Kad se spoje hobi i posao, ništa nije teško, jer posao postaje strast, igra, zabava i hobi, a tada je i uspjeh, najčešće, zagarantiran. Upravo iz zajedničke strasti ka motociklima razvio se zajednički posao kojeg su 2016. godine pokrenuli Teo Žikić i Damir Šarčević, vlasnici riječke tvrtke Torp za koju kažu da je Rimac za motocikle. Posvećeni onom što najviše vole, ova dva tridesetšestgodišnjaka odlučili su proizvesti prvi hrvatski električni off road motocikl na kojem su zajedno sa suradnicima radili nekoliko godina i čiji je prototip proizveden u maloj radionici tvrtke od vlastitih komponenti i dijelova.
Torpov električni off-road motocikl, već na prvi pogled plijeni pozornost elegantnim dizajnom kojeg je izradio Serđo Miletić, izuzetno je lagan, teži samo 29 kilograma, a upravo zbog kvalitetne baterije i lakoće, može voziti duže od ostalih motocikala na struju. Njime je i lakše upravljati i izvoditi trikove, jer je to vozilo kombinacija motocikla za motokros i downhill bicikla, što ga čini jedinstvenim domaćim električnim vozilom, zanimljivim i svjetskom tržištu.
Želja ekipe male tvrtke Torp, koja je sebi nadjenula ime po legendarnoj riječkoj tvornici Torpedo, u čijim su prostorima nekoć startali, bila je proizvesti motocikl koji će svojim performansama, težinom i izgledom biti korak ispred konkurencije, i u tome su uspjeli, no, iako je prije godinu dana najavljen početak serijske proizvodnje Torpovci se odlučuju na poslovni zaokret, pa se trenutno fokusiraju na razvoj i proizvodnju pogonskih komponenti za električne motocikle.
- Promijenili smo fokus jer smo shvatili da nam je u ovom trenutku profitabilnije i bolje fokusirati se na izradu i plasman invertera i pogonskih dijelova za električne motocikle. Proizvodnja je trenutno u testnoj fazi, za sada imamo narudžbu od tisuću komada invertera za jednog proizvođača električnih motocikala, i to nam je, za sada, više nego dovoljno - ističe Žikić. Šarčević dodaje da je, što se tiče motocikala, konkurencija u svijetu izuzetno velika. S druge strane, svi svjetski proizvođači električnih motocikala trebaju invertere, tako da sa tim proizvodom mogu pristupiti cijelom svjetskom tržištu i prodaja im je neupitna.
- Jer svaki konkurent u segmentu električnih motocikla može imati Torpov inverter – objašnjava Šarčević.
No, unatoč trudu i radu u cijeloj priči je važna i inovativnost koja ovaj dvojac i njihove suradnike prati, jer veliki je uspjeh da je iz male radione iznikao inverter koji je konkurentan u svjetskim razmjerima, a za kojega njegovi proizvođači samouvjereno tvrde, da je bolji od sličnih proizvoda koji se mogu naći na tržištu, bilo da je riječ o njegovim performansama ili cijeni.
A tvorci domaćeg električnog motocikla i njegovih komponenti, osim što su zaljubljenici u tehnologiju i off road vožnju, nemaju službeno elektroničko obrazovanje. Samouki su, interes za elektroniku došao je spontano, o ideji da naprave električnu inačicu došli su dok su sami u garaži popravljali vlastite motocikle.
Žikić je završio Elektrotehničku školu dvije godine je radio u Rimac automobilima, na kraju na poslu razvoja baterijskog paketa, i po povratku u Rijeku, osnovao vlastitu tvrtku u kojoj mu se priključio Šarčević koji je već u suvlasništvu imao tvrtku Terminalworks , koja se bavi razvojem softverskih rješenja za printere i skenere i sa čijim proizvodima su prisutni u gotovo svim državama svijeta i ostvaruju prihod je oko 25 milijuna kuna. Ipak, Šarčević je više angažiran u Torpu, iako ta tvrtka realizira deset puta manji prihod, oko 2,5 milijuna kuna.
Inače, rast Torpa, išao je i ide polako; prve je godine bilo samo dvoje zaposlenih suvlasnika, a postepeno su rasli i zapošljavali inženjere, elektroničare, proizvodne tehničare, tako da ih je danas ukupno desetero. Početna je investicija bila deset tisuća kuna, ugovoren je prvi posao iz kojeg su financirali sve ostale, a trenutačno rade na četvrtom projektu sufinanciranom EU sredstavima. Na pitanje jesu li razmišljali o bržem razvoju tvrtke, bankarskom kreditu ili ulasku u vlasničku strukturu nekog investitora samozatajni dvojac odgovara da to za sada to nije opcija.
- Dobili smo razne ponude, kako stranih tako i domaćih investitora, ali imamo dosta narudžbi za izradu komponenti, i sve ih možemo realizirati vlastitim sredstvima - ističe Šarčević. Odlučili su se na strategiju sporijeg rasta, jer kako kažu, teško je naglo rasti i u isto vrijeme pratiti razvoj tvrtke i osnovne djelatnosti, a tu je problem i zapošljavanja kvalitetne i stručne radne snage, posebno zato jer su inženjerske struke prilično deficitarne. Korona im nije ništa naštetila, u vrijeme pandemije koncentrirani su se na razvoj novih proizvoda te u ovom trenutku mogu proizvesti oko 500 invertera godišnje, ali uskoro planiraju povećati kapacitete, jer je uređaj dizajniran tako da proizvodnja bude jeftina i jednostavna, pa već ove godine očekuju proizvodnju od nekoliko tisuća komada.
Nemaju problema sa pronalaskom kupaca, do novih poslova dolaze uglavnom putem preporuka, jer je njihov inverter uređaj kojim korisnici mogu povećati samu snagu električnog motocikla. Ističu da konkurencija ima proizvod koji je znatno slabiji po snazi, jer ima 4,5 kilovata, dok je Torpov snage 25 kW, i još zauzima trećinu prostora i upola je lakši. Ukratko, takav proizvod jedinstven je u svijetu i na tržištu još ne postoji, zato je u tome njegova snaga, a time i snaga samog posla. Unatoč tako dobrim karakteristikama, i dalje rade na usavršavaju proizvoda, već je napravljen i dvostruko jači, snage 50 kW, iako još uvijek nije dostupan na tržištu. Kad sasvim uhodaju proizvodnju komponenti, serijska proizvodnja motocikla opet će biti u fokusu, a cijena bi mu se mogla kretati između sedam i osam tisuća eura.
- Trenutno se bavimo projektom u kojem razvijamo cijeli pogonski sustav, to je integrirana jedinica za mala električna vozila, motocikle, skutere i sl. Komponenta je to koja se sastoji od motora, invertera, uređaja za prijenos energije, sustava za hlađenje, sve upakirano u jedan proizvod nazvan drive unit, kojeg planiramo tržištu ponuditi tijekom ove godine – ističe Šarčević.
Na pitanje koje su prednosti i snaga njihovog posla i Žikić i Šarčević odgovaraju da je to, svakako, činjenica da se nalaze u brzorastućem sektoru, što je ujedno i prednost
svih kompanija koje se bave električnim vozilima, jer vjeruju da će cijeli sektor rasti eksponencijalno te da će u slijedećih 20-ak godina sva vozila prijeći na struju. O prijetnjama i slabostima posla uopće ne razmišljaju, dapače, vrlo su optimistični, sigurni da će naći svoje mjesto pod suncem u segmentu proizvođača električnih motocikla i njihovih komponenti.
- Ukoliko bude potrebno drastično povećati kapacitete, razmišljat ćemo o posezanju za kreditom banaka i investitorima, ali za sada nam to nije potrebno, u banci imamo samo tekući račun i to nam je, sasvim dovoljno – pomalo u šali, pomalo ozbiljno ističe ovaj zadovoljni dvojac.