su pridonijeli i znatni popusti svih marki jer su se baš svi što brže željeli riješiti zaliha s kojima su ušli u lockdown. Stabilno je ostalo i tržište lakih komercijalnih vozila, koje nije palo tako jako, iako su mu kupci isključivo pravne osobe koje kupuju flotno. Treba napomenuti da je rastao i 'umjetni' dio tržišta, kanal tzv. jednodnevnih registracija s automobilima koji završe u statistici, ali se ne prodaju u Hrvatskoj – objašnjava Vinovrški.

Posve nepredvidljivo

Da je tržište najviše podbacilo u segmentu rent-a-cara smatra Domagoj Burić, direktor marke Hyundai u RH.

– Uzevši u obzir udio namijenjen rent-a-car kompanijama od gotovo 30%, prošlogodišnje tržište je najviše podbacilo upravo u tom segmentu. Vozila naručena za rent-a-car ostala su neisporučena i samim time preusmjerena su na maloprodaju, što je uzrokovalo drastično smanjenje marži zbog velikih popusta. Drugi val pandemije na jesen gotovo je u potpunosti zaustavio prodaju i time zapravo zapečatio iznimno tešku 2020. godinu – kaže Burić.

Iz grupe Renault dodaju kako je tržište postalo veoma nepredvidljivo te da su i oni očekivali kakav-takav oporavak zahvaljujući rent-a-caru, ali da se to u konačnici nije dogodilo.

– Jedina pozitivna promjena koju možemo i moramo istaknuti jest povećanje udjela prodaje električnih vozila, čiji je udio u 2019. iznosio 0,29%, a 2020. 1,49%. Naravno, sve su to vrlo male brojke – sa 185 vozila u 2019. prodaja EV-a je skočila na 538, ali interes za električna vozila je neupitan, što je pozitivan pomak – smatraju u grupi Renault.

Pandemijsko financiranje

Rastom udjela prodaje rabljenih u odnosu na nova vozila povećava se i udjel gotovinskog financiranja, pogotovo kada je riječ o vozilima manje vrijednosti, dok je kod pravnih osoba i dalje najčešći izbor leasing-financiranje. Najtraženije financiranje je ono koje nudi potpunu bezbrižnost. Drugim riječima, više se pri kupnji automobila, bilo u privatne, bilo u poslovne svrhe, ne inzistira toliko na što nižoj kamatnoj stopi koliko na uslugama koje za kupca imaju dodatnu vrijednost uzme li auto na kredit ili leasing. Stoga se većina financiranih vozila prodaje s produljenim jamstvom, s ugovorima o održavanju, osnovnim i kasko osiguranjem za jednu ili više godina korištenja.

– Iz perspektive Forda vidljivo je da su kupci sve više i više voljni financirati vozila putem operativnog leasinga, a svakako u jedinstvenoj Fordovoj akciji 'OL bez učešća i troškova obrade'. S obzirom na izraženije popuste potkraj 2020. pojavio se i određeni broj privatnih kupaca koji su vozila financirali i gotovinom. Zgodno je napomenuti da smo u Fordu vozila počeli prodavati i za bitcoin – napominje Vinovrški, a s njim se slaže i Burić, koji dodaje kako sve više kupaca prepoznaje financiranje putem leasinga kako najbolje rješenje.

Pogled u 2021.

U trenutačnoj situaciji teško je prognozirati kako će se tržište motornih vozila kretati u ovoj godini jer sve zapravo ovisi o tome kako će se situacija s virusom razvijati, hoće li biti novih zatvaranja i ograničenja te kakva će u konačnici biti turistička sezona, o kojoj u Hrvatskoj izgleda sve ovisi.

– Mi u Renaultu nadamo se barem zaustavljanju pada i kakvom-takvom buđenju turizma, što bi potaknulo prodaju za rent-a-car. Također, neke će tvrtke koje su prošle godine morale odustati od obnove svojih voznih parkova ove godine to morati učiniti pa će i to pomoći održanju razine prodaje – ističu iz Renault grupe i dodaju da rezultati s početka godine, narudžbe i trenutačni interes za kupnju vozila, kako kod fizičkih tako i kod pravnih osoba, daju za pravo očekivati rast tržišta i znatno bolje rezultate prodaje u odnosu na prošlu godinu, uz pretpostavku da ne bude neočekivanih poremećaja.

Rast 'umjetnog' dijela

Iz Hyundaija kažu kako su se oni za novu godinu pripremili novim proizvodima.

– U novu godinu ulazimo s potpuno obnovljenom gamom, što je jedinstven slučaj u autoindustriji. Uz primjetan porast optimizma i nove modele u salonima uspjeli smo povećati tržišni udio te ući u pet najprodavanijih marki u Hrvatskoj. Nadamo se uspješnoj turističkoj sezoni i povećanju investicija u građevinskom sektoru, koje bi mogle generirati daljnji porast potrošnje i kupnje novih automobila – govori direktor marke Hyundai Burić.

Goran Vinovrški dodaje da u Fordu ne očekuju približavanje brojkama prodajnih automobila iz 2019. godine, ali da očekuju rast 'umjetnog' dijela tržišta i rast isporuka rent-a-car kompanijama.

– Gledano isključivo iz naše perspektive – bavit ćemo se daljnjim usmjeravanjem kupaca prema ideji financiranja putem operativnog leasinga, sa ili bez uključenih usluga održavanja, jer Ford doista ima jedinstvenu, transparentnu i vrlo, vrlo konkurentnu ponudu, posebno skrojenu za naše tržište. Međutim, očekujemo da ćemo u 2021. godini povećati svoj tržišni udio primarno kod lakih komercijalnih vozila te vjerujemo da će 2021. po mnogočemu biti bolja od 2020. godine – zaključuje Vinovrški. 

22. studeni 2024 07:36